Het 'Defeat' scherm van Among Us, met de optie om te stoppen of om nog een potje te spelen.

Player elimination: Weerwolven vs. Goose Goose Duck

Eliminate elimination

In Secret Hitler heb je de Fascisten en de Liberalen. Elke ronde wordt er een president gekozen, die vervolgens een kanselier aanwijst. Spelers mogen dan akkoord gaan met het besluit, of aangeven dat ze geen vertrouwen hebben in het paar. Bij akkoord gaat de ronde door, maar als een meerderheid geen vertrouwen heeft, wordt de rol van president met de klok mee doorgegeven om het nog een keer te proberen. Als iedereen uiteindelijk akkoord gaat, trekt de president drie kaarten die elk een fascistische of liberale policy zijn. Hij kiest er twee en geeft die door aan de kanselier. Die kiest uiteindelijk een kaart om te spelen. Beide kanten hebben een bepaald aantal gespeelde policies nodig om te winnen. Er zijn ook twee alternatieve manieren om te winnen, maar daar gaat dit stuk even niet over.

Met deze mechanieken probeer je, net als in Weerwolven, uit te vogelen wie aan jouw kant staat. Maar in plaats van dat iemand er dan uit ligt, probeer je er daarna voor te zorgen dat een verdacht persoon niet kanselier of president wordt. Het is (nu nog) verboden om je politieke vijanden zomaar af te schieten! ‘Betrapte’ spelers stemmen nog steeds mee en als ze het goed spelen hebben ze een kans om wantrouwen weer in vertrouwen om te zetten. Zo doet iedereen het hele potje mee en hoeft niemand uit hun neus te eten terwijl de rest lekker speelt.

Richting het midden van een potje Secret Hitler kan er wel iemand vermoord worden, dus het is er niet helemaal uit. Maar het vervelendst is als je er in ronde één al uit ligt. En dat wordt dus vermeden.

Een potje Secret Hitler in volle gang.

Hinderen of helpen in het hiernamaals

Net als in Weerwolven kun je in Goose Goose Duck in beide fasen van het spel dood gaan. Een eend kan je vermoorden, of je wordt door de groep gelynched. Vogels zijn geen vrienden! Maar na het verraad van je gevederde vijanden eindigt het spel nog niet voor jou. Een dode speler verandert namelijk in een spook. Als spook kan je nog steeds taken uitvoeren of saboteren.

Zo ben je nog steeds betrokken. Je vliegt rond en doet dingen. Zelfs als je daar geen zin in hebt kan je andere spelers volgen en in de gaten houden. Het vervelen wordt daardoor veel minder.

Een screenshot van Goose Goose Duck. Drie levende spelers staan in het café om het lijk van een vermoorde medespeler. Diens spook zweeft nog boven het lijk.

Het probleem met de eerste stemronde is dat de kans erg groot is dat niemand iets nuttigs weet. Dat maakt het ook extra zuur, want iemand moet eruit. We hebben die lynchboom toch niet voor niets?

Maar moet het wel? Als je je bloeddorst even wat beperkt, zie je misschien in dat moord helemaal niet noodzakelijk is. Een goede executie is natuurlijk leuk, maar de kans is groot dat je een teamgenoot om het leven brengt. En die kan je helpen om te winnen! Winnen is ook leuk, dus laten we even twee keer nadenken.

In Among Us mag je passen. Als een meerderheid past, of er niemand is met een meerderheid van stemmen, wordt niemand uit het ruim gegooid. Blijkbaar is er genoeg ruimte in je hart. Daarnaast voorkomt het dat iemand uit het spel wordt gehaald, omdat het spel nou eenmaal vindt dat het moet. Als je nu vermoord wordt, heb je het op de een of andere manier verdiend.

Het Among Us scherm als niemand eruit wordt gestemd. Een heldere lucht met sterren, met de tekst 'No one ejected (Tie).'

Artikel elimination

Dit waren drie manieren om player elimination te verbeteren. Als jij van plan bent een spel met verborgen rollen te maken, denk hier dan nog even over na. En als je het niet met me eens bent, kun je natuurlijk je blijkbaar niet zo ruime hart luchten in de comments.

Reacties

3 reacties op “Player elimination: Weerwolven vs. Goose Goose Duck”

  1. […] beetje een vreemde toevoeging aan mijn verzameling. In mijn stuk over player elimination werd misschien al duidelijk dat ik niet de grootste Weerwolvenfan ben. Ik heb er geen hekel aan, […]

  2. […] je dit soort artikelen leuk? Neem dan eens een kijkje naar dit artikel over hoe je player elimination minder frustrerend kan […]

  3. […] Een probleem met dit soort spellen is vaak, denk bijvoorbeeld aan Weerwolven, als je dood gaat, dan doe je niet meer mee. Zeker als dat helemaal aan het begin gebeurt. Hoe hebben jullie dat […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *