De cover art voor Lies of P. Pinocchio staat centraal, met onder hem de titel van de game.

Lies of P review – Geen woord gelogen

Wat is Lies of P?

Jij speelt als Pinocchio, een pop die jij waarschijnlijk het beste kent uit een klassieke Disneyfilm. Je ontwaakt voor het eerst als je een stem hoort die je vraagt wat er aan de hand is in stadstaat Krat. Daar werden poppen gebruikt als robotbedienden, maar ze sloegen plots door en begonnen het volk uit te moorden. De stem zegt dat je haar kan vinden in Hotel Krat, waar ze sommige van je vragen zal beantwoorden. Je vecht je weg door de straten van een geruïneerde stad in de hoop het geweld te stoppen.

Hou jij van Soulslikes en ben je benieuwd hoe het verhaal van Pinocchio op een unieke manier wordt gebruikt? Houd je van een beetje uitdaging en vind je het leuk als een diep verhaal zich ontvouwt in de achtergrond? Lees dan verder voor deze review.

Een ware Soulslike

Maar even terug naar wat ik eerder zei over hoeveel de game lijkt op Fromsoft werk. Dit klinkt misschien als iets slechts, maar het is verre van. Lies of P kopiëert een hoop van de originele makers, waaronder de toon, de gameplay, maar vooral ook de kwaliteit. De gameplay voelt heerlijk bruut, de leveldesign is intrinsiek en het verhaal nodigt je uit dingen te onderzoeken. Laat ik heel duidelijk wezen: dit is een topgame die jouw tijd waard is als je weg bent van het genre.

Een screenshot uit Lies of P, waar Pinocchio Sophia ontmoet op een onverwachte plek

Pinocchio en Lies of P

Natuurlijk is Lies of P niet gewoon een kopie van Bloodborne of de Souls serie. Het doet ook zijn eigen dingen. Het voornaamste daarvan is het verhaal van Pinocchio en hoe het gebruikt wordt in de game.

Veel elementen en personages zijn overgenomen uit het verhaal van Carlo Collodi. Maar er wordt ook op een slimme manier mee gespeeld, waardoor je niet weet of je je voorkennis kan vertrouwen. Neem Fox en Black Cat. Zij lokken in het boek Pinocchio in de val, maar hoewel ze nog steeds dubieus lijken helpen ze je wel een paar keer in de game. Zijn ze misschien te vertrouwen?

Het voornaamste element uit het boek zijn de leugens die Pinocchio vertelt. Een paar keer in het verhaal krijg jij de keuze te liegen of de waarheid te vertellen aan andere personages. De eerste keer komt lekker vroeg, als de hotelbutler je vraagt of je een mens of pop bent. Poppen zijn, vanwege de doorgedraaide poppen op straat, niet welkom in het hotel. Maar ze kunnen ook niet liegen, dus deze controle zou ze buiten moeten houden. Gelukkig is Pinocchio speciaal, waardoor hij wel in staat is onwaarheden te uiten. Elke keer dat je liegt doet het ‘iets’ met je hart. Maar wat dat iets precies is blijft voor een lange tijd onduidelijk.

Een screenshot uit Lies of P, waar een brug wordt versperd met een onheilspellend bericht

Poppencombat

Laten we even terugkomen op de Soulslike combat. Elk wapen heeft een ‘lichte’ en een ‘zware’ aanval. Ik zet deze termen tussen aanhalingstekens, want hoewel Lies of P ze zo noemt kan je het beter zien als ‘normale’ en ‘alternatieve’ aanvallen. Je normals hebben een combo van drie of vier aanvallen, terwijl je alternatieve aanvalknop ingehouden kan worden om een krachtigere aanval uit te voeren. Zowel aanvallen als verdedigen kost stamina en zelfs de zwakste vijanden kunnen je in een paar klappen vellen, dus je zal gevechten voorzichtig benaderen.

