Al meer dan eens heb ik nagedacht over het aanschaffen van een VR bril. Toch zijn er steeds factoren die mij tegen houden. In alle jaren dat de technologie bestaat stappen de meeste gamers toch niet over de drempel. Waarom komt VR nou niet goed van de grond?
De prijs
Eerlijk is eerlijk is eerlijk, VR gear is niet goedkoop. Nieuwe headsets van Vive kosten tussen de €1400 en €1600. Dat is even veel als een degelijke game pc! Er zijn ook headsets beschikbaar van rond de €600, zoals PSVR2 of oudere modellen van de Vive. Maar dat is nog steeds duur.
Zeker als je bedenkt dat het slechts een add-on is. Je hebt niets aan een VR bril zonder een pc of console met de games erop. Het is dus in essentie een extra console die nog een basis nodig heeft. En dan moet je de games ook nog aanschaffen.
Deze prijzen zijn niet verrassend. Het is dure tech om te bouwen, zeker als alles een beetje soepel moet lopen en er goed uit moet zien. Dat willen we uiteraard, want moderne apparaten zoals deze brillen kopen we niet voor suboptimale graphics en gameplay.
Maar zowel boodschappen als huur zijn op het moment duurder dan ooit, terwijl we niet meer verdienen dan tien of twintig jaar geleden. Dus alleen al leven is niet goedkoop. Tenzij je echt een goede baan hebt moet een uitgave als deze daarom goed overwogen worden. De prijs mag dan wel terecht zijn qua technologie en productiekosten, maar is het qua plezier en speeltijd die duiten wel waard?
Softwaretekort
Er zijn een paar games die ik écht graag wil spelen in VR. Adaptaties van bestaande games, zoals Resident Evil of Skyrim boeien mij niet zo. Ik snap dat het hele andere ervaringen zijn, maar ik speel liever iets dat echt gemaakt is voor het platform. De rest haal ik er misschien later wel bij.
Dan blijft er nog een handjevol games over die ik absoluut zou installeren. Beat Saber staat helemaal bovenaan samen met Half Life: Alyx. Dan heb je Moss 1 en 2, Pistol Whip en Horizon: Call of the Mountain. Naast dat zijn er nog wat gimmicky games waar ik opzich wel interesse in heb, maar ik zou er niet een dure bril voor kopen.
Het lijstje games is niet heel lang. Dat is ook geen grote verrassing. VR games verkopen niet heel goed, omdat zelfs de meeste gamers er de hardware niet voor hebben. Daarom is het vaak een slecht idee voor een ontwikkelaar om een game te maken voor het platform. Maar dit is een vicieuze cirkel, want zolang er niet genoeg games op VR zijn gaan gamers geen bril kopen en zolang gamers geen bril kopen gaan ontwikkelaars geen games maken voor het platform.
Dit is jammer, want zoals Valve heeft bewezen met Half Life: Alyx is het echt wel mogelijk om interessante narratieve games te maken. Qua immersie is er niets beters tot we gamewerelden gaan projecteren met AR of we echt de games in duiken. Zelfs zonder verhalen kun je heerlijke ervaringen maken waarbij je lekker actief bezig bent. Handig voor gamers zoals ik, die weinig motivatie hebben voor workouts en daarom best wel wat aan hun gezondheid kunnen doen met games als Beat Saber.
Verschillende VR platforms
De brillen zijn duur en er zijn weinig games. Onhandig, maar het wordt nog erger. De games zijn namelijk ook nog eens verdeeld over verschillende platformen. Horizon is enkel te spelen op PSVR2, terwijl Half Life: Alyx alleen speelbaar is op Steam VR. Dat betekent dat ik een game pc, PS5, Vive én PSVR2 headset nodig hebt om beide games te spelen.
Voor consoles kan deze concurrentie, omdat de onderlinge platforms genoeg games hebben. Ik ben niet in het bezit van een Xbox, Series of ouder, want ik heb genoeg games op de PS5. Als ik iets écht wil spelen is het meestal ook beschikbaar op pc. En voor Nintendo en indiegames heb ik de Switch. Een console die aanzienlijk minder krachtig is, maar ook de helft kostte van de goedkoopste VR bril.
Voor VR gaat dit niet op. Om mij over te halen een bril aan te schaffen moet ik absoluut de eerder genoemde games erop kunnen spelen. Dat is een minimumeis. Tot die tijd zal ik het toch links moeten laten liggen. Door de verdeling van de games worden die kosten mogelijk verdubbeld. Dat kan mijn portemonnee niet aan.
Waarom ik VR soms toch overweeg
Maar dit stuk zou volledig betekenisloos zijn als ik niet af en toe toch nadenk over het aanschaffen van zo’n VR bril. Ik wil namelijk dat videogames zich blijven ontwikkelen. En VR is een richting die het op zou kunnen.
Ik verwacht niet dat VR zoals het nu is flatscreen games over gaan nemen. Daarvoor is de technologie nog te weinig toegepast en gebruikt. Maar ik denk wel dat het van toegevoegde waarde kan zijn. Zeker als de technologie goed gebruikt wordt. Het transporteert gamers nog dieper in het spel, wat een handige tool is voor het vertellen van verhalen. Dat doet het niet alleen met zicht, ook je beweging wordt veel beter vertaald dan een controller of muis en keyboard dat kunnen. Hierdoor zit jij nog meer in de schoenen van het personage dan voorheen.
Ook motiveert het beweging. Om die blokken in Beat Saber te slopen zal je daadwerkelijk met je armen moeten zwaaien en je moet zelfs muren vermijden door naar verschillende kanten te leunen. Fijn, want zelfs voor Ringfit kon ik me maar een paar maanden motiveren. Zeker als het gebruik van je benen mee wordt genomen in VR zou dit echt top zijn.
Daarnaast ben ik natuurlijk een gamejournalist en is dit een hele subsectie van videogames waar ik op dit moment niet echt over kan schrijven. Het zou dus mijn mogelijkheden aanzienlijk vergroten. Naast dat geeft het mij de kans om goede games aan het licht te brengen. Als genoeg mensen weten dat die games er zijn, dan kunnen we de eerdergenoemde vicieuze cyclus doorbreken. Met genoeg aankopen en genoeg games die ook op de platforms gekocht kunnen worden kan zelfs de prijs van de brillen dalen, wat ze meer beschikbaar maakt voor mensen die niet even €1500 neer kunnen leggen voor wat entertainment. Het gaat niet zo goed met de gameindustrie, dus alle positiviteit is welkom.
VR en jij
Dit is waarom ik soms nadenk over het aanschaffen van een VR bril, maar toch steeds besluit het niet te doen. Heb jij hier gedachten over, of heb je zelfs zelf de hardware en zie je dingen die ik gemist heb? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geef een reactie