Ik dacht eigenlijk dat ik al een keer een stuk had gedaan over Stop Killing Games, maar dat blijkt niet te kloppen. Dat is niet goed, want Stop Killing Games is een belangrijk burgerinitiatief die elke gamer eigenlijk moet ondertekenen. Heb je er (nog) niet van gehoord? Ik zal uitleggen wat het is, en waarom jij het moet ondertekenen.
Wat is Stop Killing Games?
Stop Killing Games is een Europese burgerinitiatief die handtekeningen verzamelt in de hoop de Europese Unie tot actie te brengen. Het doel is om gameverkoop niet meer te behandelen als een lisencie, maar dat jij de eigenaar wordt van de games die je koopt. Dat is nu namelijk niet zo, en dat is een probleem.
Het nadeel hieraan is dat het dus alleen Europa betreft, en niet de rest van de wereld. Het voordeel, is dat het initiatief met genoeg handtekeningen naar de EU gaat, en dat de kans dan groot is dat er een nieuwe wetgeving aangenomen wordt. Anders gezegd, het gaat daadwerkelijk een impact hebben.
Er worden ook stappen gemaakt om het initiatief naar de rest van de wereld te brengen. In Australië is er al een escalatie rondom het sluiten van servers voor The Crew. Ook zijn er stappen gemaakt in Canada, Brazilië en de Verenigde Staten, terwijl de boel nu stilstaat in Groot Britannië vanwege de val van het kabinet.
In de wankele wereld van de gameindustrie proberen grote bedrijven met steeds meer weg te komen, terwijl ze ons steeds minder bieden. Het is daarom belangrijk dat wij laten weten dat we het niet pikken, voor het te laat is en videogames een holle medium worden. Stop Killing Games is hier onderdeel van.

Games zijn niet onze eigendom?
Dat klopt! Als je een game ‘koopt’, dan heb je eigenlijk alleen een licensie. Een licensie die elk moment ingetrokken kan worden als dat de uitgevers schikt. Dan heb jij ineens alleen nog gebakken lucht en misschien een schijf die je officieel moet breken volgens de EULA. Gaming is één van de weinige industriën waarvoor dit geldt.
Waarom zou een uitgever de licensie intrekken? In principe hebben ze daar geen reden voor nodig, het is volledig hun recht om het voor wat voor reden dan ook te beëindigen. Maar over het algemeen zijn er twee grote redenen voor: ze willen dat je het vervolg of de nieuwste versie koopt, of ze willen een teleurstellend product van de markt halen.
Het kan dus gebeuren dat jij na wat jaar nostalgisch voelt en een oude game op wil starten, maar er tot je teleurstelling achterkomt dat die game niet meer bestaat. Als jij je console niet had verbonden met het internet, dan kun je er met wat geluk misschien nog bij, maar anders ben je het kwijt.
Of je moet een nieuwe versie kopen. Denk aan de Warcraft of GTA remasters, waarbij de oude versies niet alleen uit de webstores verdwenen, de al gedownloade oude versies werden met een patch onspeelbaar. Spelers werden gedwongen de nieuwe remasters te gebruiken, die overigens onspeelbaar waren door de vele bugs en glitches. De spellen waren ze dus gewoon ontnomen. Als het Stop Killing Games betreft, dan zou dit nooit meer mogen gebeuren.

Verloren geschiedenis
Dat je de games niet meer kan spelen, is al vervelend genoeg. Maar dit is ook een probleem op een veel grotere schaal. Als games verwijderd worden, dan zijn die namelijk verloren. Daarmee verliezen we cultuur en geschiedenis.
Gamepreservatie is een groot probleem voor onze hobby. Duizenden games zijn niet meer speelbaar voor verschillende redenen. Die games zullen voornamelijk gefaalde projecten zijn, niet per sé spellen die je wil spelen. Maar dat bepalen wij toch zeker zelf? Smaken verschillen, dus als iemand nostalgisch wil zijn over een spel die het gros van de gamers niets vond, dan is dat diens goed recht.
Denk niet alleen aan leuke anacdotes voor historici en nostalgische momenten, maar ook lessen die we geleerd hebben. Want zelfs onsuccesvolle projecten laten zien wat niet werkt, of ze kunnen een goed idee hebben die gewoon uiteindelijk niet helemaal goed werd uitgewerkt.
Groeien is leren van je fouten, dus als we de geschiedenis blijven uitwissen blijven we vastzitten. Bovendien zijn het echt niet alleen mislukkelingen die niet meer speelbaar zijn. Denk maar aan P.T., waarvan PlayStations met de game erop nu rondgaan voor honderden euro’s. Of games als Black & White, die je alleen kan spelen met een schijf, als je een pc hebt die zulke oude software kan draaien. En dat is als je überhaupt een schijflezer hebt, want die van mij heeft dat niet meer.

Live service-spellen
Het tegenargument dat veel bedrijven bieden, is dat ze servers niet eeuwig open kunnen houden. Sommige games kunnen alleen online, en als die beschikbaar moeten blijven zouden ze de servers moeten blijven ondersteunen.
Laten we even negeren dat deze licensieproblemen voor veel meer games gelden dan enkel de spellen die je online speelt. Als Blizzard op een dag stopt met World of Warcraft ondersteunen, dan is het inderdaad niet onterecht dat ze de servers offline halen. Servers kosten energie en geld, dus als die geen winst meer opleveren wordt een knopje omgezet. Dat is begrijpelijk.
World of Warcraft is ook eigenlijk een raar voorbeeld, want dat spel koop je niet. Spelers hebben een abonnement die ze toestaat de servers te betreden. Maar dit geldt niet voor alles. Games als Call of Duty hebben spelers daadwerkelijk voor gekocht, en die multiplayerservers waren deel van de prijs. Bovendien is er ook voor WoW een oplossing.
Stop Killing Games vraagt de mogelijkheid voor fans om eigen servers te hosten voor games die niet meer ondersteund worden. Natuurlijk willen uitgevers dat niet, want waarom zou je dan hun ‘verbeterde’ nieuwe games nog kopen? De enige reden dat de bekritiseerde Overwatch 2 gespeeld wordt, is omdat het origineel niet meer beschikbaar is. Dan heb je nog de singleplayergames waarin spelers verplicht zijn online te spelen, zodat je niet een illegale versie kan gebruiken. Als de game van de markt is, waarom is die online verplichting er nog?

Waar zet ik mijn krabbel?
Wil jij graag eigenaar zijn van de games die je koopt, en woon jij in Europa? Waarschijnlijk wel, anders las je dit artikel waarschijnlijk niet. Meer informatie over Stop Killing Games, inclusief waar jij de petitie ondertekent, vind je hier. De miljoen handtekeningen die ze nodig hadden om het probleem bij de EU voor te leggen zijn al reeds bereikt, maar dat betekent niet dat jouw steun niet nodig is. Hoe meer gamers hun stem laten weten, hoe beter.
Geef een reactie