Iemand werkt aan een nieuw personage voor een Dungeons & Dragons campagne

Een nieuw personage in een RPG campagne – hoe pak je het aan?

Bespreek het met de DM

Als je op een dag aan komt rollen met een nieuwe sheet in je hand, dan is de kans groot dat je Dungeon Master dat niet zo waardeert. Je maakt het dan namelijk wel erg moeilijk om controle te houden. En dat is hun taak, dus kom ze een beetje tegemoet.

In plaats daarvan stuur je ze een berichtje waarin je laat weten dat je zit te denken om eens van personage te wisselen. Dan kunnen jullie samen uitwerken wat dat betekent. Wat is de reden dat je originele personage vertrekt en hoe komt het nieuwe personage bij de groep? Wat is hun motivatie om met ze mee te gaan en waarom moeten ze hun vertrouwen?

Bovendien kun je dan samen een leuke achtergrond bedenken die de DM lekker in het verhaal kan gaan verwerken. Sterker nog, mogelijk komt jouw nieuwe creatie voort uit een plot dat binnenkort geïntroduceerd wordt. Dan kan je nieuwe gevaren inluiden voor het volgende deel van je avontuur.

Een stockfoto van een griezellig tafereel

Kies je moment

Voor een nieuw personage heb je niet alleen een goede entree nodig voor het nieuwe, je moet ook een goed afscheid nemen van het oude. Het voelt raar als je oude personage gewoon ineens weg is en daar iemand totaal nieuw voor in de plaats is gekomen

Maar je hebt de vorige hint natuurlijk ter harte genomen en hebt daarom ook hiervoor iets leuks bedacht met je DM. Het kan een heldhaftig offer zijn, of een roeping om iets anders te doen. Het kan zelfs onvrede met de groep (binnen het verhaal) zijn, zoals Sam Riegel dat meesterlijk deed toen in het eerste seizoen van Critical Role dingen niet helemaal gingen zoals hij wou. Check daarvoor natuurlijk wel even hoe de groep erop reageert.

Houd rekening met de groep

Je bent niet de enige aan tafel in een RPG campagne. Of wel, in dat geval mag je deze tip gewoon negeren. Als er anderen zijn wil ik je op hart drukken rekening met ze te houden.

Je vorige personage speelde waarschijnlijk een bepaalde rol in de groepsdynamiek. Zowel op mechanische aspecten, zoals gevechten, als met betrekking tot rolspelen. Was je de lijm die de groep bij elkaar houdt? Dan heeft je vertrek een groot effect en iets zal ervoor in de plaats komen.

Dat betekent niet dat je dezelfde rol moet vullen. In tegendeel, een verandering kan juist heel goed zijn. Het kan precies zijn wat de groep nodig had om ze dat zetje te geven en het kan ook extra speelplezier brengen naar een tafel die misschien een beetje monotoon begon te worden. Maar denk wel na over hoe je verandering de groep zal beïnvloeden en zorg ervoor dat deze verandering een positieve is. Of op zijn minst een neutrale.

Arran zoekt iets op in het spelregelboek van The King's Dilemma. De tafel staat vol spul voor het spel, drinken en snacks.

Voorschaduw het

Als je personage de groep plots verlaat kan het de groep flink hard raken. Jullie spelen misschien al jaren samen! Dus geef ze een hint dat het eraan zit te komen.

Dit kan zo onschuldig zijn als een keer binnen het verhaal te delen dat je erover na zit te denken. Of maak duidelijk dat de reden dat je met ze mee bent binnenkort behaald gaat worden. Wat voor vorm dit aanneemt is natuurlijk sterk afhankelijk van de context waar jullie je in bevinden.

Hiermee geef je je medespelers de tijd om zich voor te bereiden op de verandering. En dat maakt het op zijn beurt weer gemakkelijker om te verwerken als het dan daadwerkelijk gebeurt. Natuurlijk kan een plotselinge verandering, zoals een onverwachte dood, juist erg krachtig zijn. Maar de dreiging daarvan is er eigenlijk altijd. Dus sta je medespelers even bij door deze specifieke schok wat te verminderen.

Jullie ideeën

Dit waren een aantal tips voor als jij van personage wil wisselen in een langere campagne. Heb jij nog tips waar ik niet aan heb gedacht? Of ben je het misschien helemaal niet met mij eens? Laat het dan vooral weten in de comments.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *