Het is oktober, wat betekent dat menig dungeon master een horror one-shot aan het plannen is. Maar hoe maak je een RPG-sessie eng zonder je spelers ongemakkelijk te maken? Als jij hiermee zit ben je op de juiste plek.
Praat met je spelers
Het is voor een RPG altijd belangrijk om van tevoren teoverleggen met je spelers. Als je er helemaal in zit kan het heel goed dat er dingen naar boven komen waar iemand niet mee op hun gemak is. Zeker als het gaat om horror.
In RPG’s hebben we iets wat we ‘lines’ en ‘veils’ noemen. Lijnen en verhullingen. Een lijn is een onderwerp dat iemand absoluut wil vermijden. Als iemand bijvoorbeeld recentelijk een familielid is verloren wil die misschien even niets met spookouders doen.
Een verhulling is iets dat wel in de wereld kan zijn, maar dat niet op de voorgrond moet komen. Als iemand écht bang is voor bloed, dan kan je misschien wel de toon zetten door aan te geven dat er her en der wat is, maar je hoeft het niet uitgebreid te beschrijven.
Wat de lijnen en verhullingen zijn is volledig afhankelijk van je spelers. Het kan zelfs goed zijn dat ze het in eerste instantie verkeerd inschatten en besluiten een lijn te maken van iets wat jullie als verhulling had aangegeven. Wees dan paraat om dat bij te stellen. En maak elkaar ook niet belachelijk om de onderwerpen waar iemand niet mee op hun gemak is. Een RPG-tafel moet een veilige plek zijn, zodat je lekker los kan gaan.
Beschrijf het tafereel
Als je inderdaad voor horror wil gaan, dan moet de sfeer er goed in zitten. Je hebt muziek, misschien wat versiering en snacks in thema. Maar het allerbelangrijkste ben jij. Want jij schetst de wereld voor de rest.
Beschrijf wat ze zien, maar ook wat ze horen en ruiken. Transformeert iets? Vertel je spelers hoe het geluid van scheurend vlees en brekende botten de ruimte vult. Komen ze in een kamer waar rituele offers worden uitgevoerd? Laat ze dan vooral weten dat de geur een combinatie is tussen verrotting en sulfur. Denk goed na over wat eng is aan een scenario en deel dat met de rest.
Je kan zelfs wat van de geluiden nadoen. Daarvoor hoef je echt niet een professionele stemacteur te zijn. Zelfs als je niet op je gemak bent met stemmetjes heb je nog opties. We kunnen allemaal op de grond stampen als iets groots en gevaarlijks de groep benadert of nagels over een krijtbord halen als een spook iets verplaatst. Er is ook niets mis met geluiden oefenen en tijd te besteden om te bedenken hoe je een klank voor elkaar kan krijgen. Of je kan een soundboard maken zodat dit allemaal kan met de druk van een knop. Een vriend van mij gebruikt bijvoorbeeld graag Syrinscape.
Kies je monsters
Er zijn zoveel monsters om van te kiezen. Dus neem je tijd en ga eens door een handboek heen. Of browse wat rond op het internet. Een horror one-shot is dé plek om wat rare en zeldzame vijanden te gebruiken.
Denk ook niet dat je geketend bent aan een stat block die je in het boek vindt. Verander wat dingen of combineer eigenschappen van monsters om jouw Frankensteins Monster te maken. Er is ook geen regel tegen je eigen monster bedenken, of in ieder geval een bestaande aan te passen zodat het beter past bij het verhaal dat jij wil vertellen.
Maar denk ook niet dat dit een verplichting is. In het DnD Monster Manual alleen al zijn 350 baddies om je over te buigen. Neem bijvoorbeeld ‘Boneless’, letterlijk een huid zonder skelet die door de kleinste kiertjes heen kan persen en je spelers probeert te wurgen door ze in zich te omvatten.
Neem je tijd
Horror-veteranen zullen uitgebreid aan je uit kunnen leggen dat het engste niet in het monster zelf ligt: wat écht eng is, is de anticipatie. De kalmte die vooraf gaat als je wéét dat er iets gaat gebeuren maar niet wat, waar of met wie.
Dus neem je tijd. Laat je spelers sudderen in hun angstzweet. Laat hun eigen fantasie het zware werk doen. De grote onthulling hoeft niet direct, of zelfs halverwege. Natuurlijk wil je ze af en toe laten schrikken. En daar is niets mis mee. Maar niet te vaak of te snel achter elkaar. Maak allemaal donkere hoekjes waar iets kan schuilen en laat het meerendeel leeg. Het is russisch roelette met monsters als kogels.
De keerzijde is dat iemand meestal tot hun gemak komt vlak nadat ze denken dat een gevaar is geweken. Dus straf die hap af en doe er precies dan nog een schepje bovenop. Je zal ze zelden banger zien. Maar nogmaals, doe het niet te vaak. Als maar duidelijk is dat niets veilig is.
Verzwak de spelers
Als jullie een horror-rpg als Call of Cthulhu of Ten Candles gebruikt hoef je hier niet zoveel mee te doen, maar als je bijvoorbeeld DnD gebruikt wel. Want avonturiers zijn praktisch superhelden vanaf level vijf. En het is moeilijk om iemand die alles aankan bang te maken. Dus verzwak je spelers.
Het kan natuurlijk zo gemakkelijk zijn als iedereen een nieuw personage te laten maken die wat lager level is. Als het toch een one-shot is kan dat zeker geen kwaad. Horror is op zijn best als je jezelf niet echt kan verdedigen en daarom vooral afhankelijk bent van een goede verstopplek, je creativiteit in heftige situaties en een goede dosis geluk.
Maar wil je ze echt de stuipen op het lijf jagen? Neem dan wat van hun krachten weg. Liefst die waar ze hevig gebruik van maken. Je moet uiteraard wel even nadenken over hoe dit in het narratief past, anders voelt het vooral goedkoop. Maar als je het werkende kan krijgen komt het wel lekker aan. Want wat nog enger is dan machteloos zijn, is machtig zijn en dat ineens te verliezen.
Jullie ideeën
Dat waren vijf tips voor je horror one-shot. Maar als jij nog tips hebt voor je mede-DM’s, laat dat dan vooral weten in de comments. Spook ze!
Geef een reactie