Finn Schuuring poseert voor zijn banner van King of the Bridge op Gameforce 2024

Interview met indieontwikkelaar Finn Schuuring (King of the Bridge)

Helaas is de opname corrupted geraakt, dus die kan ik deze keer niet met jullie delen.

Over Finn Schuuring

Arran: Hallo, allemaal! Ik ben Arran van Digitaal & Analoog. Ik ben hier vandaag met Finn Schuuring. Vertel eens wat over jezelf.

Finn: Nou ik ben Finn, voor nu ben ik nog student. Daarnaast loop ik ook fulltime stage, dus ik heb het lekker druk. Ik ben ook de maker van King of the Bridge, wat de voornaamste reden is dat we hier zitten.

Arran: Studeer je gamedesign, of iets ongerelateerds?

Finn: Ik studeer inderdaad gamedesign. Ik heb games en bordspellen altijd leuk gevonden. King of the Bridge was in eerste instantie ook een project voor een college. Maar het werd zo iets leuks dat ik besloot het uit te bouwen en naar Steam te brengen.

Arran: Wat voor games speel je zelf graag?

Stage bij Little Chicken

Arran: Je loopt nu ook stage bij een gamedesigner. Welke is dat, en waar zouden we die van kennen?

Arran: Zou je ook bij een bedrijf als Little Chicken willen werken?

Finn: Nee. Als je bij een ontwikkelaar gaat werken, dan focus je waarschijnlijk op een enkel aspect. Ik wil overal mee te maken hebben. Voor King of the Bridge heb ik bijvoorbeeld alles gedaan. Van de gamedesign tot de art assets en muziek. Dat is wat ik leuk vind.

Finn Schuuring poseert voor zijn banner van King of the Bridge op Gameforce 2024
Finn voor zijn banner op Gameforce 2024

King of the Bridge

Arran: We zijn hier natuurlijk voor King of the Bridge. Kan je de lezers vertellen wat het is?

Finn: King of the Bridge is een variant op schaken, maar met een hoop alternatieve regels. Het verhaal is eigenlijk heel simpel. Je wil een brug oversteken, maar een trol houdt je tegen. Die laat je alleen langs als je hem weet te verslaan op het schaakbord. Hij heeft alleen een beetje zijn eigen regels bedacht, en die legt hij niet aan jou uit. Dus je zal ze spelenderwijs moeten ontdekken. En dan gaat de trol ook nog eens valsspelen! Als je hem betrapt en kan aangeven welke regel er gebroken wordt, dan mag je zelf valsspelen zonder gestraft te worden. Maar als jij valsspeelt, dan verlies je meteen.

Arran: Wat was de inspiratie voor dit spel?

Finn: Aan de ene kant komt King of the Bridge voort uit sprookjes. Een trol die ene brug bewaakt, dat is een bekend iets in oude verhalen. Aan de andere kant komt het ook voort uit kinderen die buiten aan het spelen zijn. Die bedenken hun eigen spellen met rare regels die ze ter plekke uit hun mouw schudden. De een heeft ineens een pistool en schiet de ander neer. Maar dat heeft geen effect, want de ander heeft een energieschild om zich mee te beschermen. Of je bent aan het schaken met je neefje die de regels niet echt kent en maar wat doet.

Arran: Zijn er nog leuke verborgen geheimen om te vinden?

Finn: Zeker! Spelers moeten zelf de regels ontdekken, maar los daarvan zijn er vier verschillende eindes. En er zijn nog wat andere geheimpjes die je kunt ontrafelen. Maar daar mogen jullie zelf achter komen.

Valsspelen en problemen

Arran: Waarom besloot je eigenlijk om een game te maken die draait om valsspelen?

Finn: Deels was dit zodat je de regels kan gaan ontdekken. Aan de andere kant, het is ook een beetje een commentaar op toxic gamers. Mensen die auto-aim hacks installeren zodat ze online shooters winnen, of spellen in hun voordeel niet goed uitleggen. Dat is de trol in King of the Bridge.

Arran: Hoe kwam je op de verschillende alternatieve regels?

Finn: Vaak is het gewoon een leuke ingeving die ik uit ging werken. Veel ideeën werden daarom ook geschrapt. Eerst maakten twee verbonden torens een laser die alles dat tussen ze in zit vernietigt. Maar met een keer valsspelen kon je dan al gauw de helft van je tegenstanders stukken slopen, dus dat was overpowered. Daarnaast zijn er ook leuke manieren om de spelers mee voor de gek te houden. Ervaren schakers zullen bijvoorbeeld in de opening meteen een pion twee stappen vooruit sturen. Dat mag niet meer, dus je verliest dan direct het spel.

Arran: Dit is het eerste project dat je naar de markt hebt gebracht. Wat waren onverwachte uitdagingen waar je tegenaan liep?

Finn bouwt een schaakcomputer

Arran: Moest je voor King of the Bridge een schaakcomputer bouwen?

Finn: Dat moest inderdaad.

Arran: Van wat ik begrijp is dat een hele uitdaging. Klopt dat?

Finn: Het was niet gemakkelijk! Maar de grootste uitading voor schaakcomputers is om ze goed te maken. Die van King of the Bridge is best dom, hij maakt veel fouten. De bedoeling van de game is namelijk meer om een puzzel te zijn, je hoeft geen schaakmeester te zijn om te winnen.

In principe bekijkt de AI alle mogelijke zetten en geeft die allemaal een waarde. Als een stuk voor die zet bijvoorbeeld op een gift of knowledge moet stappen, dan geeft hij het -200 punten. Zo maakt hij een afweging, en de zet met de meeste punten maakt hij.

Arran: Het viel mij ook op dat de trol vaak een stuk oppakt en toch besluit iets anders te doen. Is dat deel van het denkproces van de AI?

Finn: Nee, dat is puur om jou te trollen en zodat het spel meer levend lijkt. De trol gaat ook steeds meer twijfelen, waardoor hij steeds meer aan stukken gaat zitten.

Finn en de toekomst

Arran: Zijn er projecten waar je nu aan zit te werken?

Finn: Ik ben bezig met een soort vervolg op King of the Bridge. Ik wil het niet deel twee noemen, want het heeft een hele andere insteek.

Arran: Wat zou je nog willen maken in de toekomst?

Finn: Waar ik het meest naar vooruit kijk is een Metroidvania. Iets als Hollow Knight. Maar ik wil dan wel echt iets unieks hebben, een hele eigen draai. Die heb ik nog niet bedacht, dus voorlopig laat ik dat nog even liggen.

Arran: Heb je ook wel eens overwogen om zelf een kaart- of bordspel te maken?

Finn: Jazeker! Ik heb zelfs wel eens wat spellen gemaakt met mijn vader. Maar ik heb wel het idee dat er wat kritischer naar bordspellen wordt gekeken dan videogames. Om het publiek te trekken moet je een hoop concurentie verslaan, dus de art design moet echt goed zijn. Daar heb ik nog niet volle vertrouwen in, dus voor nu vind ik het nog een beetje ontmoedigend. In de toekomst sta ik er helemaal voor open.

Arran: Waar kunnen de lezers je huidige en toekomstige projecten vinden?

Arran: Ik sluit mijn interviews graag af met iets minder serieus. Dus voor jou heb ik deze vraag: Welk schaakstuk zou jij zijn, en waarom?

Finn: Ik denk dat ik een loper zou zijn. Ik los problemen graag op mijn eigen manier op, dus ik ga er een beetje schuin doorheen en ga zo zijdelings mijn eigen pad in.

Arran de schaakmeester

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *