De doos van Pizzachef, een nieuw spel door Nederlandse bordspelmakers Benki Games.

Interview met Benki Games (Pizzachef)

Waar komt Benki Games vandaan?

Arran: Jullie komen niet uit een achtergrond van bordspelmaken, maar besloten samen een bedrijf op te starten. Hoe kwamen jullie tot dit besluit?

Benki Games: Dit kwam een beetje voort uit covid. Door de pandemie zaten we veel thuis en we hadden de behoefte om iets creatiefs te doen. Via Zoom speelden we af en toe een bordspel en zo kwamen we eigenlijk op het idee.

Arran: Wat zijn dat dan voor spellen die jullie graag spelen?

Benki Games: Ze zijn nog een beetje jong, dus Pizzachef spelen gaat nog niet echt. Wel proberen we de oudste te betrekken, bijvoorbeeld met de tekeningen. Ook overwegen we een Pizzachef Junior te maken, zodat de kids lekker mee kunnen doen. We hebben al ontdekt dat de oudste het leuk vinden om ‘Pizza!’ te roepen als hij er eentje bezorgd heeft, dus dat wordt dan iets in het spel.

Vivienne en Tyron, de oprichters en eigenaars van Benki Games.

Uitdagingen van een eigenbedrijf

Benki Games: Pizzachef ontwerpen zelf vonden we hartstikke leuk, maar toen we begonnen met uitgeven werd het ineens heel erg ‘echt.’ Toen begon de realiteit ervan wel een beetje te dagen. We moesten heel veel uitzoeken. Dingen zoals de speelgoedwetgeving en de bijbehorende keurmerken. Daar zit nog een hoop achter. En we moesten het ook echt researchen, het ligt niet allemaal zo voor de handen.

Zo blijkt dat er minder wetgeving is voor spellen die 18+ zijn, maar een familiespel valt onder speelgoed. Daar zijn wat extra regels voor, want kinderen moeten het kunnen spelen. Het gaat dan om gepastheid, maar ook de speelstukken zelf. Stikkingsgevaar is bijvoorbeeld iets waar je goed op moet letten.

Ook een spelregelboekje maken is verrassend uitdagend. Voor ons zelf waren de regels natuurlijk duidelijk en onze vrienden snapten het ook wel. Maar het uitleggen aan vreemden is toch anders. En je kan natuurlijk niet bij iedereen aan tafel zitten, want ze hebben het spel gekocht en zitten thuis. Dus de regels moeten écht duidelijk zijn.

Arran: Nu jullie deze kennis hebben, wat zouden jullie anders doen om problemen te vermijden? En hebben jullie misschien tips voor aspirant bordspelmakers?

Benki Games: Nou ja, nu we weten hoe het zit met de wetgeving en keurmerken is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker. Wel zouden we ons spel echt direct testen. En dan vooral ook door mensen die we niet kennen. Eigenlijk is het het handigst om erbij te zitten maar zo min mogelijk uit te leggen. Dan weet je of de regels duidelijk zijn geschreven. Natuurlijk moet je wel openstaan voor feedback, want daar gaat het testen om. Pizzachef is een familiespel, dus dan is het ook belangrijk dat je test met kinderen.

Probeer ook niet je spel helemaal perfect te maken voordat je het deelt met anderen. Ga het meteen spelen en testen. Dan weet je pas of het leuk is. Let er overigens op dat het spel ingewikkelder maken het niet per sé beter maakt. Het kan ook afleiden van de kern, waardoor je het spel zelf een beetje kwijt kan raken.

Arran: Was de feedback van kinderen ook anders dan dat van volwassenen?

Benki Games: Kinderen zijn vaak eerlijker en directer. Ze houden zich niet in om je gevoelens te besparen. Daarnaast merkten we op dat ze willekeur vaak leuker vinden. De mystery bags in Pizzechef vonden ze bijvoorbeeld een leuke toevoeging.

Het logo van Benki Games.  Twee paarde handen die de naam van het bedrijf ophouden.

Een Eco-vriendelijk bordspel

Arran: Jullie hebben een Ecofriendly Game-certificaat. Besloten jullie direct al om hiervoor te gaan en wat heeft geleid tot dat besluit?

Benki Games: Toen we serieus na gingen denken over de productie hebben we spelfabrieken vergeleken. Een bekende die ook spellen maakt wees naar een fabriek in Polen, daar wordt Eco-friendly geproduceerd. Al gauw besloten we dat dit een goed idee is. Er zijn al zoveel producten. Zo draag je je steentje bij. Ook voor toekomstige spellen willen we dit er graag in houden.

Arran: Wat komt er allemaal kijken bij dit keurmerk?

Het Eco Friendly Game logo. Dit logo geeft aan dat een bordspel eco-vriendelijk is en is goedgekeurd door FSC.

Benki Games en Pizzachef

Arran: Op het Spellenspektakel heb ik me laten vertellen dat een van jullie helemaal niet zo’n pizzafan is. Hoe komt het dat jullie voor dit thema kozen en niet sushi, bijvoorbeeld?

Benki Games: Klopt, Tyron is niet de grootste pizzafan. Maar we houden ook allebei van koken, dus daar wouden we wel iets mee doen. De reden dat we voor dit thema kozen heeft vooral met de romantiek rondom de Italiaanse keuken te maken. Het heeft zoveel charme en trots. De hele familie komt samen, misschien op een terrasje dat mooi verlicht is. Dat beeld wouden we graag vangen.

Benki Games: Niet echt, eigenlijk. We hebben meer gehaald uit Azul en Ticket to Ride. De pizza orders hebben wat weg van de missies van Ticket to Ride, terwijl de manier waarop je ingrediënten verzameld wat weg heeft van de tegels in Azul.

Arran: Als jullie een uitbreiding zouden maken voor Pizzachef, hoe ziet dat er dan uit?

Benki Games: We zijn bezig met een uitbreiding! Die gaat het spel wat gemener maken, met meer plaagkaarten. Ook willen we scenario’s toevoegen. Dan is er wat meer afwisseling tussen potjes, wat het leuker maakt als je wat vaker speelt.

Arran: Wat zijn jullie toekomstplannen voor Benki en Pizzachef?

Benki Games: We hadden het al even over Pizzachef Junior, dat moet een simpelere variant worden op het huidige spel. Ook overwegen we een vervolg te maken op Pizzachef die wat tactischer is, maar wel een familiespel blijft. Die willen we dan ook proberen taal onafhankelijk te maken. Daarnaast hebben we nog wel wat ideetjes her en der, maar nog niets concreets. Voor nu zijn we vooral bezig met het vertalen van Pizzachef naar het Engels, zodat het ook in andere landen verkocht kan worden.

De doos van Pizzachef bovenop het bord, met in de achtergrond fiches uit het spel.

Geplaatst

in

,

door

Reacties

Eén reactie op “Interview met Benki Games (Pizzachef)”

  1. […] uit met Felix Albers, die me ook een kopie van Paco Sako meegaf om te reviewen. Later deed ik ook een gesprek met Vivienne en Tyron over Benki Games en […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *