Arran heeft een fout gemaakt en moet leven met zijn frustraties tijdens een potje Parijs

Frustraties goed en slecht

Frustraties komen in vele vormen in bordspellen. Soms word je gedwongen een slechte zet te doen door de regels. Soms komt het spel tot stilstand omdat het voor alle spelers beter is om niets te doen. Vaak is dit iets negatiefs, maar het kan absoluut een pluspunt zijn in de juiste situaties.

Frustraties zijn grappig

Soms is het alleen maar grappig als iets misgaat. De bijbehorende frustraties zijn dan iets waar je vijf seconden later met de hele tafel om moet lachen. Misschien vertel je het verhaal zelfs door aan anderen.

Deze momenten zijn geen toeval, ze zijn een intentioneel deel van het spel. Dat er een situatie is waarin je jezelf moet uitschakelen kwam op zijn minst naar boven in de playtests, en de makers kozen ervoor het erin te laten. Want het is grappig. Ze zorgen voor speelplezier en sociale interactie, door de spelers aan tafel elkaar aan te laten kijken en elkaar te wijzen op hoe stom het is.

In take that- en dexterityspellen zullen ze veel voorkomen, maar ook serieuzere spellen kunnen er een hand in hebben. Als je een plan hebt met vele stappen, maar je bent helemaal vergeten dat je voor stap drie net even een hout nodig hebt en daardoor op stap tien een hout tekort komt, dan baal je flink. Maar het is je eigen schuld. Nadat je bent bijgekomen kan je er de humor wel van inzien.

Frustraties dagen uit

Coöperatieve bordspellen hebben frustraties nodig om leuk te blijven. Anders zijn ze namelijk te gemakkelijk, en ben je er als groep snel op uitgekeken. Dus strooit het de nodige roet door het eten en steekt het stokjes voor dingen of door spaken. Zo blijven de spelers op hun teentjes.

Twee extreme voorbeelden, en in beide gevallen moest ik het onderspit delven. Maar ze zijn niet hetzelfde. Bij Lord of the Rings waren we boos, chagrijnig en er helemaal klaar mee. Bij Zombicide zagen we er de humor wel van in. Dit komt deels omdat we meerdere uren bezig waren met dat potje Lord of the Rings, en we eigenlijk niets fout hadden gedaan. Dat we zouden verliezen was eigenlijk vier uur geleden al bepaald, we wisten het alleen nog niet. Bij Zombicide, daarentegen, was het ons eigen, snode plan waarbij we vergaten rekening te houden met die ene situatie op precies het verkeerde moment.

Arran heeft een fout gemaakt en moet leven met zijn frustraties tijdens een potje Parijs

Impasses impossible

De grootste frustraties liggen hem in patstellingen. Situaties waarin spelers niets willen doen, of waarbij de beste actie herhaald kan worden en niet leidt naar een einde. Dit zijn eigenlijk altijd missers.

Flamecraft, geopend en tentoongesteld

Voor- en nadelen

Frustraties kunnen vervelend zijn, maar soms brengen ze juist een glimlach op iedereens gezicht. Sommige spellen zouden niet eens echt werken zonder. Dus neem ik het goede met het slechte, en reageer ik mijn frustraties af op de pionnetjes op het bord. Meestal met een hoop plezier. Heb jij verhalen over frustraties die je graag met ons wil delen? Laat het dan vooral weten in de comments. Gedeelde smart is halve smart, zeggen ze altijd. 

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *