Dungeons and Dragons is groot. Inmiddels zijn er weinig mensen die er niet van gehoord hebben. Critical Role is uitgegroeid tot een machtig bedrijf, Stranger Things is een van de grootste Netflix series en er is zelfs een aardige film in de bioscoop. Maar wat nou als je wel interesse hebt in roleplay, maar niet zoveel hebt met high fantasy? Nou, dan hebben wij wat voorstellen voor jou.
Je Zweinsteinbrief is aangekomen: Kids on Brooms
De hardcore fans willen het steeds niet horen, maar Dungeons and Dragons is verre van een gemakkelijk spel om in te komen. Character creation duurt lang en aan het einde weet je als nieuwe speler vaak nog steeds niet waar je aan toe bent. Dus laten we veel simpeler beginnen, met Kids on Brooms.
De regels zijn als volgt: je hebt zes stats. Brains, brawn, flight, grit en charm. Als je je personage maakt, wijs je één van de zes standaard dobbelstenen toe (van vier tot twintigzijdig, zonder de % dobbelsteen die in DnD setjes zit). Soms, als je iets probeert, vraagt de DM je een rol te maken en moet je met de betreffende dobbelsteen rollen. En als je magie gebruikt rol je een extra zeszijdige dobbelsteen. Haal je het nummer dat gevraagd wordt of hoger, dan lukt je actie. En zo niet, dan gaat er iets mis. Er zijn nog wat poefjes en pafjes, maar hiermee ben je eigenlijk al rond. Leuk voor een avondje of een aardig korte campagne.
In deze RPG zijn spelers leerlingen aan een magische school, waar ze de wondere tovenaarswereld langzaam zullen ontdekken. Ze volgen lessen, maar spenderen ook tijd in en rondom de school. Het is wonderlijk, vreemd en soms ook ronduit absurd.
Als je een podcast zoekt, probeer eens de Dimension 20 show Misfits and Magic met de geweldige Aabria Iyengar als spelleider.
Griezelen in het donker: Ten Candles
Als jij weg bent van de allure van een griezelverhaal rondom een kampvuur onder een pikzwarte lucht, dan is Ten Candles waarschijnlijk wel iets voor jou. Maar weet wel dat je aan het einde zal sneuvelen, want deze RPG is een tragedie.
In Ten Candles spelen jullie in een donkere kamer, met waxinelichtjes als verlichting. Tien, om precies te zijn. Je gebruikt ze één voor één en als de tiende dooft, zal ook het licht in jullie ogen wegtrekken en zij die nog niet gesneuveld zijn sterven in de schaduwen. Deze RPG gaat niet om ‘winnen’ of het verslaan van de nachtmerries die verborgen zijn in de schimmen. Het gaat om wat er loert in de duisternis en de wanhopige worsteling van de laatste overlevenden.
Het is ook een RPG waar de spelleider weinig voorbereiding voor hoeft te treffen. Als je even een blik op de regels werpt en een module kiest, heb je enkel nog de waxinelichtjes nodig. Het is ook gemaakt voor een enkele sessie. Dus als je niet mentaal klaar bent voor een lange campagne zit je hier goed!
Dicebreaker heeft een griezelige liveplay gemaakt van deze RPG.
Jenga was nog nooit zo spannend: Dread
Misschien dacht je dat alle RPG’s iets van dobbelstenen gebruiken om te bepalen of je acties lukken of niet. Maar dat is niet waar. Oké, dus een groot gedeelte wel. Maar er zijn buitenbeentjes die best het spelen waard kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld Dread.
Centraal in Dread, zowel letterlijk als figuurlijk, is een grote jengatoren. Af en toe als je iets wil doen, vraagt de DM je wat van die stenen te trekken, afhankelijk van hoe moeilijk je actie is. Als de toren valt is je personage, op wat voor manier dan ook, niet meer actief deel van het verhaal. Tijdens een uitdaging mag je je op elk moment terugtrekken. Dan faalt de actie, maar hoef je geen blokjes meer te trekken. Het voelt misschien laf, maar als de toren wankelt moet je moeilijke keuzes maken!
Hoewel het verhaal in het boek van Dread horror is, werkt dit systeem in principe met elk type verhaal. Dus je kan er lekker van maken wat je wil. Wel zal het altijd spannend zijn, wat je zeker en vast weet als je ooit een potje Jenga gespeeld hebt. Bereid je maar voor om veel op het puntje van je stoel te zitten.
Geek and Sundry heeft toen het spel uitkwam een video gemaakt met castleden die je onderhand misschien wel kent van Critical Role.
Heists met spoken: Blades in the Dark
Blades in the Dark is een unieke combinatie tussen heists, steampunk en spoken. Het spel speelt zich namelijk af in een Victoriaans-achtige setting, waarbij technologie spoken gebruikt om steampunkachtige machines.
De spelers vormen samen een nieuwe bende en het doel is het uitvoeren van ingewikkelde heists. Dat doen jullie tussen allerlei bestaande bendes en organisaties, die allemaal hun eigen karakteristieken hebben. Pas wel op, want als jullie een groep bestelen, zal jullie relatie met hen verslechteren. Tenminste, als je betrapt wordt.
Interessant aan Blades in the Dark is het flashbackmechanisme. In plaats van urenlang plannen voor een plan dat vervolgens direct in duigen valt, mag je als er een probleem is om een flashback vragen. Je zegt dan wat je voor het probleem gepland hebt, maar dit levert wel stress op. Bij teveel stress krijg je trauma’s en die zijn permanent. Gelukkig kan je tussen heists in relaxen om weer bij te komen, als je niet al wat anders wil doen. Blades is waarschijnlijk de meest ingewikkelde RPG op deze lijst. Maar als dat je niet tegen houdt, is het wel een topper!
Oxventure is een uitstekende plek om een Blades in the Dark serie te kijken.
Een RPG in WhatsApp: Alice is Missing
Alice is zoek. En jullie moeten haar vinden. Dat is de setup van Alice is Missing. Deze RPG heeft geen spelleider nodig en het speelt zich volledig af binnen WhatsApp. Of een andere app, natuurlijk.
De spelers zijn allemaal op een manier verbonden met het vermiste meisje. Je bent haar vriend, haar broer of een jeugdvriend die eindelijk weer terug is. Jullie hebben elkaars nummer, en kunnen alleen met elkaar praten via berichten. Het spel vraagt ook dat jullie elkaars namen in je contactenlijst tijdelijk verandert, om de impact van het verhaal te versterken. Deze RPG raakt je hard, juist ook omdat een tekstbericht niet de beste plek is om je emoties te uiten. Als je hier vatbaar voor bent, is Alice is Missing misschien niet de plek voor jou. Maar als je het wel kan hebben, dan heb je hier iets bijzonders.
Het spel zelf werkt aan de hand van kaarten, die na een bepaalde tijd worden onthuld. Deze zijn semi-willekeurig, waardoor je bij meerdere playthroughs kan raden wat er gaat gebeuren. Alice is daarom ook meer gemaakt om één keer te spelen.
Shut up & Sit Down heeft hier een uitstekende review van gemaakt.
Dit waren vijf top RPG’s, maar er zijn er veel meer. Dus ik heb een beetje vals gespeeld, en heb er hier nog wat onder elkaar gezet voor jullie om te ontdekken: Cyberpunk Red is top voor als je een futuristische wereld wil ontdekken. Deadlands laat je een coole cowboy spelen in een helse wereld vol vreemde monsters. En zet je tanden in Vampire the Masquerade om lekker vampieren uit te hangen. Heb jij nog toppers die op deze lijst horen? Laat het weten in de comments.
Vind jij RPG’s leuk? Dan is onze dobbelsteenranglijst misschien ook iets voor jou.
Geef een reactie