Ik had al een paar oneshots geleid in de bibliotheek van Schiedam, maar afgelopen weekend was even anders: ik mocht een workshop houden over rollenspellen. Ik besloot deze te houden over sessie 0 en begon met voorbereiden. Hier is hoe het ging.
Drie soorten sessie 0
Het lastige aan sessie 0, is dat het niet voor iedereen hetzelfde betekent. Er zijn drie soorten. Dit bedacht ik mij pas nadat we de beschrijving op de planner van de bibliotheek zetten, dus besloot ik ze alledrie voor te bereiden voor de workshop.
Voor de versie die ik bedoelde weten spelers nog niet wat voor setting ze gaan doen, wat voor systeem er gespeeld gaat worden en vaak zelfs niet wie er gaat DM’en. Het is de ultieme vorm van verwachtingen bijstellen en afstemmen op wat iedereen wil. Laten we dit voor het gemak sessie -1 noemen.
Als je eenmaal de setting, het systeem en de DM hebt vastgesteld, dan gaan we dieper in op de wereld en motivatie voor de campagne. Ook is dit wanneer spelers hun personages gaan maken en bedenken waarom zij mee gaan op dit avontuur. Als we de tijdlijn bijhouden zou dit dan sessie 0 zijn.
Streamers zoals Critical Role of Dimension 20 verwijzen wel eens naar hun eerste sessie als ‘sessie 0’. Die doen ze namelijk achter gesloten deuren zodat iedereen op hun gemak even kan uitvogelen wie hun personages zijn voor de camera gaat rollen. Zie het daarom als een sessie 0,5. Ginny Di heeft hier een leuke video over.

Voorbereiden voor de workshop
Drie versies van sessie 0 voorbereiden is een hoop werk, dus ik besloot het mijzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Gelukkig zijn mijn vrienden en ik recentelijk begonnen met een nieuwe campagne met mij als DM, dus kon ik die als voorbeeld gebruiken.
Voor sessie -1 zou ik simpelweg deze campagne pitchen. Andere spelers die overwegen te gaan DM’en voor hun eigen groepen kunnen dan met hun eigen pitches komen, eventueel met andere systemen dan Dungeons & Dragons.
Sessie 0 is ook gemakkelijk. Ik neem dan even aan dat mijn campagne is gekozen, wat betekent dat ik er dieper op in ga en we dan personages gaan maken. Aangezien ik de wereld zelf bedacht heb kan ik gemakkelijk ter plekke vragen beantwoorden en geheimen bedenken om spelers enthousiast te maken.
De moeilijkste is sessie 0,5. Daarvoor moest ik namelijk in essentie een oneshot voorbereiden. Gelukkig hadden we deze de dag voor de workshop gespeeld met mijn vrienden, dus besloot ik mij gewoon daaraan te houden. Ik moest wel een vijftal extra personages maken, want er hadden zich maarliefst tien mensen ingeschreven voor de workshop!

De sessie 0 workshop
Alle voorbereiding was gedaan en het was de dag van de workshop. Nienke en Vanja van de bibliotheek hadden alles al opgezet, dus ik kon een beetje achterover leunen. Ik zat klaar in de zaal met een lijst namen en wachtte op mijn ‘leerlingen’. Toen die eenmaal aan begonnen te druppelen bleek dat ik iemand al kende! Niet van een oneshot die ik eerder had gegeven, al was er inderdaad ook een terugkerend gezicht. Ik kende iemand van mijn tijd bij een acapellakoor in Leiden.
Een minuutje of tien nadat de tijd was ingegaan besloot ik om gewoon te beginnen. We misten nog vier mensen, maar omdat inschrijven gratis is komen mensen met regelmaat toch niet opdagen. Inschrijven (en meedoen) kost niets, dus sommigen geven zich op en besluiten later of ze wel of niet zin hebben. In dit geval was dat een beetje jammer omdat de workshop vol zat. Er hadden dus wat anderen mee kunnen doen. Aan de andere kant was zes deelnemers helemaal prima.
Gebruikelijk begin ik een sessie graag met wat bijpraten, zodat iedereen op hun gemak is. Nu hadden we dat natuurlijk al gedaan terwijl we aan het wachten waren op de rest. We konden dus meteen aan de slag. Ik gooide de drie soorten sessie 0 in de groep en vroeg welke ze graag wilden doen.
Dit bleek niet moeilijk te zijn. Er was een sterke voorkeur voor de middelste optie, de sessie 0 op de tijdlijn. Ik beschreef mijn setting en de beginsituatie, waarna we lekker aan de slag gingen.

Een nieuwe wereld
Mijn nieuwe campagne vindt plaats in een wereld die nog geen honderd jaar oud is. Tot twee weken geleden was iedereen onsterfelijk, maar dat is plots veranderd. Je kan je voorstellen dat dit een haast apocalyptische verandering is, want de bevolking is helemaal niet voorbereid op gevaar. Ze doken graag naar de bodem van de oceaan, of sprongen van bergen om zich te vermaken. Pijn was er wel, maar het was nooit meer dan een drie op een schaal van één tot tien. Sinds sterfelijkheid begon is bijna de helft van de locale bevolking overleden.
Ook is er (nog) geen hiernamaals. Zielen kunnen nergens heen en veranderen in spoken. Deze zijn niet per sé aggressief, maar in hun verwarring kunnen ze wel een hoop schade aanrichten. Daarom is ook dit een gevaar. Wat gaan de spelers hiermee doen?
De spelers beginnen op Dionysus, het enige dorp op een eiland dat ongeveer twee weken zwemmen van de kust is. Dyonisus is een plek van eeuwig feest, waar vooral reizigers die de hele wereld willen zien steeds aankomen en weer vertrekken. Elke aankomst en vertrek wordt gevierd, en aangezien dat elke dag gebeurt wordt er nonstop gedanst. De vaste bewoners zijn chefs, huizenbouwers, muzikanten, boeren en leden van de feestcommissie.
Dat ze twee weken zwemmen van het vasteland zijn was geen probleem toen ze zich geen zorgen hoefde te maken om verdrinken, de sterke stroming of de gevaarlijke grote vissen in het water. Maar nu zijn ze dus geïsoleerd. Het is hierdoor ook niet bekend of de rest van de wereld deze veranderingen ook meemaakt, of dat het alleen op dit eiland veranderd is. Het bestuur van Dyonisus is daarom op zoek naar avonturiers die uit willen zoeken wat er in De Makers naam allemaal aan de hand is.

Lekker aan de slag
Na wat vragen van de studenten en wat tips, tricks en pointers van mij gingen we aan de slag. De spelers/studenten pitchten een basisbeginsel van een personage voor zichzelf en ze verdeelden zichzelf in drie groepjes van twee. Het idee was dat de groepjes al een beetje geschiedenis hadden met elkaar, want dat werkt vaak beter voor een campagne dan een groep van zes vreemden.
De spelers waren verrassend enthousiast. Ze kwamen met leuke ideeën als twee hoofden op één lichaam, waarbij elk hoofd werd gespeeld door een andere speler. Iemand anders was aan het trainen voor de wereldkampioenschap bergspringen toen sterfelijkheid begon. Hij verloor zijn been en hoopt die terug te krijgen of te vervangen.
Terwijl ze hun personages aan het maken waren en in hun groepjes van twee achtergronden aan het bespreken waren, ging ik ook rond. Voor vragen, maar ook omdat ik iedereen een stukje informatie gaf die niemand anders had. Of ze dat wel of niet delen met de rest, dat mogen ze zelf weten.
We hadden het ook over tools die ervoor zorgen dat iedereen op hun gemak is, zoals de beroemde lines en veils. Het doel van een sessie 0 blijft namelijk dat iedereen het naar hun zin heeft tijdens de campagne. Door deze dingen vroeg te bespreken voorkom je later problemen die het spel flink kunnen verzuren voor een paar spelers.

Vragen en spieken
We waren wat vroeger klaar, maar dat was niet zo erg. De spelers kregen namelijk even de kans om vragen te stellen over roleplay. Iemand vroeg bijvoorbeeld wat je kan doen als je ongeduldig wordt van een speler aan tafel die de regels niet goed kent.
Mocht je hier zelf tegenaan lopen, seating kan een hoop helpen. Maak een buffer tussen je ongeduldige spelers en de worstelaars. Vervolgens kun je een geduldige veteraan naast de worstelaar zetten, zodat die kan helpen en vragen kan beantwoorden. Bonuspunten als je ervoor zorgt dat de veteraan laat weten dat die graag helpt, en dat er geen domme vragen zijn. Zelfs iets zo simpel als twee nummers bij elkaar optellen kan moeilijk zijn als de spanning hoog is.
Toen de vragen op waren sloten we af. Mijn spelers gingen naar huis, maar voor mij zat de dag er nog niet op. Ik ging namelijk even spieken bij dungeon master Viktor. Die gaf ook een workshop over DM’en. Aanschuiven was geen probleem.
Viktor had het op dat moment voornamelijk over laban efforts, een term die vaker gebruikt wordt in improvisatie en manieren van praten beschrijft. Deze kun je als spelleider of speler gebruiken om karakter aan je personages te geven, zonder dat je moeilijke accenten hoeft te leren.

Schrijf je in!
Na een succesvolle dag, was het dan eindelijk tijd om weer naar huis te gaan. Het was leuk, maar ik was wel op.
Ben jij benieuwd naar deze roleplay workshops of oneshots? Houd dan de agenda van de bibliotheek in de gaten en schrijf je in! Op het moment spelen we eens in de twee maanden een aantal oneshots en doen we ook eens in de twee maanden een workshop.
Zou je graag mee willen doen aan een campagne bij dij de bibliotheek? Neem dan contact op en laat weten dat je daar interesse in hebt.




Geef een reactie