Als je Digitaal & Analoog een beetje volgt, dan weet je dat ik wel een fan ben van goede demo’s. Een gratis kans om een game uit te proberen is het zeker waard als je nog aan het twijfelen bent. Daarom vond ik het belangrijk om de demo van Metaphor: ReFantazio op je radar te zetten.
Een ondergewaardeerd Metaphor
Metaphor: ReFantazio vliegt een beetje onder de radar, en dat is zonde. Mijn vrienden weten misschien net dat de game bestaat, en alleen omdat ik het er wel eens over heb. Ook in de media krijgt de game verrassend weinig aandacht. Terwijl het geen kleine release is.
Metaphor is namelijk de nieuwste game van Atlus, een studio die je waarschijnlijk het beste kent van de Persona serie. Ze zijn ook het team achter (Shin) Megami Tensei, mogelijk de eerste creature collector game. Het kwam zo’n negen jaar voor Pokémon uit. Nog een bekende game van de studio is de uitstekende puzzel-platformer Catherine.
Maar ik snap het, er is vreemd genoeg erg weinig marketing geweest voor Metaphor. Ook is het een behoorlijke titel waar je niets aan hebt. Als je dan niet door hebt dat de game van Atlus is, dan is er weinig reden om het op te pakken. Ik persoonlijk werd enthousiast toen de game werd aangekondigd op Gamescom, maar verloor een beetje interesse toen het leek op Persona in een fantasy-wereld. Ik hoopte op iets dat lekker anders is.
Door de demo ontdekte ik dat het meer doet dan de setting veranderen. Het is een interessante game in een interessante wereld. Natuurlijk draait de game om de relaties met de mensen om je heen, maar het centrale mysterie is zo boeiend, en de gameplay is verfrissend en vernieuwend op verrassende plekken. Wat mij betreft verdient de game misschien wel game of the year. Wat het nog meer jammer maakt dat niemand het kent.
Wat is Metaphor: ReFantazio?
Metaphor speelt zich af in Euchronia, een machtig koninkrijk in een fantasywereld. De koning hield lange tijd vrede tussen de verschillende stammen met zijn machtige magie, maar zijn plotselinge dood bracht daar een abrupt einde aan. De prins was een jaar eerder aan een ziekte gestorven, dus begint er een machtsstrijd om de troon.
Jij bent een Elda, een vreemde en zeldzame stam die geen afwijkende karakteristieken heeft. Waar de Clemar hoorns hebben, Roussainte lange puntoren en de Eugief er vleermuisachtig uitzien ben jij uitzonderlijk normaal. En dat is vreemd… Ook ben jij de beste vriend van de prins, en een van de weinigen die weet dat hij niet dood is, maar in een diepe slaap is gebracht om hem te beschermen tegen een dodelijke vloek. Je krijgt de opdracht in het geheim een belangrijke brief naar een agent in het leger van Euchronia te brengen. Je weet niet wie de agent is, of wat er in de brief staat. Maar je metgezel, een Fee die Gallica heet, kan je naar de juiste persoon leiden.
De verschillende stammen zijn mensachtige rassen en natuurlijk is er een zekere ongelijkheid. Deze sociale constructies liggen aan de kern van Metaphor. Daarnaast zijn er ook monsters. De gevaarlijkste van allemaal zijn ‘mensen’. Afschuwelijke gedrochten die zijn gebaseerd op de tekeningen van Nederlandse, Middeleeuwse kunstenaar Jheronimus Bosch. Voor het volk in Euchronia verwijst ‘mens’ simpelweg naar deze monsters. Maar jij als speler vraagt je misschien wel af waarom ze zo heten…
In jouw reis om de brief te leveren leer je dat je kun transformeren in een machtig wezen, een ‘Archetype’. Met deze kracht kun je zelfs mensen, die tot noch toe zulke grote bedreiging vormden dat zelfs hele legers geen kans hadden, bevechten. Je weet ook de Archetypes van vertrouwde metgezellen te ontwaken. Met je nieuw ontdekte krachten bescherm je het koninkrijk tegen de monsters, terwijl je ook het plot rondom het koninkrijk en de verscheidene mysteries begint te ontrafelen.
Wat zit er in de demo?
De demo van Metaphor: ReFantazio is grofweg vijf uur lang. Dat is een behoorlijke tijd! Al is dat natuurlijk te verwaarlozen tegen de 60-90 uur die je in de volle game steekt om het einde te zien. De demo bevat de introductie van de game en laat jou zowel de wereld als het begin van het verhaal ervaren. Maar vooral ook met de hoofdmechanieken.
Metaphor heeft namelijk een hoop weg van Persona, mer er zijn echt wel dingen anders. Gevechten zijn bijvoorbeeld niet enkel turn-based. Met hack-and-slash en goed getimede dodge rolls kun je zeker zwakkere vijanden van kant maken zonder de bekende beurtelingse schermutselingen te starten.
Ook het levelen werkt anders. In plaats van dat je Persona’s aan het fuseren bent om nieuwe te ontdekken, verbruik je nu XP om Archetypes krachtiger te maken. Vervolgens selecteer je wie welke Archetypes gebruikt. Niet iedereen heeft toegang tot alle Archetypes, en het kan zijn dat eentje beschikbaar maken voor een personage moeilijker is dan voor anderen.
Fijn om te weten: je progressie in de demo wordt overgezet naar de hoofdgame als je besluit die aan te schaffen. Je hoeft de urenlange introductie dus niet opnieuw te spelen! Dus probeer het lekker uit. En vergeet ook niet dat een game niet uitspelen nooit erg is. Zeker als het zo lang is als deze. Dus kijk of het wat voor jou is en maak dan een beslissing.
Personafans gezocht
Zeker als je een Personafan bent is de Metaphor demo het dubbel en dwars waard. De games lijken waarschijnlijk minder op elkaar dan je denkt, en of die verschillen jou wel of niet liggen kom je eigenlijk maar op één manier achter. Ik ging met weinig verwachtingen het spel in en vind het top, dus misschien ontdek jij ook wel iets voor jezelf. En zo niet, dan heb je in ieder geval geen geld verspild!
Heb jij Metaphor: ReFantazio (of de demo) gespeeld en wil jij er je mening over delen? Laat het dan vooral weten in de comments!
Zoek jij de demo op jouw platform? Dan heb je geluk. Ik heb de links hier voor je verzameld. Metaphor: ReFantazio probeer je gratis uit op PlayStation 5, Xbox Series en PC.
Geef een reactie