De cover arts van Nuts & Bolts en Tears of the Kingdom naast elkaar gezet.

Tears of the Kingdom vs. Nuts & Bolts

Imago

Fans hadden een bepaald beeld en vooral ook verlangen bij een Banjo-game en Nuts & Bolts voldeed daar niet aan. Een grote verandering als deze kon hen best afschrikken of zelfs boos maken. Terwijl de Zelda-ontwikkelaars al een hoop geschiedenis hadden in dit aspect.

Een screenshot uit Banjo-Kazooie Nuts & Bolts. Banjo vliegt rond in een vliegmachine die hij zelf heeft gebouwd.

Tears of the Kingdom is een sequel

Nuts & Bolts, daarentegen, komt meer over als een spinoff. Het is de derde Banjo-Kazooie-game. En hoewel het wel een vergelijkbare structuur heeft als de vorige twee wijkt het inhoudelijk flink af. Naast de voertuigen is het ook een game waarin je vrij rond kan zwerven terwijl er eerder gestructureerde levels waren. En met de voertuigen zijn er uiteraard aanzienlijk minder platformen. Terwijl het hele idee van het duo daar juist uit voort kwam.

Dit argument lijkt misschien erg op het vorige en het bouwt er ook wel op voort. Maar het gaat meer om hoe de veranderingen stapsgewijs worden geïntroduceerd. Breath of the Wild introduceerde (onder andere) de gigantische kaart en wapens die breken, om vervolgens uit te breiden met voertuigen en crafting in Tears of the Kingdom. Als Rare eerst een open wereld Banjo-Kazooie-game had gemaakt en dan pas een uitstapje naar voertuigen maakte was het misschien ook anders gegaan.

Een screenshot uit The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Link vliegt rond op een zelfgemaakte hovercraft.

Een extensieve catalogus

Banjo was populair in zijn tijd, maar het had niet het vertrouwen dat Nintendo gekoesterd had met de Zelda-serie. Voor een fan voelt iets als Nuts & Bolts daarom meer als een risico. Voor een stap als deze moet je eerst de fans achter je hebben. En voor Banjo-Kazooie bleek dat nog niet het geval te zijn.

Een screenshot uit Perfect Dark, de hit game van Rare uit het jaar 2000.

Wat had Rare kunnen doen?

Ik heb dus een paar redenen op een rijtje gezet, maar wat had Rare hiermee kunnen doen? En wat kunnen toekomstige ontwikkelaars van deze voorbeelden leren om een flop te voorkomen? Want het is toch zonde als een goede game in de vergetelheid raakt!

Als je een serie games aan het bouwen bent, zul je eerst het vertrouwen van je fans moeten winnen voor je grote uitstapjes maakt naar het onverwachte. We willen natuurlijk allemaal innovatie en afwisseling, maar tegelijkertijd is het nieuwe ook eng. Als je al wat meer games hebt gemaakt, zijn fans meer bereid je het voordeel van de twijfel te geven en het uitstapje met je te maken.

Maak de verandering ook niet te groot, of verdeel het in stappen. Als Nintendo meteen naar Tears of the Kingdom was gegaan, waren er waarschijnlijk teveel vreemde elementen voor de fans en zouden ze zijn afgehaakt. Eerst Breath of the Wild uitbrengen was een goed idee. Daarvoor moet je wel in kunnen schatten hoeveel vernieuwing je in een game uit kan brengen. Want als je het teveel verspreidt, gaat het erg lang duren en heb je misschien tussen games niet genoeg interessants.

Met hoeveel Nuts & Bolts afweek was het misschien slimmer geweest om de game uit te brengen als iets op zichzelf in plaats van gebruik te maken van Banjo-Kazooie. Een volledig nieuwe IP zou anders gevallen zijn dan een spinoff die weinig te maken lijkt te hebben met de rest van de serie.

Voor dit soort dingen zijn tests cruciaal. Niemand kan je meer vertellen over de fans dan de fans zelf. Dus nodig er een aantal uit om je ideeën te proberen en leer van hun feedback. Natuurlijk moet je niet klakkeloos alles wat ze zeggen overnemen. Zij weten misschien wel meer van wat de fans willen, maar jij weet als ontwikkelaar waarschijnlijk meer over hoe je een goede game maakt. Dus zoek de balans. Als je denkt dat Nintendo dit niet doet, heb je het mis. Dus maak gebruik van deze waardevolle bron van kennis.

Een screenshot uit Tears of the Kingdom. Link rijdt rond in een zelfgemaakte auto.

Jullie gedachten

Dit zijn mijn gedachten over waarom Tears of the Kingdom het zoveel beter deed dan Nuts & Bolts. Heb jij nog gedachten die ik best had mogen bespreken? Of ben je het volledig met mij oneens? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Eén reactie op “Tears of the Kingdom vs. Nuts & Bolts”

  1. […] wijzen naar Breath of the Wild als de ultieme open wereld game, maar het is het vervolg Tears of the Kingdom waar ik het over wil hebben. Deze heeft dezelfde setup, maar het laat spelers de meest wilde […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *