Het standbeeld van Andrew Ryan in de lift naar Rapture, Bioshock.

Verhalen vertellen zoals alleen games dat kunnen

De kans zit er dik in dat jij het gevoel kent dat je krijgt als je aan je ouders (of non-gamer vrienden) vertelt hoe meeslepend, episch of mooi het verhaal van een game is, maar zij er vanuit hun ivoren toren op neerkijken. Dat is pijnlijk, maar vooral ook zonde. Want videogames zijn een uitstekende plek om een verhaal te vertellen, en ze kunnen dit zelfs op manieren doen waarop andere media dat niet kunnen. En dat is waar ik het over wil hebben.  

Jouw schoenen voelen anders

Het meest opvallende verschil tussen een game en bijvoorbeeld een film, is dat jij vaak in de schoenen loopt van het hoofdpersonage. En deze verandering van perspectief doet iets met hoe het verhaal aankomt. Het is zoveel makkelijker in te leven in iemand als jij dat zelf bent, en niets zet je daar dichter op dan een videogame.  

Dat is niet hoe ik het ervaarde toen ik aan het spelen was. Na brute strijden en constante zorgen om HP en ammo had ik dat moment nódig. En na mij zo lang zorgen te hebben gemaakt over wat er om de hoek zou komen, werd dit moment van schoonheid een paar treetjes verhoogd naar niets minder dan magie. Ík was daar, met Ellie. Mijn pleegdochter met wie ik onderhand een sterke, emotionele band had gevormd.  

Ik wil hier niet mee zeggen dat games beter zijn dan series, absoluut niet. Met hetzelfde voorbeeld kan ik aantonen hoe televisie er beter in slaagt het perspectief van zijpersonages te tonen in de befaamde derde aflevering. Traantjes heb ik weg moeten pinken. Wat overigens ook weer bewijs voor mij is dat ik niet helemaal dood ben vanbinnen. Nick Offerman verdient een Oscar.  

Dat doe je onder andere door ze hun favoriete eten voor te schotelen en ze elke dag een knuffel te geven. Je doet het ook door tijd met ze te spenderen en te luisteren naar hun verhalen en problemen. Je voert taken voor ze uit zodat ze niet open eindjes achterlaten of vertrekken met spijt. Elke ziel is een personage met persoonlijkheidstrekjes en een geschiedenis. Dus moet je ieder van hen anders aanpakken.  

Gedurende dit werk raak je steeds meer gehecht aan de bezoekers die hun eigen leven hebben op je schip. Nou ja, niet leven maar… Uhh, ervaring? Hoe dan ook. Je vormt langzaam maar zeker een band, en met een beetje pech zul je ze zien als vrienden. Ik zeg pech, want vergeet niet wat je taak is. Ze naar het hiernamaals begeleiden. Als ze er klaar voor zijn zal een ziel je vertellen om naar ‘het portaal’ te gaan, waarna een bitterzoet afscheid volgt. Dit kan je zo lang uitstellen als je wil, als je je er nog mentaal op moet voorbereiden, maar uiteindelijk móet het gebeuren als je verder wil in Spiritfarer. En dan zullen emoties hoog oplopen.  

Onder controle

Controle wegnemen

Het verhaal van de omgeving

Het laatste waar ik het over wil hebben is ambient storytelling. Dat wil zeggen, een verhaal dat gesuggereerd wordt door de manier waarop omgevingen zijn opgezet. Het is storytelling waarbij wij wat detectivewerk moeten doen. Als je bijvoorbeeld in een eetkamer komt en er is een half opgegeten maaltijd naast wat stoelen die om zijn gegooid, suggereert het dat de bewoners plots en met haast zijn vertrokken. Dit soort dingen gebeurt natuurlijk ook in andere media, maar omdat we in games de vrijheid hebben zelf rond te kijken en de omgeving echt onder de loep te nemen, maken we er op een unieke manier gebruik van.  

De laatste acte

Dit zijn wat unieke manieren voor games om verhalen te vertellen. Ik had een lijstje met games die ik wil bespreken, maar dit stuk is al veel te lang! Dus jullie zullen het hier maar mee moeten doen. Zijn er interessante manieren van videogame storytelling die ik gemist heb? Laat het weten in de comments! 

Reacties

8 reacties op “Verhalen vertellen zoals alleen games dat kunnen”

  1. Siebren avatar
    Siebren

    Aah ja, Telltale games zijn fantastisch hiermee!

    1. Arran avatar

      Ik heb wel zin in The Wolf Among Us 2!

  2. Roelof avatar
    Roelof

    Ik ben geïnteresseerd wat je kan vertellen over story telling in bordspellen. Kan ik die bij je aanvragen? 😊

  3. Arran avatar

    Natuurlijk! Ik zal er binnenkort aan werken 🙂

  4. […] In een eerder artikel had ik het over manieren van verhalen vertellen die alleen kunnen met videogames. Lezer Roelof vroeg of we misschien ook iets kunnen doen met verhalen in bordspellen. Dit is een interessant vraagstuk waar ik hoop jullie over aan het denken te zetten. […]

  5. […] negatief, alsof ik rollenspellen beter vind dan videogames. Dat is helemaal niet zo. Ik heb het er eerder over gehad dat games een uitstekende plek zijn om verhalen te […]

  6. […] is een bijzondere game die een verhaal vertelt op een manier die alleen kan in een videogame. Je krijgt geen personages te zien, enkel leefruimtes en spullen om ín die leefruimtes in te […]

  7. […] de andere kant richtte mijn eerste artikel zich op de unieke manieren waarop videogames verhalen vertellen. In de afgelopen tien jaar ofzo zijn games flink uit hun schulp gekomen, waarna ze aanzienlijk meer […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *