Een stock foto van een vrouw met een VR bril

Waar blijft VR?

Al meer dan eens heb ik nagedacht over het aanschaffen van een VR bril. Toch zijn er steeds factoren die mij tegen houden. In alle jaren dat de technologie bestaat stappen de meeste gamers toch niet over de drempel. Waarom komt VR nou niet goed van de grond?

De prijs

Zeker als je bedenkt dat het slechts een add-on is. Je hebt niets aan een VR bril zonder een pc of console met de games erop. Het is dus in essentie een extra console die nog een basis nodig heeft. En dan moet je de games ook nog aanschaffen.

Deze prijzen zijn niet verrassend. Het is dure tech om te bouwen, zeker als alles een beetje soepel moet lopen en er goed uit moet zien. Dat willen we uiteraard, want moderne apparaten zoals deze brillen kopen we niet voor suboptimale graphics en gameplay.

Maar zowel boodschappen als huur zijn op het moment duurder dan ooit, terwijl we niet meer verdienen dan tien of twintig jaar geleden. Dus alleen al leven is niet goedkoop. Tenzij je echt een goede baan hebt moet een uitgave als deze daarom goed overwogen worden. De prijs mag dan wel terecht zijn qua technologie en productiekosten, maar is het qua plezier en speeltijd die duiten wel waard?

Een foto van een Vive Focus 3 VR headset met controllers

Softwaretekort

Het lijstje games is niet heel lang. Dat is ook geen grote verrassing. VR games verkopen niet heel goed, omdat zelfs de meeste gamers er de hardware niet voor hebben. Daarom is het vaak een slecht idee voor een ontwikkelaar om een game te maken voor het platform. Maar dit is een vicieuze cirkel, want zolang er niet genoeg games op VR zijn gaan gamers geen bril kopen en zolang gamers geen bril kopen gaan ontwikkelaars geen games maken voor het platform.

Een screenshot van Beat Saber gameplay

Verschillende VR platforms

De brillen zijn duur en er zijn weinig games. Onhandig, maar het wordt nog erger. De games zijn namelijk ook nog eens verdeeld over verschillende platformen. Horizon is enkel te spelen op PSVR2, terwijl Half Life: Alyx alleen speelbaar is op Steam VR. Dat betekent dat ik een game pc, PS5, Vive én PSVR2 headset nodig hebt om beide games te spelen.

Voor VR gaat dit niet op. Om mij over te halen een bril aan te schaffen moet ik absoluut de eerder genoemde games erop kunnen spelen. Dat is een minimumeis. Tot die tijd zal ik het toch links moeten laten liggen. Door de verdeling van de games worden die kosten mogelijk verdubbeld. Dat kan mijn portemonnee niet aan.

Een foto van een PSVR2 headset met controllers

Waarom ik VR soms toch overweeg

Maar dit stuk zou volledig betekenisloos zijn als ik niet af en toe toch nadenk over het aanschaffen van zo’n VR bril. Ik wil namelijk dat videogames zich blijven ontwikkelen. En VR is een richting die het op zou kunnen.

Ik verwacht niet dat VR zoals het nu is flatscreen games over gaan nemen. Daarvoor is de technologie nog te weinig toegepast en gebruikt. Maar ik denk wel dat het van toegevoegde waarde kan zijn. Zeker als de technologie goed gebruikt wordt. Het transporteert gamers nog dieper in het spel, wat een handige tool is voor het vertellen van verhalen. Dat doet het niet alleen met zicht, ook je beweging wordt veel beter vertaald dan een controller of muis en keyboard dat kunnen. Hierdoor zit jij nog meer in de schoenen van het personage dan voorheen.

Alyx wordt aangehouden door twee Combine soldaten in deze screenshot van Half Life: Alyx

VR en jij

Dit is waarom ik soms nadenk over het aanschaffen van een VR bril, maar toch steeds besluit het niet te doen. Heb jij hier gedachten over, of heb je zelfs zelf de hardware en zie je dingen die ik gemist heb? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *