Een screenshot uit Ultros. Na wat advies van Gärdner, plant het hoofdpersonage een zaadje die vrijwel direct uitgroeit tot een boom.

Wat games ons leren: ga de verkeerde kant op

De meeste gamers die in een gebied of level laden, zullen als eerste stap 180 graden draaien en de verkeerde kant oplopen. Daar ligt namelijk waarschijnlijk wat loot. Maar kunnen wij hier niet wat van leren voor ons dagelijkse leven? Wat ligt er om de hoek van de richting die wij niet op moeten, en is dat een omweggetje waard?

Schatten van de verkeerde kant

De verkeerde kant, daar liggen meestal schatten. De hoofdweg, die moet je uiteindelijk toch inslaan, dus spelontwerpers zorgen er altijd voor dat er wat goodies verstrooid zijn langs het pad dat je niet hoeft te belopen. Vaak zijn het de nuttigere items en soms vind je een heel nieuw gebied om te verkennen, inclusief een optionele baas.

Het is niet alsof de rode draad geen goodies bevat. Het moet namelijk mogelijk zijn voor spelers om het spel uit te spelen zonder zijpaden in te slaan. Goed, het wordt misschien wat moeilijker omdat je dat legendarische zwaard dan niet vindt. Maar er zijn degelijke alternatieven. Je kan het ermee doen.

Vaardigheden die je helpen aan je baan, of je baan gemakkelijker voor je maken, dat is niet het enige dat je op je pad zal vinden. Je kan bijvoorbeeld ook leren koken, wat op jezelf wonen een stuk aangenamer maakt. Dat kan in de vorm van een cursus, of je kan gewoon wat oefenen met vrienden of familie.

P vindt een binnendoorweg aan de verkeerde kant. Een screenshot uit Lies of P.

Wat is de verkeerde kant?

In open werelden kan het soms behoorlijk uitdagend zijn om de verschillende wegen van elkaar te onderscheiden. Zeker als eentje leidt naar een heel optioneel gebied, want de veronderstelling is toch dat het zijpad een kort tripje is en niet een heel avontuur.

In het dagelijkse leven is dit vaak gemakkelijker. Als het iets is dat je moet doen, dan is dat het hoofdpad. Dat gezegd hebbende is niet alles waarvan jij denkt dat het verplicht is dat ook. Studeren voelt bijvoorbeeld voor veel mensen als de enige optie, maar dat is niet voor iedereen. En die studieschuld die je ervan oploopt is geen grap! Als je vervolgens die studie helemaal niet nodig hebt voor het leven dat jij wil leiden, dan kan dat toch een behoorlijke tijdsverspilling zijn. Of een zijroute waar je weer nuttige loot kan vinden!

De reden dat je deze optionele paden identificeert is eigenlijk tegenovergesteld in games en het leven. In videogames wil je weten wat optioneel is, zodat je daarmee aan de slag kan. In het leven onderscheid je ze meestal zodat je weet dat je die weg niet in hoeft te slaan. Of in ieder geval dat de prioriteit wat lager ligt, zodat jij het voor later kan laten.

De groep verkent het continent in Clair Obscur: Expedition 33.

Niet alleen nuttige dingen

Ik heb het nu vooral over nuttige dingen gehad. Dat legendarische zwaard helpt je uiteindelijk de eindbaas verslaan, die kookcursus zorgt ervoor dat je een gebalanceerd diëet hebt. Maar niet alles hoeft een praktisch nut te hebben.

De verkeerde kant in het dagelijkse leven zal ook lang niet altijd nuttig zijn. Dat maakt ze niet onbelangrijk. Iedereen heeft een hobby nodig, en af en toe iets leuks doen voor de leuk is absoluut noodzakelijk voor je mentale gezondheid. Ook ontmoet je op deze manier mensen waar jij een connectie mee kan vormen, en wie weet: misschien ontdek je wel een carrièrepad waarvan je niet wist dat je het in wil slaan.

Als je hier bent, dan heb je waarschijnlijk al een hobby. Anders kom je niet op een blog over bordspellen en videogames terecht. Maar er is veel meer om te ontdekken, en zelfs binnen onze hobbies zijn er meer paden om in te slaan. Je speelt graag ruilkaartspellen, maar wat dacht je van een RPG? Of de digitale wereld van videogames?

Niet altijd je tijd waard

Soms ga je een zijpad in en ligt er niets. Geen geld, geen item, gewoon een lege gang. Of het was de moeite simpelweg niet waard. Het voelt dan gewoon als verspilde tijd. Dat is niet helemaal waar, maar het klopt inderdaad dat de verkeerde kant inslaan niet altijd een goed idee is.

Ik zei net al dat het niet helemaal waar is, want weten dat er niets is, is vaak beter dan een weg niet inslaan en je blijven afvragen wat daar was. Maar afhankelijk van hoeveel tijd je eraan besteedt, kan het toch frustrerend zijn. Er zijn maar zoveel uren in een dag. Vierentwintig, om precies te zijn.

In de meeste games staat de klok eigenlijk stil tot jij verdergaat in het verhaal. Die eindbaas wacht netjes tot jij er klaar voor bent. Maar je huur en belastingen, die komen zonder genade op je af. En er is zoveel te doen, dat je toch echt keuzes moet maken en sommige zijpaden aan je voorbij moet laten gaan. Het is daarom belangrijk om vast te stellen wat belangrijk is voor jou, en ook waar jij plezier uit haalt. Daarnaast moet je prioriteiten stellen, zodat je in ieder geval de belangrijke dingen af hebt en daarna tijd kan spenderen aan het leuke of dingen die je ook graag gedaan wil krijgen.

Het hoofdpersonage maakt een pakt met Catherina in Metaphor: ReFantazio

Neem je tijd, ga de verkeerde kant op

Natuurlijk moet je de hoofdweg niet uit het oog verliezen, maar er is een hoop te zeggen voor de verkeerde kant. Soms zijn daar goodies, soms zijn er leuke dingen en soms is de ontdekking zelf al je tijd waard. Leer wat van videogames, en overweeg eens niet alleen het broodnodige te doen. Werk aan jezelf, ontdek een hobby of doe iets puur omdat je er zin in hebt. Dat is vaak net zo belangrijk of zelfs belangerijker dan de rest.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *