In de afgelopen paar maanden heb ik een hoop Altered gespeeld. Een deel daarvan is op toernooien en evenementen, maar een hoop is ook online via Boardgamearena.com. Er zijn weinig hybride spellen, en door Altered krijg ik het gevoel dat er meer moeten zijn.
Semi-hybride spellen
Je denkt nu misschien: er zijn een heleboel hybride spellen! Denk aan Magic: the Gathering Arena en Pokémon TCG Live. Maar dan heb je het mis. MTGA staat helemaal los van je fysieke collectie, en PTCGL is slechts semi-hybride. Kaarten die je online krijgt zijn niet fysiek te verkrijgen en hoewel pakjes een code opleveren voor online, krijg je niet de exacte kaarten die jij net opende. Je collecties zijn dus niet hetzelfde.
Wat ik bedoel met hybride spellen, is dat jouw verzameling zowel digitaal als fysiek bestaat en de twee ook helemaal hetzelfde zijn. Als je in Altered een kaart krijgt, dan scan je de QR-code om het toe te voegen aan je digitale collectie. Als je online een kaart ruilt, dan kun je die uit laten printen om het ook aan je fysieke collectie toe te voegen. Sterker nog, je kan extra kopieën laten maken, waardoor je nooit in het bezit hoeft te zijn van meer dan drie kopieën van een kaart.
Eigenlijk moet ik zeggen dat Altered binnenkort een hybride spel is. Printen kan namelijk nog niet. En hoewel de marktplaats, die ook nog niet beschikbaar is, niet essentieel is, voegt het wel een hoop toe aan het idee van hybride spellen.
Of Altered in de toekomst blijft leven, ligt voor een groot gedeelte aan hoe succesvol ze het idee van hybride spellen tot leven brengen. Als de marktplaats en print on demand tegenvallen, dan vermoed ik dat het spel aan zijn einde komt. Aan de andere kant kan het ook een groot succes zijn, waarna andere ruilkaartspellen er (hopelijk) een hoop van leren!
Het beste van beide werelden
Stel je voor: je kan je kaarten van Hearthstone uitprinten en fysiek tegen wat vrienden spelen. In plaats van dat jullie je telefoons erbij moeten pakken en een beetje ongemakkelijk tegenover elkaar zitten. Stel je ook voor dat jouw immense Magicverzameling allemaal zo overgezet kan worden naar MTGA.
De reden dat ik Hearthstone toentertijd zoveel speelde, en de reden dat ik nu zoveel tijd spendeer aan Altered is eigenlijk hetzelfde: ik kan gemakkelijk online een potje spelen. Even snel tussen afspraken door, als het even wat rustiger is op werk of als ik onverwachts niets te doen heb: ze zijn er zo bij gepakt. Ik hoef geen tegenstanders te zoeken, dat doet de app of de website voor mij.
Maar waarom speel ik dan niet gewoon MTGA? Magic heb ik jarenlang gespeeld, en een tijdje ook wat serieuzer. Zelfs Pokémon heb ik een tijdje geprobeerd. De reden dat ik ze niet speel, is juist dat het geen hybride spellen zijn. Toen ik MTGA probeerde, miste ik mijn verzameling. Helemaal opnieuw beginnen was balen. Dat is bijvoorbeeld ook waarom ik zo hamer op cross-saves voor Monster Hunter (wat met Wilds éindelijk gaat gebeuren!). Alle gear verzamelen was de eerste keer leuk, erg leuk zelfs. De tweede keer is een heel ander verhaal.
Altered is verre van perfect. Als je online wil spelen, dan is er geen app. In plaats daarvan speel je via BoardGameArena.com. Het is wat gammel en sommige uniques zijn zelfs bugged. Er zijn ook geen alternatieve gamemodi, zoals arena in Hearthstone. Ook zijn er geen digitale evenementen beschikbaar. Toch speel ik het met veel plezier online. Dat is deels omdat het een goed spel is, maar ook deels omdat ik de decks fysiek in mijn bezit heb. Dat motiveert mij om te testen en te sleutelen aan mijn decks.
Hybride spellen en geld
Ik kan mij voorstellen dat geld vierden aan hybride spellen ingewikkeld is. Als je zowel online als offline boosters kunt openen, en die dan naar de andere kant over kan zetten, hoe zorg je er dan voor dat beiden passen in je winstmodel? Ik ben geen econoom, dus ik heb hierop geen antwoord. Op dit moment doet Altered dat ook nog niet, waarschijnlijk in ieder geval deels door deze laag aan complexiteit.
Hearthstone speelde ik in al mijn jaren praktisch gratis, gewoon omdat ik door te spelen genoeg verdiende om aan het gros van de kaarten te komen. Als dat voor Altered ook zo zou zijn, dan zouden de fysieke boosters niet verkocht worden. Ze kunnen om te compenseren de prijs voor kaarten printen omhoog gooien, maar dat zou het wat mij betreft wel zinloos maken. Bovendien is het een ramp voor fysieke winkels, waar ik toch graag heen ga voor evenementen.
Misschien is hoe Altered het nu aanbiedt, met boosters die je slechts aan één kant kan open om ze vervolgens ook naar de andere kant over te dragen, eigenlijk ook prima. Ik denk daarom ook niet dat Magic en MTGA simpelweg kunnen versmelten. Een van de twee winkels moet dan waarschijnlijk sluiten. Of er moet een totaal nieuw systeem komen dat je fysieke collectie integreert.
Dat is een hoop logistiek, en misschien ben ik iets te positief in mijn vooruitzicht. Hybride spellen maken is een dubbele uitdaging, daar ben ik me helemaal van bewust. Maar het voegt wat mij betreft wel een hoop toe!
Speelbarrières
Logistiek is niet het enige wat hybride spellen tegenhoudt. Er zijn ook regeltechnische problemen die het idee, in ieder geval in sommige gevallen, wat in de weg zitten.
Neem bijvoorbeeld ‘discover‘ in Hearthstone. Die laat je één uit drie willekeurige kaarten kiezen die zijn gegenereerd van een grotere selectie. Misschien is het alles van een bepaalde set, een klasse of een bepaalde manakost. In de app wordt de voorselectie voor je gemaakt, maar wat als dit in het echt moet?
Dan moet je een grote doos met alle kaarten die voldoen aan de selectie erbij pakken, alle kaarten daarin schudden en er dan drie trekken. Online is discover een simpel effect, maar fysiek is het een hele nachtmerrie die het spel stilzet. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle willekeurige effecten. Arcane Missiles raakt drie willekeurige doelwitten. Afhankelijk van de hoeveelheid mogelijke doelwitten kan ook dit een heel ding worden. Zelfs levens van kaarten bijhouden kan irritant zijn als dat ineens allemaal met counters moet.
Mechanieken en kaarten als deze vertalen niet goed van digitaal naar fysiek, wat het moeilijk maakt hybride spellen te maken van games als Hearthstone. Spelontwikkelaars moeten in deze gevallen een keuze maken: ontwerpen ze een spel zonder degelijke mechanieken zodat ze hybride kunnen gaan, of stoppen ze die er wel in en blijven ze enkel digitaal. Wat mij betreft kan allebei, maar dan moeten die mechanieken het wel echt waard zijn!
Hybride spellen zijn niet perfect, dus het voegt niet voor alle spellen wat toe. Maar voor een hoop maakt het de spellen een stuk beter! Daarom hoop ik dat we er in de toekomst meer gaan zien. Heb jij hier ook gedachten over? Laat het dan vooral weten in de comments.
Geef een reactie