De doos van Wignspan Asia. Deze variant voegt nieuwe vogels toe, maar het kan ook los gespeeld worden voor een variant van Wingspan voor twee spelers. Foto gemaakt door Stonemaier Games.

Spelersaantallen op de spellendoos liegen

Spelersaantallen voor sales

Eén van de problemen waar bordspellen mee worstelen, is dat ze vaak eigenlijk gemaakt zijn voor specifieke spelersaantallen. Het eerdergenoemde voorbeeld van Wingspan werkt (volgens BGG en mijn persoonlijke ervaring) het beste met drie. Met twee is oké, met vier is eigenlijk ook nog prima, maar met vijf wordt het echt te druk.

Een bordspeluitgever begrijpt dat een spel beter verkoopt als een breder publiek ermee aan de slag kan. Dat betekent dat je je doelgroep zoveel mogelijk wil verbreden. Dit doe je met het thema, de mechanieken, maar ook de spelersaantallen. Een spel dat je alleen met twee kan spelen wordt gekocht door mensen die wel eens met een enkele tegenstander aan de haal gaan. Als dat spel ook met drie of vier gespeeld kan worden, dan zijn er aanzienlijk meer groepen die er iets mee kunnen.

De spelersaantallen zijn een leugen

Dit wordt frustrerend als het nummertje op de doos niet klopt. Natuurlijk zal het nooit een directe leugen zijn, maar het staat er vaak alleen voor de vorm. En dan kunnen die spelersaantallen wel zorgen voor behoorlijke irritaties.

De startopstelling voor de eerste sessie van een Scythe: Rise of Fenris campagne. Het spel is opgezet voor vier spelers.

Een extra nummer op de doos

Opzich is er niets mis met spelers de optie geven met suboptimale spelersaantallen te spelen. Als je een spel leuk vindt en er erg graag mee aan de slag gaat, dan is de keuze aan jou om dat met een onhandige hoeveelheid te spelen. Bovendien is het voor iedereen anders wat leuk is, dus misschien vinden jullie het zo wel prima.

Het voelt misschien als slechte marketing voor de uitgever. En op de korte termijn is dit misschien wel waar. Als spelers weten dat een spel niet echt werkt met hun hoeveelheid deelnemers is de kans groter dat ze het laten liggen. Aan de andere kant bouw je er wel vertrouwen en een betere relatie mee op. Daardoor zullen spelers meer bereid zijn een risico te nemen en jouw product aan te schaffen. Op de lange termijn moet dat toch beter zijn.

De doos van The Binding of Isaac staat op het punt geopend te worden

Wat kan jij doen?

Hoe voorkom jij frustraties en langdradige potjes? Het antwoord hierop is gelukkig aardig simpel. Ik heb het zelfs al even gezegd. Zoek voor je een spel aanschaft of uit de kast plukt even op BoardGameGeek even de ideale spelersaantallen op. Dan weet je of het lekker gaat lopen.

Is dit irritant? Zeker. Vooral als je met een groep moet kiezen uit een selectie spellen en jullie gewoon aan de slag willen. Maar het is even niet anders. Als uitgevers niet mee willen werken om ons deze informatie te geven, dan moeten we het zelf maar doen.

Natuurlijk kun je de stap overslaan en gewoon een spel kiezen. Als jullie per sé dat willen spelen, dan moet je hoeveelheid spelers je ook niet tegenhouden. Zeker als iedereen aan tafel weet dat het niet ideaal is maar alsnog meegaan met je beslissing moet je het vooral lekker doen. Maar er is nooit een nadeel aan geïnformeerd zijn.

Spelersaantallen en mij

Dit zijn mijn gedachten over spelersaantallen. Maar misschien heb jij er wel je eigen gedachten over. Wil jij die met ons delen? Dat kan via de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *