Ik kreeg de kans om Geen Woorden Maar DraCon te bezoeken. Hier vond ik niet alleen al mijn RPG-benodigdheden bij elkaar; het was ook een kans om de leden van de grootste Nederlandse Dungeons & Dragons-podcast te ontmoeten. Wil je weten hoe het was? Lees dan lekker verder!
Eindelijk in de buurt
Ondertussen ben ik een paar keer naar Roll Initiative Con geweest. Dat is elke keer weer hartstikke leuk, maar ik moet me wel steeds een beetje schrap zetten voor de reis. Ik woon in Rotterdam, dus dat is grofweg drie uur met OV. Daarom keek ik wel vooruit naar Geen Woorden Maar DraCon. Die is namelijk een enkele metrorit van veertig minuten van mij vandaan.
De con bevond zich in C14 Games, in Cappelle aan den IJssel. Dat is een spellencafé dat elke vrijdag open is voor bordspellen en RPG’s. Binnenkort kom ik daarvoor een keer langs, want de bezoekers van DraCon doen dat tweemaal gratis. Het perfecte excuus, dus.
De Con opende om 10 uur. Ik had Marcus van tevoren gesproken over een interview met de organisatoren, dus ik wou er meteen bij zijn als de con opende. Ik wist namelijk niet of zij beschikbaar zouden zijn, dus als ik er de hele dag was, dan waren mijn kansen het grootst.
Ik nam Viktor, één van mijn mede-DM’s van de bibliotheek, met mij mee. Die moest door mij dus ook vroeg op. Echt schuldig voelde ik mij daar niet over, want ook hij was er binnen een uur. We konden dus zelfs een beetje uitslapen voor we de deur uit moesten. We wisten meteen dat we op lokatie waren, want voor de deur werden kaartjes gecontroleerd door mensen in kostuum. Zoiets zie je alleen met carnaval, of evenementen zoals deze!

De markt van Geen Woorden Maar DraCon
DraCon vond volledig plaats in een café. Daarom was het voor een con wat aan de kleine kant. De stallen stonden beneden, met boven ruimtes voor RPG’s en schilderen. Daarmee had je eigenlijk alles al gezien.
Toch was dit alles dat ze nodig hadden. Ik ging in gesprek met de verschillende standhouders, waaronder Wonderschouw. Zij hadden de vertaling van Mausritter die wij ook gebruikten voor onze RPG-sessies met kinderen. Dat was toch even een leuk toeval!
Door de kleinere schaal voelde de hele dag een stuk persoonlijker. Viktor en ik spraken daardoor niet alleen de standhouders, maar ook bezoekers. Een hoop deelde namelijk niet alleen onze hobby voor rollenspellen, ze waren ook fans van Geen Woorden Maar Draken.
De passie spatte er vanaf van iedereen die aanwezig was. De standhouders, de fans, de mensen van C14 Games. Iedereen had het naar zijn zin. Ondertussen waren de organisatoren druk in de weer, maar ze waren ook duidelijk trots op wat ze geregeld hadden. Dat droeg alleen maar bij aan de fijne sfeer.





Een interview met Boy Akkerman
Na een korte lunch splitsten Viktor en ik op. We wlden even roleplayen, maar ik wist nog niet wanneer ik mensen ging interviewen. Dus besloot Viktor aan te schuiven bij een dungeon crawl, terwijl ik Boy aanstootte voor een één-op-één-gesprek.
Wel hadden we eerder al de kamers boven bekeken. Deze waren leuk in thema opgemaakt. Ik dacht eerst dat dit speciaal voor DraCon was, maar dat bleek niet het geval! Het zijn namelijk toegewijde RPG-kamers die de mensen van C14 Games daarvoor hebben versierd. Daardoor is het nog gemakkelijker om je te verliezen in het avontuur.
Naast dat was er ook een ruimte waar de hele dag miniaturen beschilderd werden. Dit is een vaardigheid die ik nog steeds op moet pikken, dus ik had er eigenlijk even bij moeten gaan zitten. Maar dan word ik zo zelfbewust van mijn onkunde. Misschien de volgende keer beter!
Ondertussen was het tijd voor ons interview. Boy is niet alleen de helft van Creeps&Sheeps, die hun eigen RPG’s en Hollandse avonturen binnen DnD maken. Hij was organisator van Geen Woorden Maar DraCon en hij is ook een paar afleveringen te gast geweest bij de podcast. Daarnaast is hij ook een gezellige man waar ik met alle plezier mee aan de praat ging. Wil je meer lezen over ons gesprek? Dan zul je nog een weekje moeten wachten!




Geen Woorden Maar Draken live
Geen Woorden Maar DraCon werd groots afgesloten: met een liveshow van Geen Woorden Maar Draken zelf. Dit is waar een hoop van de fans voor kwamen. Maar daarvoor moest de zaal nog even klaargemaakt worden. Dus las Boy de drie winnende gedichten die je de hele dag door in kon lezen voor. Was het toeval dat nummer één draaide om zijn eigen personage? Daar had hij zelf geen commentaar over. De schrijver won een bak popcorn voor tijdens de liveshow.
Ik maakte de grote fout eerst even naar de wc te gaan toen de zaal eenmaal opende. Omdat het druk was, moest ik vervolgens ergens achteraan zitten. Daardoor kon ik de tafel nauwelijks zien! Jammer voor mij, maar het geeft ook wel even aan hoeveel fans hier eigenlijk aanwezig waren.
Het verhaal moest eerst geïntroduceerd worden. Dit was namelijk niet deel van de gebruikelijke campagne, maar een oneshot die er een beetje los van stond. Maar ze hadden het slim aangepakt. In plaats van dat de DM de hele tijd aan het woord was, speelden de spelers eerst wat NPC’s met een verhaal dat min of meer scripted was. Er werd gestemd op een nieuwe leider. Maar in plaats van dat dit eerlijk verliep, werden alle kandidaten gevangen genomen.
Het avontuur focuste op een reddingspoging om in ieder geval één van de kandidaten, de zus van één van de spelerspersonages, te redden. Wat volgde was een chaotische mix van humor en griezelligheid, wat moeilijk is om te beschrijven. Met een enthousiast publiek om ons heen kwam de boel helemaal tot leven. Je had erbij moeten zijn. Heb je het gemist? Misschien zetten ze het in de toekomst wel op de website.

Tot volgend jaar?
Ben jij een fan van Geen Woorden Maar Draken? Dan is de DraCon zeker een bezoekje waard. Ken je ze niet, maar hou je wel van RPG’s? Dan kun je het beste inschrijven voor wat sessies. Of je moet, net als ik, al in de buurt wonen. Met een uurtje ben je namelijk wel uitgekeken bij de vendors. Daarom noemen ze het zelf ook een minibeurs. Maar dat is er wel één waar je de hele dag omringd bent door mensen vol passie voor de hobby. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij.




Geef een reactie