Een screenshot uit Shadowrun Hong Kong

De toegevoegde waarde van stemacteurs

Een gebrek aan stemacteurs

De Shadowrun games speel je in stilte. Het zijn ook CRPG’s, een genre waar Baldur’s Gate onder valt. Nu doet de muziek al een hoop om de toon te zetten, dus het is niet dat je in een compleet vacuum zit. Maar omdat een deel van de games draait om het leren kennen van je verzamelde metgezellen voelt het toch als een gemis. Dat maakt het op zijn beurt weer moeilijker om me in hun problemen en ervaringen te verplaatsen. Jammer, want de personages zijn erg leuk geschreven.

Schrijf ik Shadowrun hiermee helemaal af? Natuurlijk niet. Als ik de games niet leuk vond zou ik niet al halverwege de derde zitten. Ik snap heus wel dat stemacteurs een hoop geld kosten. Geld dat misschien niet binnen het budget van een kleinere studio als Hairbrained Schemes past. Maar dit is geen review van de Shadowrun games. Dit is een stuk over een gemis dat mij opviel, toevallig terwijl ik met Shadowrun bezig was.

Personages met meer persoonlijkheid

Stemacteurs geven meer leven en diepgang aan personages, daar is haast geen ontkennen aan. Je bent misschien minder vrij om zelf de stemmen in te vullen, maar dat vind ik niet zo erg. In mijn hoofd heeft iedereen min of meer mijn stem.

Daarnaast geeft een acteur altijd wat persoonlijke invulling aan een personage. Astarion zou niet hetzelfde zijn als hij gespeeld werd door Troy Baker of Matthew Mercer. Astarion is zoals wij hem kennen door Neil Newbon. Die brengt van zichzelf wat eigenaardigheidjes mee en interpreteert het script niet hetzelfde als iemand anders zou doen. Dat geeft een personage extra kleur en diepgang.

Officiele artwork van Larian voor je boelddorstige metgezel Astarion

Inleven in stemmen

Het inleven gaat nog beter als je de gesprekken kan horen. Zoals ik eerder al aangaf kunnen stemacteurs een hoop nuance geven met hun invullingen. Deze nuance brengt je nog meer in het verhaal.

Een screenshot uit The Last of Us 2, waarin Ellie en Dina samen op een paard zitten en uitkijken over een verwoeste stad

Narratie voor sfeer

De narrateur presenteert het verhaal en de gebeurtenissen. Als DM leer je dat je daarmee een essentiële rol speelt in het zetten van de toon. Met alleen je stem kan je zoveel doem om een moment spannend, bedroevend, grappig of serieus te maken.

De narrateur kan overigens prima een personage in de game zijn. Stanley doet weer even zijn kop op, maar dat is een metanarratief. Je hebt ook games als Dragon Age, waarin het verhaal eigenlijk wordt herverteld door Varric. Of zelfs Portal, waarin GLaDOS niet echt een verteller is, maar ze wel die rol vervult voor de game.

Een vuurgevecht in Disco Elysium.

De stem van een game

Stemacteurs geven een game een stem. Tenminste, ze doen een hoop om die stem meer te vormen. Het is een toevoeging die iets als een remake, bijvoorbeeld voor Fallout 1 en 2, erg waardevol kan zijn. Heb jij nog gedachten over stemacteurs in videogames? Of misschien zelfs games die echt beter zijn zonder? Laat het dan vooral weten in de comments.

Reacties

Eén reactie op “De toegevoegde waarde van stemacteurs”

  1. […] het verleden had ik het over Shadowrun in een wat negatiever licht. Maar dat betekent niet dat ik het slechte games vind. Om dat recht te zetten heb ik hier een […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *