Een dice tray vol dobbelstenen, spell- en monsterkaarten, Dungeons and Dragons handboeken en de Bailey's Bag of Holding.

Ik blijf maar nieuwe RPG personages maken

D&D Beyond en Heroforge

Het is zo gemakkelijk dat ik soms zelfs gewoon wat rond ga klikken ter inspiratie. Wat voor rassen, klassen en subclassen kan ik allemaal gebruiken? Hoe kan ik verschillende klassen combineren? Hierdoor kom ik soms op ideeën waar ik enthousiast van word. Zoals bijvoorbeeld:

Strength klinkt misschien als een logische keuze voor barbarians, maar eigenlijk geeft dat alleen een beetje bonus damage op aanvallen als je aan het ragen bent. In plaats daarvan kun je ook focussen op dexterity, zodat je armor class hoger is. Ineens is het best goed te combineren met rogues, want die willen ook een hoge dex en Reckless Attack zorgt ervoor dat je altijd Sneak Attack hebt.

Een screenshot van Gwistol Níf in Infiltrator modus in Heroforge
Gwistol Níf in zijn Infiltrator pantser, gemaakt in Hero Forge

Inspiratie in het wild

Ik kocht de jas met het idee dat het wat weg heeft van Dracula in de Castlevania serie. Mijn haar is lang en krullend, dus dat past een beetje bij hoe ik er al uit zie. Maar op het festival vond ik een masker die ik cool vind. Ik kocht het, paste mijn idee erop aan en begon toen na te denken over wie ik kon zijn.

Een foto van Arran zoals hij naar het Castlefesst 2024 was verkleed

NPC’s gezocht

Natuurlijk zijn niet alle personages die ik maak om te spelen. Naast dat ik simpelweg nooit in genoeg campagnes kan zitten om door dat lijstje heen te gaan (en het bovendien sneller groeit dan ik ze ooit af kan strepen), kun je als dungeon master ook altijd meer NPC’s gebruiken.

Ik heb echt niet een sheet voor iedereen die je tegen kunt komen gemaakt. Sterker nog, de meesten hebben er geen. Maar als ik een keer iemand wil die wat interessanter is, dan werk ik die wel uit. Soms blijken figuren ook goed aan te slaan bij mijn spelers. Dan maak ik ook even een profieletje aan. Af en toe is het zelfs omdat ik een goed beeld wil hebben van wat personages kunnen en wil ik niet een simpele stat block voor ze gebruiken.

Het helpt mij zeker een beeld te vormen van de personages. Soms bedenk ik wat personages, gewoon om een stad te vullen. Dan maak ik een sheet voor een paar aan en worden ze ineens heel anders. Bijna altijd worden ze er beter op. Zeker de achtergrond en bijbehorende karakteristieken die je moet kiezen voor DnD. Deze stap zou ik nooit overslaan, want ze helpen je zo een beeld te vormen. Persoonlijk maak ik zelfs zelden zelf karakteristieken, omdat er best wat voorgesteld worden en ze breed genoeg zijn om ze zelf in te vullen.

Het helpt ook dat ik de personages die ik al geschreven heb soms kan verwerken in het verhaal. Soms ga ik door mijn lijstje en denk ik na over of iemand die ik al klaar heb staan past in de situatie waar Bende Ellende zich in bevindt. Dan hoef ik minder te schrijven en krijg ik toch nog de kans om iemand waar ik om geef te delen met de rest.

Een Whiterun Guard in The Elder Scrolls: Skyrim. Je weet wel, die met een pijl in zijn knie.

Jullie personages

Dus daarom heb ik ondertussen 65 personages klaar staan in D&D Beyond. Blijf jij ook maar personages bouwen die je nooit kan spelen? Deel er een paar in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *