Als je gamingnieuws een beetje volgt heb je Unity in de afgelopen week veel voorbij zien komen. Een hoop ontwikkelaars zijn behoorlijk boos vanwege recente ontwikkelingen. Ben jij in de war en wil je weten wat er nou aan de hand is? Dan ben je op de juiste plek.
Wat is Unity?
Unity is een engine die ontwikkelaars gebruiken om games te maken en naar het publiek te brengen. Het is het systeem waarbinnen wordt gecodeerd. Dan hoef je namelijk niet steeds opnieuw een heel systeem te bouwen, wat een hoop tijd kan schelen.
Het is eigenlijk twee dingen. Unity Editor en Unity Runtime. Editor is wat ontwikkelaars gebruiken om hun game te bouwen, terwijl Runtime gamers juist helpt om hun spellen te installeren. Elke keer dat je een game die gebouwd is met Unity downloadt komt Runtime mee.
De Unity engine wordt veel gebruikt door ontwikkelaars. Onder andere werd het gebruikt voor games als Cuphead, Ori and the Blind Forest en Firewatch. Ook Oxenfree 1 en 2 moesten eraan geloven.
Wat gaat er veranderen?
In een blogpost liet Unity weten dat er een verandering komt in de manier waarop ontwikkelaars betalen voor de engine. Hierin wordt het volgende grofweg samengevat.
Als een game meer dan 200.000 keer is gedownload en het minstens $200.000 USD heeft opgeleverd over het afgelopen jaar, dan ben je het bedrijf $0,20 per download verschuldigd. Als je aan de minimumeisen voldoet moet je dan $40.000 betalen. Mocht je niet helemaal bij zijn met de huidige waarden van valuta’s, een Euro is ongeveer $1,07 USD waard. $40.000 is grofweg €37.000. Dat is een behoorlijke hap geld en het kan dus alleen maar meer worden!
Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen een ‘personal’ en een pro account. Pro krijgt namelijk korting en de betalingen beginnen ook pas bij 1.000.000 verkopen en downloads. Personal is gratis, waardoor veel onafhankelijke ontwikkelaars er gebruik van maken. Grote bedrijven, zoals EA en Ubisoft kijken namelijk niet zo op van de $1.800 die ze jaarlijks aan Unity moeten betalen voor Pro. Er zijn ook duurdere opties met meer voordelen en kortingen. Voor meer informatie is hieronder ook een handige tabel. De veranderingen gaan per 1 januari 2024 in en betrekken dan verkopen van 2023.
Waarom zijn ontwikkelaars boos op Unity?
Mocht het nog niet duidelijk zijn uit het stuk hierboven, de veranderingen gaan ontwikkelaars, en dan voornamelijk kleine, onafhankelijke studio’s, een hoop geld kosten Geld dat ze mogelijk niet eens hebben. Zeker omdat het gaat om verkopen in het verleden.
Het gaat om bedragen die genoeg zijn om kleine ontwikkelaars met een redelijk succes in het rood te duwen. En omdat bedrijven die duurdere versies van het platform gebruiken korting krijgen zijn het vooral de kleine ontwikkelaars die hier hard door geraakt worden.
Het helpt ook niet dat het met terugwerkende kracht verkopen van 2023 betreft. Hiervoor heeft Unity stiekem een jaar geleden de voorwaarden aangepast, iets wat snuggere Redditor @KeaneGames is opgevallen. Eerder kon je namelijk zonder problemen oudere versies van Unity gebruiken, wat je zou helpen deze kosten te vermijden. Maar dat kan sinds een jaar niet meer. Mogelijk was dit ter voorbereiding hiervoor.
Voor ontwikkelaars die nog in de vroege fasen van het gameontwikkelen zitten wordt nu sterk aangeraden te wisselen naar een andere engine, zoals Unreal Engine 4. Voor anderen is dat misschien al niet meer mogelijk. Die moten maar hopen dat ze de kosten kunnen dekken, of ze zullen noodgedwongen hun game moeten schrappen.
Daarnaast is dit ook een nachtmerrie als je je game weg hebt gegeven voor een goed doel. Als je bijvoorbeeld je game hebt gedoneerd aan Humble Bundle om een goed doel te ondersteunen levert het namelijk niets op, maar de game wordt wel gewoon nog gedownload. Dus ineens kost het je bakken aan geld.
Cult of the Lamb-ontwikkelaar in opstand
Cult of the Lamb-ontwikkelaar Massive Monster komt in opstand tegen Unity en laat weten dat de game vanaf 1 januari niet meer gekocht kan worden. Koop het daarom voor die tijd.
Dit doen ze natuurlijk deels om de kosten te vermijden. Cult of the Lamb heeft het best goed gedaan en is inderdaad gebouwd op de Unity engine. Dus het gaat ze een flinke duit kosten. Maar ze doen het ook uit protest.
Ook Devolver Digital, een uitgever die onafhankelijke ontwikkelaars helpt aan de man te komen, is hier niet zo blij mee en drukt aspirante gamemakers op het hart niet Unity te gebruiken. “Laat in je pitch zeker weten wat voor engine je gebruikt. Het maakt uit!“
Terugkrabbelen
Ondertussen heeft het publiek de kans gehad zich boos te maken om deze verandering en dat hebben ze zeker ook gedaan. Unity heeft dit binnengekregen en zijn ondertussen een stukje teruggekrabbeld. Op de originele blog van de aankondiging staat nu een mededeling dat ze de feedback gehoord hebben en zich verontschuldigen.
Ze gaan nog ‘veranderingen maken’. Maar hoe of wat is op moment van schrijven nog onduidelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ontwikkelaars tevreden gaan zijn over de veranderingen, tenzij het hele gebeuren helemaal teruggedraaid wordt. Maar goed, we gaan het zien.
Eenheid
Hopelijk werpt dit wat meer licht op het gebeuren. Heb je zelf nog informatie die ik gemist heb, of wil jij je gedachtes hierover uiten? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geef een reactie