De cover art voor Another Crab's Treasure

Another Crab’s Treasure review: dat wordt crab!

Wat is Another Crab’s Treasure?

In Another Crab’s Treasure ben jij Krill, een heremietkreeft die op een verlaten eilandje op het strand leeft. Niemand valt je lastig, dus alles is goed. Tot een haai je ervan op de hoogte brengt dat dit stukje oceaan een nieuwe heerser heeft, en dat jij al flink achterloopt op je belastingen. Daarom neemt hij je schelp in beslag. Wil je het terug? Dan moet je beroep doen bij de hertogin.

Dus ga je op een avontuur vol twists en gevaar, zodat je weer lekker in je schulp kan kruipen. Iets wat alle introverts kunnen begrijpen! Het grootste probleem? Je moet *huivert* met vreemden praten… Ohh ja, en veel krabben zijn om de een of andere reden moordlustig geworden. Maar vooral dat praten.

Another Crab’s Treasure neemt de bekende combatformule van Soulslikes en stopt die in een humoristisch en vrolijk jasje. Bereid je voor op veel zeegerelateerde woordgrappen, vreemde snuiters en commentaar op vervuiling. Tegelijkertijd zijn de mechanieken wat versimpeld, waardoor dit de ideale eerste plek is om een Soulslike te ervaren. Klinkt dit allemaal goed? Dan is dit een review voor jou.

Een vrolijke toon

Een screenshot van Another Crab's Treasure, waarin Krill op het punt staat een heartkelp te eten

In en uit je schulp kruipen

“De zee is een wrede meesteres” zeggen ze in Engeland. Als we Another Crab’s Treasure moeten geloven is dat zeker waar. Overal is gevaar en Krill is maar een klein krabbetje. Jij hebt enkel een roestige vork om je mee te verdedigen en hopelijk een blik om als schulp te gebruiken.

Als je wil overleven op de zeebodem, dan zul je goed gebruik moeten leren van je schulp. Deze gebruik je als een schild tegen aanvallen, maar daarbij beschadigt het wel. Als heremietkreeft zul je met regelmaat je schulp in moeten ruilen voor nieuwe.

Er zijn een heleboel objecten die je kunt gebruiken als schulp. Van blikjes tot shotglaasjes, zelfs oude pantsers van andere krabben zijn je niet vreemd. Elke schulp heeft andere statistieken en een speciale ‘umami’ vaardigheid, dus je zal gauw je favorieten hebben.

Maar je zal ook moeten leren dat je moet schuilen met de schulpen die je hebt. Zeker als je veel blokkeert in baasgevechten zal het namelijk met regelmaat breken. Er is altijd wel iets nieuws te vinden in de arena, maar niet per sé jouw favoriet.

Dit moedigt een adaptieve speelstijl aan, iets wat ik wel kon waarderen. Het is leuk om ter plekke uit te vogelen wat voor behuizingen er beschikbaar zijn en hoe ik die kan gebruiken om een baas te verslaan. Zeker omdat Another Crab’s Treasure dus gericht is op nieuwe spelers. Die worden zo aangemoedigd om dingen uit te proberen, waardoor ze vanzelf leren wat ze zelf fijn vinden.

Een screenshot van een vrij nieuwe shelpenverzameling in Another Crab's Treasure
Nice

Je hebt mijn vork

Deze afwisseling van schelpen is belangrijk, want in je wapens ga je die niet terug vinden. Krill heeft een oude vork, daar moet hij het mee doen. Deze kan je af en toe opwaarderen, maar dat zorgt er enkel voor dat het sterker wordt. Hoe het werkt blijft hetzelfde. Bovendien heb je niet een zware of lichte aanval, zoals andere games in het genre. Er is enkel een ‘aanvalknop’ die je eventueel kan combineren met een sprong of een sprint.

De umami vaardigheden die je van je schulp krijgt compenseren daarvoor. Maar die verbruiken umami, wat je weer opbouwt door rake klappen uit te delen. Aan het begin heb je daar nog niet zoveel van, dus ga je er zuinig mee om.

Later heb je een stuk meer umami en weet je bovendien ook beter wanneer je het slim in kan zetten. Dan voelt de combat ineens een stuk beter. Ik was zelf een grote fan van de spinning top move en liep daarom meestal rond in een lijmdeksel. Als je eenmaal genoeg umami hebt is er echt een omslagpunt en voelt combat een stuk vrijer. Het duurt alleen even voor je op dat punt aankomt.

Een screenshot uit Another Crab's Treasure, waarin Krill zichzelf verdedigt tegen meerdere vijandige krabben

Springen in de zee

Krill kan springen, iets dat weinig hoofdpersonages van Soulsgames kunnen. Dat slappe sprongetje waar je veel te veel moeite voor moet doen en alleen relevant is op hele specifieke momenten telt niet. Met zijn sprong zet Krill zich in hetzelfde rijtje als Sekiro. Laat het ook net zo zijn dat hij, net als Sekiro, een grapple hook heeft die hij gebruikt om te platformen.

Dat betekent, uiteraard, dat je meer moet platformen in Another Crab’s Treasure dan andere Soulslikes. Jammer, want laat dat nou net het zwakste deel zijn van de game. Springen voelt soms onhandig en het kan lastig zijn diepte te bepalen. Ironisch, aangezien het zich afspeelt op de zeebodem.

Misschien is dit een oneerlijke vergelijking. Ik speelde Another Crab’s Treasure direct na Lies of P, een game die ik oprecht één van de beste Soulslikes ooit vind. Dat verbuigt mijn blik een beetje op een game die ik, zonder twijfel, wel een stuk minder goed vind. Zo slecht was het platformen niet eens, het was vooral dat het niet interessant genoeg was om afwisseling te bieden van de rest van de gameplay. Ik wou altijd door de platformsegmenten heen zodat ik weer lekker verder kon met het deel dat ik een stuk leuker vind.

Krill springt en vist om naar een nieuw platform te komen in Another Crab's Treasure

Beginners helpen met beginnen

Another Crab’s Treasure maakt een aantal hele bewuste keuzes om toegankelijker te zijn voor nieuwe Soulsspelers. Dit is een erg aangename zet, want hoe leuk ik het genre ook vind, het is niet gemakkelijk om in te komen.

Het verhaal is een stuk gemakkelijker te volgen. Ikzelf ben een groot fan van de manier waarop Fromsoft het verhaal presenteert, maar je moet wel echt je best doen om alles te volgen. Omdat er veel meer gesproken wordt in Another Crab’s Treasure weet je over het algemeen wat er aan de hand is.

Daarnaast is levelen veel gemakkelijker geworden. Er zijn maar vier soorten stats. Vitality bepaalt hoeveel levenspunten je hebt, resistance versterkt juist je schulp, attack bepaalt hoeveel schade je aanricht met je vork en miso bepaalt hoe krachtig je umami vaardigheden zijn. Het levelup scherm laat je precies weten hoeveel krachtiger je wordt van een stat en ze zwakken niet af als de nummers toenemen. Je hoeft dus niet helemaal te berekenen of je je punten wel goed besteedt.

Ook is er geen stamina meer. Je kan zoveel aanvallen en rollen als je wil. Hierdoor word je niet ineens onaangenaam verrast als je een aanval probeert te ontwijken nadat je net zelf een combo hebt uitgevoerd en dus geen energie meer hebt.

Tenslotte heb je moeilijkheidssettings die je elk apart aan of uit kan zetten. Niet goed in platformen? Dan kun je fall damage uitzetten. Wil je liever niet té hard moeten bikkelen bij het vechten? Dan kun je Krill een pistool geven.

Deze aanpassingen zullen allemaal bijzonder slecht klinken in de oren van Soulslike veteranen. Dat zijn puristen die al klagen over het bestaan van summons in Elden Ring. Prima, want daar is Another Crab’s Treasure niet voor gemaakt. Voor beginners is dit een uitstekende plek om te beginnen. Als je het leuk vindt kun je verder met de ingewikkeldere games.

Het levelup scherm van Another Crab's Treasure

Conclusie

Another Crab’s Treasure laat zien dat Soulslikes niet altijd duister hoeven te zijn met een luchtige presentatie. Ervaren spelers van het genre zullen misschien wat sneller op de game zijn uitgekeken, maar het is dé plek om te beginnen.

Oordeel: 7,0

Voordelen

  • Kleurrijke wereld
  • Speelse toon
  • Uitdagende gameplay
  • Beste plek om te beginnen met Soulslikes

Nadelen

  • Level design en platformen valt tegen
  • Geen afwisseling in wapens

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *