Het was je misschien niet opgevallen, maar Hasbro heeft stiekempjes wat veranderingen doorgevoerd op de marktplaats van D&D Beyond. Veranderingen die weinig goeds voorspellen voor gebruikers zoals ik.
Wat is D&D Beyond
D&D Beyond is een digitale platform waar je webversies van DnD boeken kan kopen. Ook kun je charactersheets online bouwen en bewaren. Ik gebruik het veel voor mijn campagnes.
De app is handig voor een aantal verschillende dingen. Allereerst kun je in D&D Beyond een campagne maken. Spelers kunnen dan instellen wie op hun sheet kunnen kijken, maar de dungeon master kan er altijd bij. Handig als je even naar een sheet wil kijken omdat je bijvoorbeeld de familie van een personage in het verhaal wil verwerken, zonder dat je een speler op de hoogte moet brengen. Als iemand iets aanpast wordt dat direct doorverwerkt, dus je hebt altijd de meest recente versie.
Daarnaast helpt de character builder ook flink met het bouwen van je personages. Het is duidelijk wat kan en dingen als point buy worden voor je berekend. Zo weet je precies hoeveel punten je nog kunt besteden. Bovendien worden veranderingen, bijvoorbeeld van levelen, automatisch doorverrekend bij je stats. Dit verlaagt de instapdrempel voor DnD aanzienlijk. Je kan zelfs de dobbelstenen digitaal rollen, waarna het automatisch je bonussen erbij optelt. Erg fijn als je moeite hebt met rekenen, bijvoorbeeld door discalculie.
Natuurlijk moet je wel toegang hebben tot de relevante content. Sommige dingen zijn gratis, maar als je bijvoorbeeld een Kobold wil spelen moet je die wel in je bezit hebben. Deze snippets kon je allemaal los kopen, zodat je niet nutteloze boeken aanschaft voor een flinke smak aan geld. Ook kan de DM (mits die een abonnement heeft) content sharing aanzetten. Dan kan iedereen in de campagne gebruik maken van alles dat is gekocht door elk individu. Dubbele aankopen zijn daardoor niet nodig.
Aanpassingen voor poen
Dit laatste (het geld gedeelte) ligt onder vuur. Een oplettend oog was het misschien al opgevallen dat ik ‘kon’ en niet ‘kan’ gebruikte. Zelfs als je D&D Beyond actief gebruikt was het je misschien nog niet opgevallen dat je de snippets niet meer los kan kopen. Dat zie je pas als je iets nieuws wil.
Maar het is dus niet meer mogelijk. Als je toegang wil hebben tot Kobolds als een speelbaar ras, dan zul je nu een vol boek aan moeten schaffen. Volgens Dungeons & Discourse krijg je zelfs de korting niet meer als je een boek koopt waar je onderdelen al van had, tenzij je een telefoontje pleegt met klantenservice. Een rare verandering als het voorheen wel kon. Het lijkt er dus op dat Hasbro dit opzettelijk doet, in de hoop dat mensen de moeite niet nemen om te bellen en het bedrijf dus wat extra centen verdient.
Het lijkt er ook op dat ze homebrew content willen verwijderen. Enerzijds is dit begrijpelijk, want het wordt wel eens gebruikt door mensen om aankopen te vermijden. Als iemand bijvoorbeeld een Kobold ras had gemaakt met homebrew en jij vond dat, dan hoef je het in principe niet meer aan te schaffen.
Maar het werd gebruikt voor veel meer dan dat. Eén van mijn spelers in een campagne speelt een Slime, ikzelf was een tijdje een Dryade. Deze bestaan niet in DnD, dus heb ik ze zelf gemaakt. Hetzelfde geldt voor een hoop items die ik uitdeel aan mijn spelers. En dat één van mijn spelers een paar keer per dag kan transformeren in een draak is ook iets dat we zelf toe hebben gevoegd. Met deze verandering zou dat niet meer kunnen.
“Vernietig D&D Beyond”
Uit een lek van interne mailuitwisselingen en gesprekken schijnt vicepresident van DnD Digital Chris Cao een grote hekel te hebben aan D&D Beyond. Ondanks dat Wizards of the Coast het gekocht heeft bouwt Cao liever een eigen platform. Daarom maakt hij veranderingen in de hoop een einde te brengen aan D&D Beyond.
Voor de duidelijkheid, deze informatie heb ik alleen indirect gehoord. Er is geen officieel verslag, er zijn enkel collega’s die claimen dat hij dit gezegd heeft. Neem het dus zeker met een schepje zout. Maar het lijkt wel overeen te komen met recente veranderingen en het gedoe rondom de OGL.
Hasbro wil namelijk een virtueel platform bouwen, met maps en tokens in Unreal Engine waarbinnen jij en ik DnD moeten gaan spelen. Op het moment is het alleen te aantrekkelijk om op andere manieren te spelen. Daarom moeten deze methodes in de kiem gesmoord worden.
Bedenk ook dat D&D Beyond pas in 2022 is gekocht door Hasbro, via Wizards of the Coast. Daarvoor was het zijn eigen ding. Dit zorgde her en der voor kleine irritaties. Als je een fysiek boek koopt, dan krijg je geen code voor je online campagne. Maar het was erg gebruikersvriendelijk en duidelijk gemaakt om waarde toe te voegen voor spelers. Het lijkt erop dat dit gaat veranderen.
Wat kan jij doen?
Dit is allemaal erg frustrerend, maar wat kan jij eraan doen? Allereerst raad ik je aan om alle preorders via D&D Beyond stop te zetten. De nieuwe boeken zullen de toekomst van het platform niet ondersteunen en zullen in plaats daarvan gebruikt worden voor Cao’s virtuele platform.
Daarnaast is het misschien tijd om andere systemen uit te proberen. Laat Wizards en Hasbro maar eens zien dat we ze niet nodig hebben, er zijn genoeg alternatieven. Zelfs Queen Ann van Roll Initiative Con geeft dit aan. Voor high fantasy heb je bijvoorbeeld Pathfinder, en er zijn genoeg andere settings die ook het spelen waard zijn. Hier zijn er vijf.
Ook kun je dit bericht, of de video’s van Dungeons & Discourse en DnD Shorts delen. Of doe eens gek en deel ze allemaal! Wij houden je zeker niet tegen.
Speel jij rollenspellen en heb je misschien andere gedachten hierover? Laat het dan vooral weten in de comments, ik hoor het graag.
Geef een reactie