Een screenshot uit Dead Cells cutscene, waarin het hoofdpersonage een kunai vindt

Voor een roguelite heb ik altijd tijd

Roguelite vs. Roguelike

Er wordt vaak geruzied over of een game wel of niet een roguelike is, of dat het valt onder de ‘minderwaardige’ categorie van roguelite. Dus laat ik even verduidelijken wat het verschil is.

Als een game gebruik maakt van bovenstaande elementen, maar het niet tot het extreme neemt, dan is het technisch gezien een roguelite. Is het een actiegame? Roguelite. Kan je de wapens of kaarten die je onderweg vindt vrijspelen nadat je doodgaat? Roguelite. In essentie wordt je save na elke run gewist.

Het startscherm van Rogue, de originele en een van de weinige ware roguelikes

Pragmatische progressie

Wat me eigenlijk het meest aanspreekt zijn de verschillende krachten die je vrijspeelt. Die geven me namelijk manieren om plekken die eerder niet beschikbaar waren te verkennen. Zo kan ik in een volgende run ergens heen waar ik eerder niet bij kon, en eventueel zelfs hele nieuwe levels betreden. Dit maakt Dead Cells ook meteen een beetje Metroidvania-achtig.

Daarnaast heb je blueprints, die wapens en andere items toevoegen in de rotatie willekeurige drops. Deze items zijn niet per sé beter, maar ze zorgen wel voor meer afwisseling in je pogingen. Dit soort systemen zijn het roguelite genre verre van vreemd. In Slay the Spire speel je kaarten vrij, in Ravenswatch wordt de selectie talents waar je uit mag kiezen bij level-up steeds groter. Elke keer dat ik iets unlock, lokt het mij weer terug. Want ik wil weer iets uitproberen.

Deze progressie nodigt uit tot expirimentatie op een manier die RPG’s eigenlijk niet kunnen. Met enige regelmaat heb ik een build die ik wil testen. In een roguelite is dat simpel. Probeer het in een volgende run. Voor een RPG is dit lastiger. Een respec is vaak niet gratis, en hoewel ik in principe alle zeldzame items bewaar als het spel mij dat toestaat is het maar de vraag of ik wel alles heb om een build werkende te krijgen. Of ik moet helemaal opnieuw beginnen, maar dat betekent voor een RPG vaak tientallen uren die ik weg kan gooien. Zoveel tijd heb ik helaas niet meer.

De crossover items van Half Life in roguelite Dead Cells

Korte potjes

Een roguelite goed en wel uitspelen duurt misschien even, maar een run zelf is meestal in een uur gedaan, en het is zelden langer dan twee. Het is dus perfect om even te doen en er dan helemaal in te zitten. De meeste roguelites zijn vanaf het begin al pittig, dus ik word gedwongen te focussen. Bovendien is wat ik kan aan het begin simpel, waardoor ik niet steeds moet uitzoeken wat ik ook maar weer kan. Zeker als ik een langere RPG een tijdje niet heb gespeeld, kan dit wel eens uitdagend zijn.

De speler vlucht voor een Minotaurus in deze screenshot van Crypt of the Necrodancer

Intrigerende werelden

Soulsgames staan onder andere bekend om hun manier van verhalen vertellen. De werelden zijn bomvol lore, maar die mag je wel lekker zelf ontdekken en aan elkaar puzzelen. Als een gevolg krijg je een mystieuze wereld waarin een complexe mythologie wordt gesuggereerd, maar nooit afleidt van de game zelf.

Roguelites zijn hier ook erg goed in. De verhalen zijn ondoorgrondelijk en soms zelfs niet helemaal uitgedacht. Dat hoeft ook niet, zolang er maar een interessante wereld wordt opgezet. Een wereld die jij vervolgens mag gaan verkennen. In sommige gevallen word je beloond voor het uitvogelen van een stukje verhaal, bijvoorbeeld met een stukje gear of een bonusbaas om mee te vechten.

De cover art van Hades 2 en Hades, met hoofdpersonages Melinoë en Zagreus

Waarom spelen jullie?

Korte potjes en dripfeed in unlocks en verhaal, dat zijn de voornaamste redenen dat ik steeds weer even een roguelite oppak. Houd jij ook van roguelites, en heb je daar redenen voor die ik niet opgenoemd heb? Laat het dan vooral weten in de comments! Of laat weten wat je favoriete roguelites zijn. Wie weet, misschien heb ik ze nog niet gespeeld en ontdek ik zo wat.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *