Ik ben de laatste tijd lekker diep in Altered gesprongen. Maar jullie hebben daar vast genoeg over gelezen, dus laat ik de insteek deze week wat algemener maken. Hoe bouw je een deck? Ruilkaartspellen zoals Altered, Magic of Lorcana speel je op drie niveau’s. Je hebt de potjes, met daaraan voorafgaand het deckbouwen. Daarnaast heb je het verzamelen. Bij dat laatste komt weinig strategie kijken, maar de rest kan behoorlijk lastig zijn. Het deckbouwen komt eerst, dus daar ga ik deze week op focussen.
Bedenk een plan
De eerste stap voor het deckbouwen is een plan. Je hebt iets van een thema of doel nodig om met je deck voor te gaan. Dat kan lekker ingewikkeld zijn, met rare combo’s die vreemd uit de hoek komen. Denk aan termen als ‘Exodia’, die verwijzen naar de kaarten in Yu-Gi-Oh! en duiden op een strategie waar je een specifieke set kaarten moet pakken om direct te winnen.
Het kan ook veel simpeler. Een aggro deck heeft geen grootse machinaties en vallen om je tegenstander in te laten lopen. Het doel is simpelweg om zo snel mogelijk te winnen. Control draait om gevaren onschadelijk maken voor ze wat doen, zodat jij langzaam maar zeker de winst pakt. De meeste combodecks, Exodia of niet, gaan gepaard met control. Zo kom je namelijk aan de tijd en de kaarten die je nodig hebt om een combo te spelen.
Het bedenken van dat plan, dat doe je ook op een ander niveau. Wat wil je met dat deck doen? Speel je met vrienden, of op toernooien? Speel je voor je plezier, of draait het echt om het winnen? Combodecks zijn leuk, maar in de meeste gevallen verlies je meer dan je wint. Tegelijkertijd mag je ook rekening houden met je tegenstanders bij het deckbouwen. Zeker als het mensen zijn die je kent, en niet onbekenden over het internet. Al mag je zelfs dan jezelf wel wat inhouden.
De bedoeling is namelijk dat je het allebei naar je zin hebt. Daarom zijn decks die winnen door je tegenstander niets meer te laten doen vaak niet zo geschikt. Leuk voor jou, aanzienlijk minder voor je tegenstander. Daarom is er altijd zoveel haat richting mensen die graag blauw spelen in Magic. Ik herinner me de tijd dat Shudderwock een deck was in Hearthstone. Dat zorgde ervoor dat er zoveel animaties in de wachtrij stonden als je de beurt doorgaf, dat je tegenstanders tijd voorbij was voor die wat kon spelen. Celebrate Kadigir is nog een voorbeeld in Altered dat je tegenstander volledig uitsluit, en ook nog eens heel langzaam wint. Leuk voor een keertje, maar doe het niet te vaak.

Let op je curve
Het voelt verleidelijk om allemaal dure kaarten in je deck te stoppen. Ze zijn zo sterk! Maar doe dit teveel en je hebt al verloren voor je de kans krijgt er eentje te spelen. Daarom moet je een goede balans vinden tussen kaarten die je vroeg speelt en kaarten die je bewaart voor later.
Deze balans noemen we in het deckbouwen de ‘curve’, omdat het vaak lijkt op een grafiek die je je misschien nog herinnert van wiskunde en/of economie. Hoe die curve eruit ziet, dat ligt aan je deck. Een aggro deckje begint hoog en loopt dan heel snel af. Midrange, die zoeken naar balans, hebben een belcurve die laag begint, laag eindigt maar flink oploopt in het midden. Aan de vorm van je grafiek weet je eigenlijk al wat voor soort deck je hebt. Pas je plan er daarom op aan.
Dit is waar online deckbuilders flink helpen. Hearthstone en Altered maken het heel overzichtelijk met een, uh, overzichtje! Als ik hard genoeg terug denk aan MTG: Arena, dan is het volgens mij ook daar het geval. Maar ook zonder is het prima te doen. Sorteer je kaarten tijdens het deckbouwen simpelweg op wat ze kosten en je krijgt vanzelf een beeld.
Als jij een Yu-Gi-Oh!-speler bent, dan denk je misschien dat deze tip geen invloed heeft op jou. Dan heb je het even goed mis. De meeste kaarten zijn gratis, dat is waar. Maar je hebt nog steeds tribute summons waarvoor je wat op moet offeren. Ik heb het spel niet meer gespeeld sinds de tweede set (ja, ik ben oud), maar ik begrijp dat je tegenwoordig in de eerste beurt al moet winnen. Dat betekent op zichzelf dat alles dat je niet meteen kan spelen geen waarde heeft. Anders gezegd, in Yu-Gi-Oh! speel je uitsluitend aggro combo’s.

Houd je deck klein
Jonge en onervaren spelers zijn vaak geneigd alles in hun deck te stoppen. Je krijgt dan een bakbeest dat je met twee handen vast moet houden, anders gaat alles zo over de vloer. Daar zitten waarschijnlijk een hoop goede kaarten in. Maar hoevaak pak je ze?
Als dit je instinct is, dan druk ik je op het hart het zo snel mogelijk te verleren. De reden hiervoor is simpele wiskunde: hoe kleiner je deck, hoe groter de kans dat je elke individuele kaart pakt. In een deck van zestig kaarten is de kans 1/60 dat je iets pakt, terwijl die kans 1/100 wordt als je er honderd in hebt zitten. Dat nummertje lijkt misschien groter, maar op de basisschool heb je geleerd dat het precies andersom is. Zo niet, dan mag jij je basisschoolleraar even boos aankijken. Of misschien ben je daar nog niet aan toe, in welk geval: welkom op de wereld! En wat leuk dat jij je jeugdige dagen hier besteedt. Bespreek alle aankopen voor ruilkaartspellen met je ouders.
De meeste ruilkaartspellen hebben een decklimiet voor hoeveel kaarten je móet spelen, waar je best overheen mag. Meestal is dat minimum dus ook meteen je maximum. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen. Magickaart Battle of Wits zegt dat je wint als je tweehonderd (!) of meer kaarten op deck hebt liggen. Als je hier een deckje omheen wil maken, dan zul je een rekensom moeten maken met hoeveel kaarten je waarschijnlijk pakt voor je Battle of Wits neerlegt (inclusief alle kaarten die je gebruikt om de kaart te vinden) en daar dan tweehonderd bij optellen.
Wees bij het deckbouwen daarom selectief bij de kaarten die je toevoegt, en wees kritisch. Het is bijna altijd beter om die extra kaart uit je deck te halen. Dus kijk even goed welke je achterwege laat. De kans dat je die specifieke kaart pakt verlaagt dan, maar de kans voor alle andere kaarten gaat omhoog.

Kaarten pakken is goed
Ik herinner mij een tijd waarin ik mijn vrienden, die net als ik waarschijnlijk rond de tien jaar oud waren, maar niet uitgelegd kon krijgen waarom Pot of Greed een gestoorde kaart is, en dat het terecht is dat ze de kaart verbanden.
Pot of Greed laat je, geheel gratis, twee kaarten pakken. Als jij een ervaren ruilkaartspeler bent, dan gaat je mond hiervan wateren. Maar als je een beginner bent (wat waarschijnlijk is, want je leest dit stuk), dan ben je misschien verward. Het simpele antwoord is dat kaarten pakken goed is. Al helemaal als dat gratis is.
Dat Pot of Greed goed is, dat had je waarschijnlijk zelf al wel bedacht. Je had een kaart op hand, en nu heb je er twee. Dat is altijd fijn. Er zit alleen meer achter dan dat. Daarvoor verwijs ik even naar een eerdere alinea. Hoe minder kaarten je op je deck hebt liggen, hoe groter de kans dat je een specifieke kaart pakt. Pot of Greed maakt je deck twee kaarten kleiner. Dus zelfs als je niet vond wat je nodig had, is de kans dat je het later alsnog op handen krijgt elke beurt een tikkeltje groter. In een zekere zin speel je dus met een deck van 38 kaarten in plaats van veertig.
Daarom zijn kaarten als Ponder in Magic erg populair. Voor de lage kost van 1 mana mag je de bovenste drie kaarten van je deck bekijken, op volgorde leggen en, voor het geval twee of zelfs alledrie niet zijn wat je zoekt, je deck schudden. Daarna pak je ook nog eens een kaart! Dat is een hele kaart minder dan Pot of Greed, en het is ook nog eens niet gratis. Maar ook Ponder heeft op banned- en limitedlijsten gestaan. Natuurlijk moet je in een spel waar je daadwerkelijk moet betalen om kaarten te spelen iets conservatiever zijn met kaarten die andere kaarten pakken. Het zal echter zelden zo zijn dat je er helemaal geen in je deck stopt bij het deckbouwen.


Kijk naar de meta
Als je wel eens naar een toernooitje bent geweest, dan heb je de term ‘meta’ vast gehoord. Als je online gamet in een competitief spel, dan komt het ook wel eens naar boven. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar meta betekent eigenlijk gewoon ‘wat op het moment veel gespeeld wordt’.
Zelfs voor een specifiek spel zijn er ten aller tijde meerdere meta’s. In Magic heb je standard, waarin alleen de laatste zoveel sets mag spelen. Ook heb je modern. Dan is alles met een zwarte rand toegestaan. Daarnaast heb je limited, waarin alleen de huidige set meedoet, en alleen de pakjes die jullie ter plekke open maakten. Een meta bepaalt welke kaarten en ook combinaties veel gespeeld worden. Dat betekent voor jou dat dit de kaarten zijn waar jij rekening mee moet houden.
Een meta houdt niet op bij toernooiformaten. Jouw vriendengroep, waarmee jij veel speelt, is ook een meta. Als je weet wat voor deckjes iedereen speelt, dan kun je daar bij het deckbouwen al rekening mee houden. Daarmee schieten je winkansen omhoog.
Hoeveel rekening jij houdt met de meta is afhankelijk van hoe serieus jij het spel wil nemen. Ben je van plan mee te doen op grote toernooien, dan raad ik je absoluut aan om veelgespeelde decks in het huidige formaat en zelfs de beschikbare kaarten even goed onder de loep te nemen. Je kan ook vrienden vragen die specifieke decks tegen jou te spelen om te testen, voor als je even goed wil oefenen. Speel je alleen met vrienden, dan vatten ze het misschien persoonlijk op als jij je deck zo aanpast dat je altijd van ze wint. Aan de andere kant is dat misschien ook een beetje hun eigen schuld als ze altijd hetzelfde deck spelen, dus doe daarmee wat je wil.

De eerste stap
Deckbouwen kan behoorlijk complex zijn, dus deze tips zijn slechts de eerste stap. Om er goed in te worden moet je vooral doen, falen, meer doen en dan misschien niet meer falen. Hopelijk geven deze tips jou wat houvast voordat jij je eigen weg gaat vinden. Hebben ze jou geholpen? Of heb jij nog meer tips voor je mededeckbouwers? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geef een reactie