Een zwart-wit foto van een schaakbord. De witte koning is gevallen.

Verhalen vertellen met bordspellen

Verhalen in de kleine dingen

Je hoort niet heel vaak over een verhaal in een bordspel en daar is een reden voor. Er zijn geen cutscenes en voor tekst moet je steeds kaarten of het spelregelboek erbij pakken. Dit haalt spelers uit het spel en zulke dingen worden dan ook niet vaak gebruikt. Dus moeten bordspelmakers, als ze iets willen vertellen, dat op slimme plekken doen.

Dit interpreteert uiteraard ‘verhaal’ in de meest losse zin, het is world building op een creatieve manier. Maar de beperkingen kunnen soms juist een wereldje laten schijnen. Sushi Roll stelt niet alleen dat er een wereld is waarin onbeperkt sushi eten competitief is, het neemt je erin mee. En omdat je dit spelenderwijs doet ervaar je het van de bestuurderszetel.

De inhoud van Sushi Roll chaotisch versprijd over de vloer.

Een verhaal in de regels

Dan wordt onthuld wat de bestemming is: Auschwitz. Je komt plotseling tot de realisatie wat je aan het doen bent. Je stuurt Joden naar een concentratiekamp. Het spel gaat vervolgens nog zo’n twee uur door, tenzij de speler besluit de boel stop te zetten.

Dit spel was een experiment om aan te tonen dat mensen vaak zullen doen wat ze is opgedragen en hoe moeilijk het is dat af te schudden. Maar dat is niet waar ik het nu over heb. Ik heb het puur over de schok. Auswitz heeft natuurlijk een bepaalde betekenis die vrijwel iedereen kent. Maar in de context van de regels en het moment van de onthulling is het veel meer dan dat. Het is een vinger die verwijtend naar jou wijst.

Een foto van het bordspel Train, met treinwagons op tracks, volgeladen met gele pionnetjes en een bordje die 'Terminus' leest.

Verhalen in improv en rollenspellen

Meer dan met videogames vragen bordspellen de spelers om zelf het verhaal te vormen. Dit gebeurt in een simpele vorm in elk potje dat jullie tegen elkaar spelen. Je acties vormen een narratief dat gestuurd wordt door de willekeur van dobbelstenen en kaarten. En soms is dat verhaal het spel.

Rollenspellen bieden een vrijheid die eigenlijk je alleen vindt onder kinderen die samen buiten aan het spelen zijn. Het kan alles zijn wat je maar wil. De regels zijn er enkel voor de nodige structuur. En je hebt ook nog de voorgeschreven modules, geschreven door fans of professionals. Deze geven wel wat sturing, maar zelfs de meest gedetailleerde modules zullen uiteindelijk ingevuld worden door de spelleider, want je spelers gaan gegarandeerd dingen doen waar het boekje geen rekening mee hield. En dus is het altijd uniek.

It’s your legacy

Dit verhaal onthult zich via lappen tekst in het spelregelboek of op kaarten verborgen in enveloppen. Maar vooral ook in de steeds veranderende regels. Als rood steeds wint in Risk Legacy kan het goed dat het spel transformeert in een all vs one dynamiek waarin de andere spelers een alliantie vormen om de tyran van de troon te stoten.

Arran zoekt iets op in het spelregelboek van The King's Dilemma. De tafel staat vol spul voor het spel, drinken en snacks.

De conclusie van het verhaal

Dit waren manieren waarop bordspellen verhalen kunnen vertellen. Heb jij nog ideeën die niet besproken zijn? Laat het vooral weten in de comments!

Reacties

Eén reactie op “Verhalen vertellen met bordspellen”

  1. […] gaan je gedachten waarschijnlijk direct naar rollenspellen. Inderdaad, alle rollenspellen zijn narratieve spellen. Maar er is […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *