Verschillende game-avatars van een denkbeeldige game, elk met een eigen identiteit.

Online identiteit: Arran vs. Graezoth

Als ik een avatar maak in een game, dan noem ik die bijna altijd ‘Graezoth’. Zelfs als het een singleplayerspel is dat ik volledig offline speel. Maar waarom eigenlijk? Wat is het nut van een online identiteit die anders is dan mijn fysieke?

Graezoth is geboren

Art voor een Asura necromancer in Guild Wars 2.
Ik ben in geen jaren ingelogd in GW2, dus de originele Graezoth bestaat waarschijnlijk niet meer. Hier is wat art voor een doorsnee Asura necromancer!

Graezoth beschermt Arran

Een online identiteit is belangrijk, want je moet jezelf beschermen. Er zijn een hoop enge en ongure mensen op het internet, dus wees voorzichtig met wie jij je echte naam geeft. Daarom raad ik ouders aan erop te letten dat hun kinderen een nickname gebruiken en niet zomaar iemand laten weten wie ze zijn.

Zeker als je een wat zeldzamere naam hebt als ik. In Nederland zijn er minder dan veertig mensen die ‘Arran’ heten, en als je mijn woonplaats of leeftijd weet wordt die lijst weer aanzienlijk korter. Iemand die hun weg kent op het internet heeft me dan zo gevonden. Er zijn trouwens wel duizenden flessen met mijn naam erop in het land, maar daar is een andere reden voor.

Dit is misschien wat minder gemakkelijk als je Noah of Emma heet, al is dat geen reden om het gemakkelijker te maken voor stalkers. Je echte naam zal altijd de eerste stap zijn om jou te vinden, dus een nickname is een extra laag aan bescherming. Misschien heb je die uiteindelijk niet nodig, maar je weet maar nooit. Dus waarom zou je het risico nemen?

Voor kinderen vind ik dit eigenlijk gewoon noodzakelijk. Zij weten nog niet goed wat voor gevaren er zijn en maken daarom fouten die je als volwassene gemakkelijker vermijdt. Als je eenmaal volwassen en verantwoordelijk bent kun je met het volle verstand jezelf in gevaar brengen. Dat is ook deels de reden waarom ik hier gewoon mijn eigen naam gebruik.

Reclame voor Arran Whiskey. PS: ik drink niet en word niet gesponsord.

Een verschil in identiteit

Maar het is niet de enige reden. In videogames noem ik mijzelf nog altijd Graezoth en niet Arran. Dat komt omdat een identiteit meer is dan een naam. Het is ook een persoonlijkheid.

In een game gedraag ik mij niet als mezelf. Dat zou bijzonder saai zijn, want ik ben iemand die vooral binnen wil blijven en series kijkt of spellen en videogames speelt. Niets mis mee, maar het is niet de meest interessante persoonlijkheid om de wereld mee te verkennen.

Graezoth is anders. Hij is een avonturier die de wereld verkent en vrijwel alle zijmissies aanneemt en volbrengt. Arran schrijft artikelen over online identiteit, Graezoth redt de wereld. Vaak meer dan eens.

Dankzij mijn online identiteit voelt het niet raar om dingen te doen waar ik persoonlijk van weg zou blijven. Ik vind het leuk om te gamen, terwijl Graezoth het leuk vindt om zelf op avontuur te gaan. Dat maken wij voor elkaar mogelijk, dus samen zijn we sterker. Ik zie hem daarom ook niet per sé als een masker, maar eerder een andere kant van mezelf.

De kaart van Paradise Island uit The Outer Worlds 2, zonder iconen of markers.

Andere identiteiten

Henry zit op zijn oude en vertrouwde paard, Pebbles. Een screenshot uit Kingdom Come: Deliverance 2.

Graezoth en Arran en meer

Nu weet je niet alleen waarom ik online de identiteit van Graezoth aanneem, maar ook een beetje wie het is. Bovendien doet hij meer dan me een rol geven om te spelen, hij beschermt me ook van online creeps. Wie is jouw online identiteit? Deel ze met ons in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *