Je kunt nu stemmen op de Game Awards! Hoewel het event pas op 7 december streamt, kunnen we nu alvast stemmen. Deze prijzen worden weggegeven op basis van onze voorkeuren, niet die van de jury. Dus het leek me leuk om met jullie de mijne te delen.
Game of the Year: Baldur’s Gate 3
Als jullie mijn stuk over 0 jaar na BG3 hadden gelezen, dan wisten jullie al dat Baldur’s Gate 3 voor mij gaat winnen. Wat een game. Wat een prestatie. Het legt de lat voor toekomstige games bijzonder hoog in gameplay, acteerwerk én schrijfwerk. Dus wat mij betreft is er geen ander die Game of the Year verdient bij de Game Awards 2023.
Er zit zoveel game in en Larian heeft er geen probleem mee dat we hele delen missen. Sterker nog, dat is onvermijdelijk. Dus kun je het meerdere keren spelen. Ondanks de lengte doe je dat graag. Ik heb mijn eigen playthrough al lang en breed af, maar ik speel het nog met vrienden en ga het oppikken met mijn broertje.
Bovendien zet Baldur’s Gate 3 TRPG’s weer op de kaart. Dat is goed, want het is een heerlijk genre dat desalniettemin aardig in de vergetelheid is geraakt. Mensen vonden het ouderwets. Maar Larian laat zien dat dat niet zo hoeft te zijn. Dus verdienen de makers alle lof.
Beste gamedirectie: Baldur’s Gate 3
Eerlijk is eerlijk, ik heb Alan Wake 2 nog niet gespeeld. Van wat ik heb gezien maakt de game een serieuze kans. Maar ik ga niet stemmen op basis van wat clips die ik op YouTube heb gezien.
In plaats daarvan stem ik voor gamedirectie bij de Game Awards op Baldur’s Gate 3. De game is uitstekend geschreven, met overal interessante zijverhaaltjes en de verhalen van de metgezellen zijn allemaal erg meeslepend. Zelfs Lae’zel, aan wie ik in het begin een bloedhekel had, kon mij interesseren.
Om een TRPG ‘vernieuwend’ te noemen is misschien een groot woord, maar Baldur’s Gate 3 heeft zeker nieuw leven geblazen in een genre dat al jaren een beetje niche is. En dat is maar goed ook, want TRPG’s zijn top! Dus kom maar door.
Beste narratief: Marvel’s Spider-Man 2
Als de categorie simpelweg ‘verhaal’ was, had ik ook deze mogelijk aan Baldur’s Gate 3 gegeven. Maar de Game Awards zeggen niet verhaal, ze zeggen ‘narratief. Dan gaat het wat mij betreft ook om hoe het verhaal verteld wordt. En dan vond ik Marvel’s Spider-Man 2 toch beter. De manier waarop je het verhaal ziet van twee helften van een duo, meester en student, maakt het verhaal van Peter Parker die zichzelf begint te verliezen aan de Venom parasiet bijzonder effectief.
Spider-Man was altijd al een van de betere superhelden. De manier waarop zijn verhalen lijken te gaan over zijn worsteling om de twee helften van zijn leven te combineren is erg interessant. En de manier waarop hij gewoon een normale jongen is, die allerlei problemen probeert te trotseren, is iets dat iedereen kan waarderen.
Ik weet nog toen Miles geïntroduceerd werd in Marvel’s Spider-Man, waarna Peter plots vast kwam te zitten in een instortend gebouw en we Miles ineens mochten besturen. Als fan van de comics dacht ik echt even dat de originele spinnenheld dood was. Gelukkig was hij er nog voor dit deel!
Beste vormgeving: Lies of P
Deze was lastig. De mensen bij de Game Awards nomineerden Lies of P, maar ook Hi-Fi Rush. Hebben jullie gezien hoe de kleuren daarvan af spatten? De game ziet er heerlijk uit.
Maar Lies of P wint het wat mij betreft toch net. Deze duistere versie van Pinocchio is een soulslike en het uiterlijk ziet er niet alleen goed uit: het vertelt ons precies wat we moeten verwachten.
Het heeft het griezellige van Bloodborne, maar in plaats van overal bloed, ingewanden en monsters vind je onderdelen en poppen. Hoe slaagt Neowiz Games er dan in om het desondanks nóg griezeliger te maken? Ik weet het niet, maar het is ze wel gelukt. Dus deze prijs is verdiend!
Beste muziek: Hi-fi Rush
Hoewel ook deze weer krap was, gaat Hi-Fi Rush er deze keer wel lekker met de winst vandoor. Ik hou wel van een beetje oldschool Rock & Roll en dat heeft de game ten overvloede. Luister ernaar!
De concurrent was Final Fantasy 16, met muziek van Masayoshi Soken. Hij is een echte legende in de gamewereld die al dertien jaar muziek maakt voor Final Fantasy. Maar daarvoor was hij ook al bekend van games als Drakengard 2 en Mario Sports. Dus ik zal niet teleurgesteld als hij er met deze prijs van de Game Awards vandoor gaat.
Toch gaat mijn stem naar Hi-Fi Rush. De game gaat om muziek en dat is niet te missen. Omdat de gameplay op de beat is, komt het op de voorgrond. Hierdoor merk je het meer op, wat het nóg belangrijker maakt dat er goede muziek voor is gekozen. Gelukkig heeft Tango Gameworks er uitstekend werk van gemaakt.
Beste audiodesign: Marvel’s Spider-Man 2
Je denkt misschien dat een categorie als deze weer gewonnen wordt door een ritmespel zoals Hi-Fi Rush. Ik dacht erover na, maar als we het niet over de muziek hebben, is er toch iets anders dat voor mij wint. Namelijk Marvel’s Spider-Man 2.
Dat komt voornamelijk door het Venom-pak en de manier waarop het je controller gebruikt om geluid naar je over te brengen. Het maakte me een beetje nostalgisch voor de oude serie die ik keek op TV.
Voor degenen die geen fans zijn van Spider-Man, het zwarte Venom-pak van Peter krijgt hij nadat een parasiet een connectie maakt met hem (of met zijn pak), waarna het hem krachtiger maar ook veel agressiever maakt. Omdat de kracht verslavende werkingen heeft trekt Peter het steeds meer aan, ondanks de slechte bijwerkingen. Waaronder een zwakte voor harde geluiden, omdat de parasiet dat niet fijn vindt.
Beste performance: Neil Newbon
Amelia Tyler is beroofd! Ze mag dan geen motion capture gedaan hebben, haar werk als de verteller van Baldur’s Gate 3 houdt de hele game samen. Dus vind ik het een schande dat ze niet eens genomineerd is voor deze prijs bij de Game Awards.
Maar ja, ik kan niet stemmen voor iemand die niet genomineerd is. Dus gaat het naar Neil Newbon, die Astarion speelt. Het is nog steeds BG3, want die game is zó goed geacteerd dat het moeilijk ergens anders heen kon gaan. Neil doet het fantastisch en hoewel Astarion niet mijn favoriete metgezel is (dat is Karlach), kan ik niet ontkennen dat hij uitstekend acteert.
Mocht je overigens nog niet genoeg hebben van Neil of de rest van de BG3 cast, ze speelden samen DnD met dungeon master Mark Hulmes van High Rollers. Zelfs Amelia is uitgenodigd om af en toe wat narratie te doen, wat een groot pluspunt is.
Beste doorgaande ontwikkeling: Cyberpunk 2077
De lancering van Cyberpunk 2077 was, zacht gezegd, niet zo best. Natuurlijk was er van alles achter de schermen aan de hand, maar dat verandert voor ons de gamers de feiten niet: de game rammelde aan alle kanten.
Gelukkig heeft CD Projekt Red het niet opgegeven en werd er gewoon doorgesleuteld. Ondertussen is Cyberpunk een prima spelletje. En dat was al voor de komst van Phantom Liberty! Nu heb ik de DLC zelf nog niet gespeeld, maar het hoofdspel is los daarvan al aanzienlijk beter.
Dat is maar goed ook, want CD Projekt Red is een ontwikkelaar die met The Witcher 3 heeft laten zien dat het echte toppers kan maken. Het zou zonde zijn als deze flop het einde betekende. Bovendien is Cyberpunk gebaseerd op een tabletop RPG, iets wat van mij extra waardering krijgt.
Beste community support: Baldur’s Gate 3
Ondanks de uitstekende ontvangst van Baldur’s Gate 3 en het feit dat de game niet kapot was op lanceringsdag (iets wat tegenwoordig helaas niet meer de norm is), nam Larian dit niet als een reden om te stoppen met sleutelen.
Dat bugs gefikst worden spreekt voor zich, dat hoort er gewoon bij. Maar Larian deed en doet meer. Ze hebben de verhalen van alle metgezellen aanzienlijk uitgebreid en aanpassingen her en der gemaakt om de game te verbeteren. En ze luisteren ook naar de fans.
Ik wil even de aandacht vestigen op His Majesty, een kat die je tegen kan komen in Moonlight Tavern. Door een bug heeft die het model van een naaktkat gekregen, in plaats van de witte vacht die Larian eigenlijk wou hebben. Larian besloot dit te fiksen, waarna fans lieten weten dat ze juist hielden van de naaktkat in de taveerne. Dus wat deed Larian? Juist, de verandering terugdraaien. Als je dat doet, dan ben je een goede ontwikkelaar!
Beste indie game: Dredge
Weer een moeilijke. Voor beste indie game moest ik terug naar mijn eerdere reviews maar wat bleek: ik gaf Dredge en Dave the Diver hetzelfde cijfer! Dus wat doe je dan? Een munt opgooien? Ik besloot het neer te leggen bij een punt dat ik belangrijk vind bij indie games: speelduur.
Dredge speel je in zo’n tien uur uit en dat is fijn, want ik heb steeds minder tijd voor dingen. Bovendien komen er veel games uit en 2023 was een groot jaar voor releases.
Daarnaast is dit het soort naargeestige horror waar ik goed van kan genieten. En het achterliggende mysterie was leuk om uit te vogelen. Dat gezegd hebbende, als Dave the Diver wint, zal ik daar even goed blij mee zijn. Het is alleen jammer dat Oxenfree 2 niet op de lijst staat, anders ging mijn stem daarheen.
Beste indie debuut: Dredge
Misschien had ik toch Dave the Diver moeten kiezen voor beste indie, want nu wint Dredge twee keer bij de Game Awards terwijl ik de twee gelijk vind. Maar ik heb mijn keuze gemaakt en ik kom er niet op terug.
Dredge was een bijzonder aangename verrassing toen ik ermee aan de slag ging, dus het verdient zeker deze plek. Ik kan er niet veel meer over zeggen dan wat ik al gedaan heb in mijn vorige stuk of mijn review, dus laten we het kort houden. Goed gedaan, Team17!
Beste actie game: Hi-Fi Rush
Helaas heb ik Armored Core 6 en Ghostrunner 2 niet kunnen spelen, anders had één van die twee waarschijnlijk gewonnen. Fromsoft maakt goede games en van wat ik hoor is dat van Armored Core niet minder waar.
De originele Ghostrunner heb ik met plezier gespeeld, maar het miste iets. Van wat ik begreep heeft deeltje twee een hoop van de gebreken gefikst, dus ik ben zeker benieuwd. Het staat op mijn lijstje van te spelen games.
Dus dan zijn we weer terug bij Hi-Fi Rush. Met hoe erg de game in de vergetelheid is gevallen is het vreemd hoe vaak het genomineerd is voor de Game Awards, maar het verdient het absoluut. Neem eens een kijkje. Zeker als je in het bezit bent van Gamepass, want daar staat Hi-Fi Rush gewoon gratis op.
Beste actie-avontuur game: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Het verbaast mij dat Jedi Survivor hierop staat. De game is leuk, daar niet van. Maar als je het vergelijkt met de rest op de lijst komt het wel een beetje tekort. Waarschijnlijk wint het nog steeds aardig wat stemmen, puur omdat het Star Wars is. Maar wat mij betreft is het de minste van de vijf.
Tears of the Kingdom, daarentegen, is een meesterwerk. Het is een uitstekende voortzetting van de al fantastische Breath of the Wild en het heeft hetzelfde gevoel van wonder en ontdekking. Ook is het een grote open wereld waarin je je niet gauw zal vervelen, iets wat helaas veel grote games niet kunnen zeggen.
Voeg hier de machines aan toe waar we lekker mee mogen sleutelen en spelen en je hebt een topper. Natuurlijk heb ik het hier al uitgebreid over gehad in mijn stuk Tears of the Kingdom vs. Nuts Bolts, dus lees daar lekker verder.
Beste RPG: Baldur’s Gate 3
Ik denk dat ik ondertussen genoeg over de game heb gezegd en dit stuk wordt al veel te lang. Wil je meer details? Lees mijn review op XGN.nl. Hoe dan ook, het is mijn keuze voor RPG van het jaar bij de Game Awards.
Beste familiegame: Super Mario Bros. Wonder
Party Animals is leuk, maar het kon niet op tegen Super Mario Bros. Wonder. De Mario games zijn zulke goede, strakke platformers en voor Wonder is dat absoluut nog steeds waar. Zelfs als je aan het trippen bent op een wonder fruit.
Het is ook écht leuk om Wonder te spelen met je familie of vrienden. Heerlijk chaotisch wordt het dan. Je zal met volle teugen genieten en de kinderen kunnen zonder probleem meedoen. Het helpt dat Yoshi en Nabbit de game gemakkelijker maken zonder dat je voor iedereen de moeilijkheidsgraad omlaag hoeft te krikken, zodat iedereen het naar hun zin heeft en je je niet hoeft aan te passen aan de jonkies.
Beste multiplayer: Super Mario Bros. Wonder
Baldur’s Gate 3 is best een leuke game om samen te spelen, maar het lijdt dan wel onder wat bugs. Bovendien merk je dat het verhaal beter loopt in singleplayer. Dus voor de Game Awards ga ik toch voor Super Mario Bros. Wonder. Om dezelfde redenen die hierboven staan.
Daar moet ik wel bij zeggen dat online multiplayer niet zo lekker is als gezellig thuis op de bank. Persoonlijk had ik misschien liever iets als Super Crazy Rhythm Castle gezien, maar die kwam vorige week pas uit.
Beste adaptatie: The Last Of Us
De makers van The Last Of Us is een geweldige serie die een uitstekend verhaal eindelijk vertaalt naar de tv. Top, want dan kunnen je ouders eindelijk stoppen met neerkijken op je hobby.
De HBO serie is verre van de perfecte adaptatie. De serie is te kort, door beperkingen die de makers kregen opgelegd. Als gevolg wordt veel van de zombie actie achterwege gelaten. Ook merk je dat de relatie tussen Joel en Ellie niet zo ontwikkeld voelt als in de game, aangezien je dan tientallen uren met de twee hebt meegemaakt. En dat geeft het einde wel meer impact.
Maar het is uitstekend geacteerd en de uitgebreidere blik op Cordyceps is top. Het is overigens sowieso al een interessantere take op zombies, aangezien het realistischer is.
Tenslotte wil ik nog even zeggen dat de aflevering over Frank en Bill (met Nick Offerman!) op zichzelf een prijs verdient. Dus bij deze heeft de serie mijn stem voor de Game Awards.
Meest geanticipeerde game: Hades 2
Ik hou van de Yakuza/Like a Dragon serie, wat je misschien wel kan zien in mijn previews voor XGN. Maar alles dat Supergiant Games aanraakt is goud. Dus ik ben wel benieuwd naar Hades 2.
Hades noemde ik als een van de beste games in/over het hiernamaals. Het won niet van Before Your Eyes, maar die game is speciaal. Hades is een fantastische roguelite, waar ook nog eens een leuk en interessant verhaal aan wordt gekoppeld.
Bovendien is de muziek van Supergiant Games fantastisch. Darren Korb en Ashley Barrett zijn geweldige muzikanten, die weer terug komen voor het vervolg. Ze maken heerlijk melancholieke liederen, iets dat erg goed past bij een game over het hiernamaals. Zowel de muziek, de gameplay als het verhaal van Sueprgiant Games hebben me tot noch toe niet teleurgesteld. Dus ik kan niet wachten.
Missende categorieën
Je vraagt je misschien af waarom er categorieën zijn waar ik niet op heb gestemd. Dat is niet omdat ik ze niet belangrijk vind, maar omdat ik er niet genoeg vanaf wist. Of het is een categorie waarvan ik het gros van de genomineerde games bij de Game Awards niet gespeeld heb. Dus voegt mijn stem dan nog wel wat toe?
Neem innovatie en toegankelijkheid. Dit is wat mij betreft super belangrijk. Mensen met afwijkingen moeten net als de rest gewoon van games kunnen genieten. Echter weet ik helemaal niets van wat lekker voor ze werkt. Dus leek het me niet veelzeggend als ik erop zou stemmen. Vandaar dat ik het oversloeg.
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat dit artikel in zijn huidige vorm al lang genoeg is! Dus een categorietje minder hier en daar kan geen kwaad.
Jouw stem
Dit waren mijn stemmen voor de Game Awards. Heb jij nog niet gestemd? Dat kan nu! En laat dan ook even in de comments weten wie er volgens jou allemaal met prijzen naar huis mogen.
Geef een reactie