Gameverhalen worden nog altijd onderschat. Als een medium voor verhalen is het nog erg jong, en natuurlijk zijn er talloze games die weinig doen met het plot, of er niet zo goed mee zijn. Maar sommigen kunnen ons iets vertellen zoals geen enkel ander medium dat kan. En soms blijven die games dan bij ons. Neem bijvoorbeeld deze vijf games, die elk iets te vertellen hebben.
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 is eigenlijk niet een vervolg, maar een prequel. Maar deze gameverhalen kun je prima los van elkaar ervaren. We spelen als Arthur Morgan, de rechterhand van de Van der Lindebende in het Wilde Westen. Deze bende worstelt met modernisering, die dreigt een einde te brengen aan hun manier van leven.
Elke poging om uit de put te kruipen gaat mis, en in plaats van verbetering wordt alles steeds erger. Gedurende al deze pogingen raakt bendeleider Dutch van der Linde elke keer weer een beetje van wie hij was kwijt. Jij ziet deze aftakeling van je gerespecteerde en zelfs geliefde leider voor je gebeuren. Maar wat doe je eraan?
Red Dead Redemption 2 tackelt een hoop onderwerpen, maar de voornaamsten zijn respect, trouw en sterfelijkheid. Hoeveel vertrouwen kun je in één persoon steken? Zelfs als die persoon verantwoordelijk is voor al het goeds in jouw gemeenschap. Wat doe je als je die persoon langzaam ziet ontrafelen, maar die niet wil luisteren naar het advies van de mensen om hun heen? En waar trek jij die streep? Want hoeveel je ook om iemand mag geven, als je altijd alleen maar meegaat trekt die je in een moment van zelfvernietiging mee de afgrond in.
Dit is één van de gameverhalen die juist kracht krijgt uit de momenten waarin je geen keuze hebt. In grote lijnen ben je vrij om te doen wat je wil, maar Arthur zal Dutch en de bende nooit verlaten. Dit brengt een zekere frustratie en machteloosheid naar boven die bijzonder krachtig wordt.
Speel Red Dead Redemption nu op PlayStation 4/5, Xbox One/Series, Nintendo Switch en pc.
Nier Automata
Je verwacht het misschien niet van een actievolle hack-and-slash, maar Nier Automata kan diep filosoferen. Hoofdpersonage 2B is nota bene vernoemd naar waarschijnlijk de beroemdste monoloog van Shakespeare, waarin Hamlet filosofeert over het leven. Metgezel 9S is zelfs de antithese, want zijn naam verwijst naar het Latijnse ‘non esse’, of ‘niet te zijn’.
In Nier Automata is lange tijd geleden de aarde binnengevallen door Aliens. Om zich tegen deze buitenaardse dreiging te beschermen maakten de mensen Androids, machines die op ons lijken, maar veel sterker en zonder veel van onze zwaktes. De mensheid vluchtte naar de maan, terwijl de Androids en de machines van de Aliens het uitvochten. Wachtend op de dag dat ze weer terug kunnen keren na hun overwinning. “Glory to mankind!”
Maar die dag laat lang op zich wachten. Zo lang, dat zowel de machines als de Androids nauwelijks nog weten waar ze voor vechten. Na al die tijd en vele ontwikkelingen hebben de Androids (verboden) emoties ontwikkeld. En wat blijkt? Voor de machines geldt hetzelfde. Nier Automata stelt ons dan de vraag: wat betekent het om mens te zijn? Ondertussen zien we wat er gebeurt als de soldaten van beide kanten een oorlog bevechten voor een regime die ze niet begrijpen, en die duidelijk niet om hen geeft.
Het verhaal van Nier Automata is erg complex. Daarom is het een van de gameverhalen die je pas helemaal begrijpt als je het meermaal uitspeelt. Dat is maar goed ook, want om het ware einde te vinden moet je het spel eerst uitspelen als 2B, dan 9S en ten slotte A2. Vervolgens moet jij, de speler, een groot offer die ik niet ga spoilen maken.
Speel Nier Automata nu op PlayStation 4/5, Xbox One/Series, Nintendo Switch of pc.
God of War (2018)
Als je de originele God of War-spellen niet hebt gespeeld, dan was het je misschien niet opgevallen hoeveel God of War (2018), en vooral ook Kratos, is ingetoomd. Waar hij in de originele games een bal woede en wrok was, lijkt hij nu eindelijk tot rust en zelfreflectie te zijn gekomen.
In God of War heeft Kratos eindelijk wat vrede weten te vinden. Hij is opnieuw getrouwd en heeft zelfs een tienerkind. Maar zijn vrouw, Faye, is dood. Kratos worstelt om zijn woede, waar hij zich zo lang door heeft laten leiden, niet weer over te laten nemen terwijl hij zijn best doet zijn zoon Atreus het juiste voorbeeld te geven. Ze willen enkel de as van hun verloren familielid uitstrooien op de hoogste berg. Maar de Noorse Goden laten ze maar niet met rust.
Het verhaal van God of War heeft twee primaire focuspunten: vaderschap en persoonlijke groei. Kan Kratos zichzelf vergeven voor alles dat hij gedaan heeft? Want dat is een hoop, de originele games zijn volledig canon. En hoe kan hij een vader zijn als hij zo lang alleen woede heeft gekend? Wat doe je als ouder, als de persoon die het beste was in het opvoeden plots komt te overlijden, en jij er ineens alleen voor staat? Dat, terwijl je ook nog probeert je eigen verdriet te verwerken.
Je kan proberen weg te stappen van je slechte gewoontes en karaktereigenschappen, maar dat is niet een knop die je gewoon om kan zetten. Kratos worstelt elke dag met wie hij was en wie hij wil zijn. Soms doet hij een, of zelfs meerdere stappen terug. Dat betekent niet dat hij geen vooruitgang heeft gemaakt. In games kan dit gesymboliseerd worden in constante game overs, zoals in Celeste of Soulslikes. Maar gameverhalen kunnen het ook heel anders doen, blijkt maar weer.
Speel God of War nu op PlayStation 4/5, Xbox One/Series of pc.
The Last of Us 2
Van alle gameverhalen is The Last of Us 2 misschien wel het meest omstreden. Critici prijzen het de hemel in, maar gamers maken zich er behoorlijk boos om. Ik vind het bijzonder goed, maar ik snap wel waarom er zo hevig op gereageerd wordt. Je zal door een behoorlijk zure appel heen moeten bijten, en je krijgt geliefde personages van het eerste deel van een hele andere kant te zien. Bij deze zijn jullie gewaarschuwd voor spoilers.
Als je het origineel gespeeld hebt, of misschien de serie keek op HBO, dan weet je dat Joel aan het einde een tweetal twijfelachtige keuzes maakt die mogelijk grote gevolgen heeft voor de wereld en zijn relatie met Ellie. De dokters van de Fireflies willen een geneesmiddel maken voor de sporen die mensen veranderen in zombies. Maar ze verzwegen dat Ellies immuniteit in haar brein zit. Om dat te oogsten moeten ze Ellie opofferen. Joel besluit haar te beschermen. De dokters weigeren haar vrij te laten, en Joel kiest haar over het mogelijke geneesmiddel en de soldaten van de Fireflies, en schiet iedereen dood. Als Ellie, die terwijl dit allemaal gebeurde onder narcose was, vraagt wat er is gebeurt, liegt hij tegen haar en zegt hij dat het geneesmiddel niet werkte.
De gebeurtenissen van deel 2 zijn een direct gevolg van Joels moordpartij en leugen. Abby, de dochter van de hoofddokter, weet Joel na jaren eindelijk te vinden, en vermoordt hem uit wraak. Ellie, die weet dat Joel loog maar net klaar was om haar vaderfiguur eindelijk te vergeven, verliest daarmee haar meest dierbare familielid, en gaat op pad om Joel te wreken.
In zijn kern is The Last of Us 2 een verhaal die ons vertelt hoe wraak niet leidt naar opluchting, en alleen meer wrok oproept. Maar belangrijker dan dat, is eigenlijk dat het ons vraagt een verhaal te bekijken vanuit het perspectief van de ander. Zowel de Fireflies als Joel vroegen Ellie niet wat zij wou. Abby ziet Joel enkel als een moordenaar, en niet als een vaderfiguur die wanhopig probeerde zijn dochter te beschermen. Ellie denkt niet over de gevolgen die Joels acties hadden op de restanten van de Fireflies. Elke keer dat de personages zich alleen ontfermden om de mensen waar zij om gaven, en de rest niet in overweging nam, leidde dit tot grote tragedie.
Speel The Last of Us 2 nu op PlayStation 4/5.
Spiritfarer
Je gaat veel dood in games, maar gameverhalen over de dood zijn een stuk zeldzamer. Ze zijn er, kijk maar naar deze lijst. Maar meestal zit het meer op de achtergrond.
Veel meer naar de voorgrond dan in Spiritfarer ga je de dood niet vinden. Jouw taak is namelijk Charons boot rond te varen en verloren zielen te helpen hun weg naar het hiernamaals te vinden. Daarvoor bouw je relaties met ze op, help je ze hun spijt te verwerken en neem je uiteindelijk afscheid van iemand die ondertussen een goede vriend is geworden. Het is genoeg om emotioneel van te worden.
Als je alles hebt gedaan dat je kon doen voor een ziel, dan ben jij niet de persoon die ze vertelt door de poort naar de andere kant te stappen. In plaats daarvan komen zij naar jou toe om te laten weten dat ze er klaar voor zijn. Het is elke keer bitterzoet. Want de personages in Spiritfarer zijn allemaal het ontmoeten waard en voor ze vertrekken geven ze je altijd nog een laatste knuffel. Maar het is hun tijd, en wanneer dat is bepalen zij zelf.
Spendeer tijd met de mensen (of dieren) waar je om geeft, want je weet nooit wanneer de laatste keer zal zijn. Dat geldt ook voor je eigen leven, dus haal er het meeste uit. Of dat gelukt is, dat kan alleen jij bepalen. Geef ook iedereen om je heen het voordeel van de twijfel, want iedereen heeft hun eigen problemen, en een misverstand is zo gebeurd. Deze gedachten liggen aan het hart van Spiritfarer.
Speel Spiritfarer nu op PlayStation 4/5, Xbox One/Series, Nintendo Switch of pc.
Jullie verhalen
Dit waren vijf gameverhalen die mij aan het denken zetten. Heb jij er een paar die je graag met mij en je medelezers wil delen? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geef een reactie