Tutorials van digitale bordspellen helpen

Vier bordspellen

De voornaamste uitdaging met Root vind je in de vier facties. Die spelen allemaal dusdanig anders, dat het voelt alsof elke speler een ander bordspel aan het spelen is. Dit concept maakt Root erg interessant om te spelen, maar het maakt het ook een monster om uit te leggen.

Je moet namelijk vier bordspellen tegelijkertijd begrijpen en uitleggen aan je spelers. Die moeten op hun beurt ook hun eigen factie snappen en van de rest in ieder geval een beeld kunnen vormen. Anders zie je gewoon dingen gebeuren op het bord zonder te weten waarom, wat het moeilijk maakt een strategie te vormen.

Het fijnste is eigenlijk dat ik alles op mijn eigen tempo kan doen. Als het bordspel aan mij wordt uitgelegd aan een tafel met drie andere spelers, dan kan dat natuurlijk niet. Voor complexere spellen is het eerste potje vaak een beetje voor spek en bonen, omdat de spelers dan de boel nog aan het leren zijn op hun eigen tijd. Met tutorials wordt dat vermeden.

Het startscherm van Root Digital, met de tutorials helemaal bovenaan

Leren uitleggen van tutorials

Vooral de structuur die een tutorial voorlegt is iets dat erg handig is. Zo krijg ik een idee van wat belangrijk is voor een spel (of, in het geval van Root, een factie) om eerst te begrijpen, zodat andere aspecten context hebben. Ook zet het nadruk op specifieke elementen, wat mij eraan herinnert dat deze onderdelen misschien extra aandacht verdienen.

Natuurlijk kun je niet alles klakkeloos overnemen. Voor een bordspel moet je op een gegeven moment gewoon beginnen, want het is niet één op één. Dus kun je niet iedereen volledig hun eigen tijd laten nemen. Daar staat wel tegenover dat uitleg persoonlijker is, waardoor jij je methode aan kan passen op basis van wat je van je spelers weet en ziet hoe ze op dingen reageren. Ook kunnen ze vragen stellen, iets dat een tutorial vaak niet kan.

Een les in Chess.com

Bordspellen met tutorials

Puzzels als deze maken bordspeluitleg aanzienlijk langer, dus het is zeker niet iets dat alle bordspellen moeten toepassen. Maar voor ingewikkeldere spellen, of spellen waar een specifiek onderdeel wat ervaring nodig heeft voor het klikt, is het absoluut van toegevoegde waarde. In Dungeon Lords specifiek gaat de tutorial over het verdedigen van je kerker in de tweede fase.

Elke speler kon hun bordje omdraaien om een eigen puzzel uit te proberen. In de spelregels stond de beste oplossing, maar die krijg je pas te zien als je zelf wat hebt uitgeprobeerd en iedereen bij elkaar komt om ernaar te kijken. Hierdoor zit je niet op elkaar te wachten, terwijl iedereen wel een eigen probleem voorgezadeld krijgt en later samen de oplossingen kan bespreken.

Als gevolg ga je met een veel completer beeld een potje Dungeon Lords in. Het eerste potje is nu niet meer voor spek en bonen, want je hebt al een aardige grip op de nuances van het spel. Natuurlijk is er nog steeds een hoop te leren, je bent niet direct al een expert. Maar dat is niet erg. Sterker nog, het maakt het leuk.

De startopstelling voor een potje Dungeon Lords op een veel te kleine tafel

Niet altijd nuttig, maar…

Tutorials zijn niet altijd een noodzaak. Ze maken speluitleg aanzienlijk langer, waardoor spelers soms al afhaken. Bij simpelere spellen is het daarom zelfs af te raden. Maar zelfs dan kun jij als uitlegger een hoop leren van de manier waarop een tutorial de uitleg structureert. En ingewikkeldere spellen worden echt geholpen met een goede, interactieve tutorial. Heb jij je eigen gedachten over dit onderwerp? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *