Een dramatische afbeelding van Leon en Ashley boven een brandende stad en een horde Genado's.

Wanneer zijn remakes/remasters gepast?

Soms voelt het alsof er meer remakes en remasters uitkomen dan nieuwe games. Vanuit het perspectief van een bedrijf is dat natuurlijk heel begrijpelijk. Je neemt een game waarvan je weet dat mensen het willen, en brengt het uit met ietwat betere graphics. Maar voor ons gamers is dan de vraag: wat halen wij eruit? En wanneer moeten we een vernieuwde oude game laten gaan?

Remake vs. Remaster

Als moderne gamer heb je deze twee termen waarschijnlijk al wel gehoord, maar wat betekenen ze eigenlijk? En wat is het verschil? Het zijn beiden vernieuwde versies van een oude game, maar de twee zijn niet gewoon synoniemen. Er zijn verschillen.

Key art voor Skyrim Very Special Edition, met Alexa voor oudbollig muurbehang.

Een oude game in een nieuwe era

Resident Evil is een geliefde game-serie onder oudere gamers, maar we kunnen niet ontkennen dat ze flink verouderd zijn. De tank controls vinden we tegenwoordig vooral frustrerend, en je kan de polygonen van de personages tellen. Wel zitten er onder de kap goede survival horror-games achter die het ontdekken waard zijn. De ervaren gamers kunnen ernaar terug kijken met nostalgie, terwijl jongere fans een moderne game mee kunnen maken.

Ja, het is erg safe om deze remakes uit te brengen. Maar is dat erg? Natuurlijk willen we vernieuwing en verse verhalen, maar af en toe wat nostalgie is echt geen probleem. En Capcom heeft ook her en der wat veranderingen gemaakt om de ervaren spelers te verrassen. Hierdoor voegt de game genoeg toe aan je ervaring als je het al kent van vroeger, zonder dat het mensen die het voor het eerst beleven stoort.

Ook wisten de makers precies wat bewaard moest worden, en wat niet. De eerdergenoemde tank controls zijn zonder pardon weggegooid, maar de inventory management is gebleven. De dialogen zijn iets opgepoetst, maar ze blijven wat campy om het charmante B-film imago te behouden.

Cover art voor de Resident Evil 4 Remake, met een dromerig beeld van Leon Kennedy, een zombie en kruizen om offers aan te hangen.

Overbodige updates

Waar ik minder over te spreken ben, is als een vrij recente game een kleine poetsbeurt krijgt om hem opnieuw te verkopen. Neem bijvoorbeeld The Last of Us part I. Begrijp me niet verkeerd, ik vind The Last of Us helemaal fantastisch. Maar toen het een remaster kreeg voor de PS5 viel dat bij mij niet zo goed. Dit voelde als een cynische cash grab die ik, zeker van Naughty Dog, niet tolereer.

Want laten we even eerlijk wezen: de game had het niet nodig. The Last of Us had al een remaster gekregen voor de PS4. Daar gingen mijn wenkbrauwen ook van omhoog, maar met het gebrek aan backwards compatibility kon ik tenminste nog begrijpen dat Sony een van hun beste games naar de nieuwe generatie wil brengen. Dus vooruit.

Maar de PS5 remake was totale onzin. Je kan gewoon PS4 games spelen op de nieuwe console en het zag er nog prima uit. Alleen de grootste graphics slaven stoorden zich aan hoe The Last of Us remaster ‘verouderd’ was. Ik wil zelfs zeggen dat het aan de mooiere kant van hedendaagse graphics was. Natuurlijk is het de beste versie voor iemand die de game nog nooit gespeeld heeft. Maar tegelijkertijd is het ook een excuus om de prijs niet te verlagen. En wil je echt 20-40 euro extra betalen zodat je game er net een tikkeltje beter uit ziet?

Key art voor The Last of Us Part I, met Ellie en Joel dramatisch geposeerd voor een vervallen stad en een zonsopkomst.

Een nieuw perspectief

Een remake, of eigenlijk reboot, kan het ook zeker waard zijn als het een nieuw perspectief van een bekend verhaal geeft. Neem Final Fantasy 7 Remake. Met de grafische updates en verbeterde combat zou ik het genoeg gevonden hebben als Square Enix verder trouw bleef aan het origineel. Maar wat ze gedaan hebben is veel interessanter en daarom wat mij betreft ook beter.

We kregeen namelijk onverwachts een metanarratief gepresenteerd, waarbij ‘het lot’ ons op het plot van de originele game probeert te houden door andere routes te blokkeren met een soort spoken. Sommige personages lijken zich bewust te zijn van de gebeurtenissen van het origineel, die eigenlijk nog niet hebben plaatsgevonden, en proberen die gebeurtenissen op bepaalde momenten te vermijden of te veranderen.

Gameveteranen weten nog dat Final Fantasy 7 misschien wel de meest beruchte character death heeft in videogames, en omdat de remake is opgesplitst in drie delen zitten wij nu nog met de vraag: kunnen we het voorkomen? Hierdoor is de Final Fantasy 7 remake een soort geheime sequel op de game die we kennen.

Deze versie is verre van perfect. Ik stoorde me vooral aan de bloat en hoeveelheid oninteressante zijmissies, gewoon om de game langer te maken. Langere games verkopen beter, ik weet het. En dat is iets dat ik zonde vind, want ik heb toch liever een korter en meer gefocuste game. Maar dat is iets voor een ander artikel, en niet een commentaar op de kwaliteiten van het remaken/rebooten zelf.

Key art voor Finaly Fantasy 7 Remake Part 1. Met Cloud in de voorgrond, Buster Sword op zijn schouder en Sephiroth in de achtergrond.

Slechter dan de oude versie

Tenslotte wil ik het nog even over remasters hebben die de plank volledig mis slaan. Je zou denken dat een remaster een gemakkelijke homerun is. Je neemt een bestaande game, zorgt ervoor dat het er wat mooier uitziet en moderner aanvoelt, levert je project in en geniet van een lang weekend. Dit allemaal terwijl de euro’s binnen komen rollen. Niet dat ik zoiets goed genoeg zou vinden, tenzij de graphics echt een flinke sprong maken zoals de Resident Evil remakes. Maar er zijn genoeg mensen die het gaan kopen.

Het logo van Warcraft Reforged met in de achtergrond een Alliance basis die aan wordt gevallen door Horde vijanden.

Ten slotte

Dit waren een aantal voorbeelden van goede en slechte remasters/remakes. Eigenlijk is dit ook een oproep aan jullie om te stemmen met je portemonnee. Ik ben wel klaar met de veilige, slappe remasters die niets aan het gaminglandschap toevoegen. Dus koop ze niet, zodat bedrijven ze niet meer gaan maken. Maar als er iets interessants mee wordt gedaan, by all means. Kan jij je games bedenken die ik niet besproken heb, maar absoluut een discussie waard zijn? Laat dat vooral weten in de comments!

Reacties

Eén reactie op “Wanneer zijn remakes/remasters gepast?”

  1. […] In het verleden had ik het al eens over wanneer een remake wel of niet terecht is. Fallout remakes vallen absoluut in het rijtje van remakes die wel terecht zijn. Ik gooi er ook met alle plezier met wat geld naar. Dus ik hoop dat Bethesda er werk van maakt, of een andere studio inhuurt om dat te doen. Dat ging met New Vegas ook best goed. […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *