Als ik een avatar maak in een game, dan noem ik die bijna altijd ‘Graezoth’. Zelfs als het een singleplayerspel is dat ik volledig offline speel. Maar waarom eigenlijk? Wat is het nut van een online identiteit die anders is dan mijn fysieke?
Graezoth is geboren
Waar komt Graezoth eigenlijk vandaan? Het begon allemaal toen ik Guild Wars 2 ging spelen met mijn vriendin van toen. Ik maakte een Asura necromancer en begon er een personage voor te bedenken.
Het personage werd geïnspireerd door Veigar uit League of Legends en Dexter uit Dexter’s Laboratory. Een kwaadaardig genie die niet serieus wordt genomen omdat hij klein en schattig is. Het helpt ook niet dat hij toch steeds iedereen om hem heen helpt in plaats van kwade daden uitrichten. Ik maakte hem zo klein mogelijk, met een groot hoofd, grote ogen en lange flaporen. Hij had wat goth-achtige makeup om er ondanks zijn bouw wat dreigend uit te zien.
Hij had ook een naam nodig, en liefst eentje die niet al bezet was. Ik kwam op Graezoth. Het betekent niets en het komt ook nergens uit, maar het lijkt te passen bij het personage dat ik had bedacht. Ik besloot dat je de ae als ai uitspreekt, want in het verleden was het eigenlijk ‘Gra’ezoth’, maar steeds meer mensen plakten het aan elkaar. Ook vond ik het grappig om mensen te verbeteren als ze het verkeerd uitspraken in de Discord server.
Mijn vriendin en ik (en mijn broertje soms ook) speelden wekelijks en ik raakte gehecht aan mijn kleine necromancer. Dus besloot ik hem te representeren op andere plekken. Daarom adopteerde ik zijn naam als mijn online identiteit. Hij nam over van wat voorheen ‘Ebrethil’ (van ‘Ebrithil’ uit Eragon) was. Dus voor de 0,0001% kans dat je online met mij gegamed hebt en Ebrethil of Graezoth herinnert: groetjes!

Graezoth beschermt Arran
Een online identiteit is belangrijk, want je moet jezelf beschermen. Er zijn een hoop enge en ongure mensen op het internet, dus wees voorzichtig met wie jij je echte naam geeft. Daarom raad ik ouders aan erop te letten dat hun kinderen een nickname gebruiken en niet zomaar iemand laten weten wie ze zijn.
Zeker als je een wat zeldzamere naam hebt als ik. In Nederland zijn er minder dan veertig mensen die ‘Arran’ heten, en als je mijn woonplaats of leeftijd weet wordt die lijst weer aanzienlijk korter. Iemand die hun weg kent op het internet heeft me dan zo gevonden. Er zijn trouwens wel duizenden flessen met mijn naam erop in het land, maar daar is een andere reden voor.
Dit is misschien wat minder gemakkelijk als je Noah of Emma heet, al is dat geen reden om het gemakkelijker te maken voor stalkers. Je echte naam zal altijd de eerste stap zijn om jou te vinden, dus een nickname is een extra laag aan bescherming. Misschien heb je die uiteindelijk niet nodig, maar je weet maar nooit. Dus waarom zou je het risico nemen?
Voor kinderen vind ik dit eigenlijk gewoon noodzakelijk. Zij weten nog niet goed wat voor gevaren er zijn en maken daarom fouten die je als volwassene gemakkelijker vermijdt. Als je eenmaal volwassen en verantwoordelijk bent kun je met het volle verstand jezelf in gevaar brengen. Dat is ook deels de reden waarom ik hier gewoon mijn eigen naam gebruik.

Een verschil in identiteit
Maar het is niet de enige reden. In videogames noem ik mijzelf nog altijd Graezoth en niet Arran. Dat komt omdat een identiteit meer is dan een naam. Het is ook een persoonlijkheid.
In een game gedraag ik mij niet als mezelf. Dat zou bijzonder saai zijn, want ik ben iemand die vooral binnen wil blijven en series kijkt of spellen en videogames speelt. Niets mis mee, maar het is niet de meest interessante persoonlijkheid om de wereld mee te verkennen.
Graezoth is anders. Hij is een avonturier die de wereld verkent en vrijwel alle zijmissies aanneemt en volbrengt. Arran schrijft artikelen over online identiteit, Graezoth redt de wereld. Vaak meer dan eens.
Dankzij mijn online identiteit voelt het niet raar om dingen te doen waar ik persoonlijk van weg zou blijven. Ik vind het leuk om te gamen, terwijl Graezoth het leuk vindt om zelf op avontuur te gaan. Dat maken wij voor elkaar mogelijk, dus samen zijn we sterker. Ik zie hem daarom ook niet per sé als een masker, maar eerder een andere kant van mezelf.

Andere identiteiten
Graezoth is mijn gebruikelijke online identiteit, maar hij is niet mijn enige. Ik gebruik hem niet als ik niet mijn standaard speelstijl ga gebruiken. Dan ben ik weer even iemand anders.
Meestal ga ik voor goede karma, help ik iedereen waar mogelijk in zijmissies en gaat mijn voorkeur altijd naar praten en sluipen boven vechten. Maar als ik een spel opnieuw speel, dan pak ik dingen vaak anders aan. Anders wordt het gauw saai. Daarom gebruik ik dan een andere naam.
Een andere uitzondering is Monster Hunter. Graezoth is een hoop dingen, maar ik zie hem niet als een jager. Dus noem ik mijn personage daar altijd Artemis. Een beetje cliché, misschien, maar ik weet wat ik me erbij moet voorstellen. Wel vernoem ik mijn palico’s meestal naar mijn eigen katten, want zij zijn uitstekende jagers. Tenminste, dat geloven ze graag.
Er zijn ook games waarin jij niet zelf kiest wie je bent. In Kingdom Come: Deliverance 2 ben je bijvoorbeeld vrij om te doen wat je wil, maar je speelt altijd als Henry. In dat soort spellen probeer ik meestal ook een beetje te zoeken wie dat personage is, of in ieder geval mijn versie ervan, in plaats van dat ik er zelf een identiteit aan geef.

Graezoth en Arran en meer
Nu weet je niet alleen waarom ik online de identiteit van Graezoth aanneem, maar ook een beetje wie het is. Bovendien doet hij meer dan me een rol geven om te spelen, hij beschermt me ook van online creeps. Wie is jouw online identiteit? Deel ze met ons in de comments!




Geef een reactie