Baldur’s Gate 3 is hier! Mijn vrienden en ik hebben hier lange tijd naar uit zitten kijken. Larian Studios heeft heel veel inspiratie opgedaan uit DnD, maar de Wildheart is een Barbarian subclass die helemaal nieuw is. En ik ga doornemen wat het allemaal doet.
Wat is een subclass?
Het heet misschien anders per class, maar in essentie doen ze voor allemaal hetzelfde. Een class geeft een breed idee van een speelstijl en de subclass maakt het iets specifieker. Ik zeg iets, want net als in Dungeons and Dragons heb je in Baldur’s Gate 3 veel vrijheid in wat je doet. Je kan zelfs multiclassen!
In het geval van de Barbarian geeft je subclass vooral effecten aan je rage. De Berserker is nog bozer dan de andere barbaren, wat zich vertaalt in vaker slaan en dingen gooien. De Path of Wild Magic Barbarian heeft magie geabsorbeerd, wat zich op onvoorspelbare wijze uit als je aan het ragen bent.
De Path of the Wildheart stuurt de Barbarian een beetje richting een support. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Je kan tegenstanders disadvantage geven, je maakt je partygenoten sneller of maakt jezelf een betere tank. Ook kan de Wildheart met dieren praten. En als ik iets heb geleerd van Divinity 2, dan is het wel dat met dieren praten in een Larian game bijzonder leuk is.
De sub-subclasses van Wildheart
Je denkt misschien, damn, die Wildheart kan veel. Nou, even niet te hard van stapel lopen. Je kan namelijk niet alles. Als je op level 3 deze subclass kiest, moet je eerst nog je Bestial Heart selecteren. Dit is eigenlijk gewoon een subclass voor je subclass, oftewel een sub-subclass.
Van deze Hearts zijn vijf smaken. Bear, Eagle, Elk, Tiger en Wolf. Speak With Animals kunnen ze gewoon allemaal, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Maar ze kunnen wel de manier waarop je rage werkt flink aanpassen. Gelukkig mag je elke keer dat je levelt je Bestial Heart veranderen en ook bij respecs kan je de boel lekker veranderen. Dus er is ruimte om te experimenteren. Maar tot je toegang hebt tot de respec of levelt zit je er wel aan vast, dus ik kan me voorstellen dat je dat een beetje spannend vindt. Dus ik zet ze even op een rijtje.
- Bear Heart: Als je raget heb je weerstand tegen alle typen damage, behalve psychic. Ook kan je jezelf healen met ‘Unrelenting Ferocity’. Dit kost een actie, maar het heeft geen charges, zolang je maar aan het ragen bent. Een uitstekende keuze als je in de voorlinies de klappen voor je team op wil vangen.
- Eagle Heart: Terwijl je raget kan je op je vijanden duiken met ‘Eagle Strike’. Als je minstens anderhalve meter boven ze staat spring je op ze met je wapen vooruit. Dit werkt als een aanval, maar het slachtoffer valt ook nog eens prone. Bovendien neem je geen fall damage terwijl je deze move uitvoert. Ook hebben vijanden Disadvantage op Opportunity Attacks en kan jij de Dash actie als bonusactie gebruiken. Goed voor verrassingsaanvallen en positioneren.
- Elk Heart: Terwijl je raget heb je 4,5m extra movement. Ook kan je je vijanden vertrappen met ‘Primal Stampede’. Dan ren je voorwaarts en val je alle vijanden in je pad aan. Daarbij gooi je ze ook nog eens prone, terwijl ze niet de kans krijgen Opportunity Attacks uit te voeren. Goed voor crowd control en extra mobiliteit.
- Tiger Heart: Terwijl je aan het ragen bent, kan je 4,5m verder springen. Ook kan je nu ‘Tiger’s Bloodlust’ gebruiken. Dan val je tot drie vijanden om je heen aan met je wapen en geef je ze bovendien Bleed voor twee beurten. Dit is de beste damage optie van de vijf en het helpt je ook navigeren in lastig terrein.
- Wolf Heart: Terwijl je aan het ragen bent hebben partyleden, die iets aanvallen dat binnen 2m van jou staat, Advantage. Ook kan je ‘Inciting Howl’ gebruiken. Alle partyleden die binnen 9m van jou staan mogen in hun beurt 3m verder lopen. Handig in teams die aardig bij elkaar in de buurt willen staan of veel hebben aan Advantage.
Welke Bestial Heart kies je?
Dus nu weet je welke opties je hebt als Wildheart, maar welk hart kies je? Dat ligt er een beetje aan wat je wil doen en wat voor party je hebt. Als je veel spellcasters en boogschutters hebt, die op een veilige afstand hun ding willen doen, kan Bear een uitstekende keuze zijn. Dan ga je gewoon in de weg staan en vang je de klappen op. Sentinel is dan een uitstekende feat om te kiezen, die voorkomt namelijk dat een vijand van je wegloopt.
Eagle is handig als je goed gebruik maakt van hoog terrein, maar vooral ook voor verrassingsaanvallen. Openen met een aanval die je vijand prone gooit zorgt ervoor dat andere partyleden ook een lekkere opener hebben. Mogelijk schakel je minstens één vijand uit voor die aan de beurt komt. Daarna kan je snel terugtrekken met je bonusactie, of je kan het juist gebruiken om het gevecht in te gaan. Hierdoor begin je een gevecht in een goede positie. Daarna wordt het lastiger om gebruik te maken van je Eagle Dive omdat je een redelijk hoogteverschil moet hebben, dus de Eagle Heart Wildheart zwakt een beetje af.
Elk is handig als je party veel gebruik maakt van AoE. Je kan er namelijk mee voorkomen dat vijanden uit elkaar lopen door ze prone te gooien. Zo kan je Wizard die Fireball lekker optimaal gebruiken. De extra movement is natuurlijk altijd handig.
Tiger is voor als je party een beetje aan de lagere kant zit wat damage betreft. Drie dingen aan kunnen vallen in plaats van één is een groot verschil en bleed komt daar nog bovenop. Het is alleen niet te combineren met multi-attack en het is een beetje situationeel, dus later zwakt het een beetje af. Maar gelukkig mag je als je levelt je hart veranderen!
Met Wolf Heart ben je de Rogue’s beste vriend. Die heeft nu Sneak Attack op alles dat naast je staat! Dus als je daar veel gebruik van wil maken is Wolf een prima keuze. De Inciting Howl zal je niet super vaak gebruiken, maar de paar keer dat je het doet is het wel heel krachtig. Positionering kan namelijk erg belangrijk zijn en je hele team meer positioneringsopties geven kan daarom erg impactvol zijn.
Op level 6 krijg je ook een Aspect, wat je een kleine permanente bonus geeft. Stallion en Wolf werkt erg goed met Eagle en de Tiger en Wolverine aspects werken goed met Tiger Heart.
Welke feats zijn goed?
Wat voor feats je kiest kan flink uitmaken. Ik zal er daarom wat aanraden voor de Wildheart. Ik gaf eerder al aan dat Sentinel krachtig is voor Bear, maar het is over het algemeen eigenlijk sterk voor de Barbarian. Rage halveert inkomende fysieke aanvallen en je hebt ook de dikste hit dice van het spel. Dus het is jouw taak om klappen op te vangen. Combineer dit met Polearm Master en een wapen met Reach en je kan zelfs voorkomen dat vijanden bij jou kunnen.
Defensive Duelist is ook een uitstekende keuze. Aangezien de Wildheart waarschijnlijk zo gepositioneerd is dat het veel klappen opvangt kan het zeker helpen als meer klappen missen. Relilient helpt hier ook mee, aangezien het ervoor zorgt dat je vaker saves haalt tegen spreuken (en vallen). Shield Master helpt hier ook bij, als je bereid bent je zware wapen ervoor in te ruilen. Vergeet niet dat Fireball en veel vallen een Dex save zijn!
Als je je damage wil verhogen is Great Weapon Master waarschijnlijk je beste keuze. Die tien damage maakt meer uit dan je misschien denkt en af en toe extra aanvallen is lekker. Charger is ook best aardig, al gaat het niet zo goed met Elk of Eagle.
Eagle is ook een groot fan van Mobile, aangezien die kan dashen als bonusactie en het daarom vaker doet.
Ook buiten gevechten kunnen feats handig zijn. Omdat je Barbarian waarschijnlijk vaak voorop loopt kunnen dingen als Alert en Dungeon Delver helpen je met het vermijden van vallen en voorkomen dat je in een hinderlaag valt. Zeker als je Aspect of the Beast: Eagle hebt. Ook is Luck nog altijd de meest overpowerde feat.
Hoewel je geen spreuken kunt gebruiken tijdens het ragen kun je er wel één die al actief is blijven gebruiken. Magic initiate: Druid kan daarom best een interessante keuze zijn. Je kan dan namelijk Fearie Fire leren om onzichtbare en verstopte vijanden te vinden. Of je kan Animal Friendship nemen om te combineren met je Speak With Animals. Waarschijnlijk is je Wisdom niet zo best, dus aanvallen voor je Cantrips zullen aardig zwak zijn. Maar Guidance, Produce Flame en Resistance zijn best handig.
Multiclassen met de Wildheart
Omdat Barbarians eigenlijk geen armor willen dragen én weinig gebruik kunnen maken van spreuken, is multiclassen best lastig. Ook zijn je stats allemaal geclaimd, aangezien je Strength nodig hebt voor damage en Constitution en Dexterity voor je armor class. Er is weinig over voor Wisdom, Charisma en Intelligence. Voor de Wildheart is dat niet minder het geval.
Eerlijk is eerlijk, wat ik eigenlijk wou proberen is een Dex level 3 Zealot Barbarian en dat dan combineren met een Swashbuckler Rogue. Maar dat kan niet, die subclasses zitten niet in het spel. Dus dan maar iets anders.
Eigenlijk is de enige écht goede optie voor multiclassing met de Wildheart de Fighter. Op level 1 krijg je een Fighting Style, wat waarschijnlijk Great Weapon Fighting wordt. Ook is Second Wind best lekker. Vervolgens krijg je op level 2 Action Surge, wat mega krachtig is. Als je de subclass ook op wil pakken op level 3, de Battle Master geeft je wat meer opties in combat.
Ga lekker spelen
Dit waren mijn tips voor de Wildheart. Nu heb je een idee van hoe je een goede basis kan vormen voor de subclass. Maar als laatste tip wil ik je nog meegeven dat je je hier zeker niet aan hoeft te houden. Baldur’s Gate geeft je veel vrijheid om te doen waar je zin in hebt. Dus als je iets leuk vindt moet je je zeker niet tegen laten houden omdat het ‘minder optimaal’ is. Ga lekker los.
Heb jij nog tips die je met je mede Wildhearts gebruikers? Deel ze dan vooral in de comments!
Geef een reactie