Ook kun je rollen om aanvallen te ontwijken, of ze blokkeren met je wapen. Je hebt iframes bij de rol, en natuurlijk helpt het je ook positioneren. Als je blockt neem je nog wel wat schade, maar een groot gedeelte daarvan is ‘retained’, wat inhoudt dat je het net als in Bloodborne terug krijgt door zelf klappen uit te delen. Als je de block perfect timet parreer je. Dan neem je geen schade, en je beschadigt je tegenstanders poise en zelfs het wapen. Die kan breken, waardoor een monster plots ongewapend tegenover je kan staan.

Dat wapen breken gebeurt zelden. Ik heb het zelf maar één of twee keer gezien. Zwakkere monsters leven niet lang genoeg hiervoor en in baasgevechten moet je wel écht focussen op parreren om een wapen te breken. Maar dat poise, dat maakt wel uit.

Pinocchio staat klaar om een aanval te blokkeren in Lies of P

Magie en technologie

Ook vergelijkbaar met Sekiro is je linkerarm. Dit is een wapen op zichzelf en eentje die je kan vervangen met een aantal gadgets. Zodra je in het hotel aankomt wordt er een grapple op gezet die je op vijanden kan schieten om naar je toe te trekken, maar later kan je andere vormen maken zoals een schild die ontploft als het een aanval afweert of een kanon met exploderende kogels.

Maar Krat heeft niet alleen technologie, er is ook magie. Daarom heb je ook fable arts. Elk wapen heeft twee speciale fable arts. Deze kunnen van alles zijn, maar ze vallen meestal onder een aanval, een tijdelijke buff of iets defensief.

Zowel fable arts als je linkerarm kun je niet oneindig gebruiken. Je arm verbruikt legion, een balk die je in eerste instantie alleen kan vullen door weer te rusten. Fable, daarentegen, bouw je op door vijanden aan te vallen. Beiden kun je opwaarderen om op andere manieren of sneller te verzamelen, maar in eerste instantie zal je er zuinig mee omgaan.

De combat in Lief of P is eigenlijk een vreemde combinatie tussen Bloodborne en Sekiro. Het is iets agressiever dan de meeste Souls games, omdat je fable en poise opbouwt door aan te vallen. Ook krijg je zo levenspunten die je door te blokkeren verloor weer terug. Maar je zal gauw ontdekken dat je wel wat strategischer moet zijn dan in de Ninja Soulslike. Stamina gaat best gauw op als je maar blijft aanvallen en blokkeren. Ook zal je moeten zoeken naar een moment om een krachtaanval uit te voeren, want die executies wil je niet missen.

Hierdoor heeft de game een goede balans tussen agressie en strategie. De combat kan best uitdagend zijn. Zeker sommige baasgevechten voelen in eerste instantie alsof er nauwelijks openingen zijn om in aan te vallen. Maar als je de mechanieken onder de knie begint te krijgen voelt het wel écht heel lekker.

Natuurlijk ontkomt Lies of P niet helemaal aan de vallen van het genre. Net als in de meeste Soulslikes kan bewegen tijdens een gevecht soms wat lomp voelen. Tegen grotere vijanden is het soms fijner zonder lock-on te vechten. En een slechtgeplaatste afgrond of muur kunnen manoevreren soms aanzienlijk moeilijker maken of een aanval afketsen. De meeste games van het genre lijden hieronder, maar dat is geen excuus.

Pinocchio gebruikt fable arts om een monster aan te vallen in Lies of P

Boven en onder de kling

Er is een breed scala aan wapens te vinden in Lies of P. Van zwaarden tot bijlen, chakrams en zelfs een paraplu. Ze worden grofweg ingedeeld in drie typen: technique (lees: dexterity) wapens richten minder schade aan, maar ze zijn wel sneller en ze verbruiken minder stamina. Motivity (strength) wapens zijn precies het tegenovergestelde. Dan heb je gebalanceerde wapens die er tussenin zitten en beide stats gebruiken voor damage.

Maar de er is een hoop aan de wapens aan te passen om ze naar jouw stijl aan te passen. Allereerst bestaan alle normale wapens uit een blad en een handvat. Deze kun je loskoppelen van elkaar en in andere combinaties gebruiken. Het blad bepaalt de basisstatistieken van het wapen, terwijl de handvat bepaalt hoe jouw stats gebruikt worden voor het aanrichten van schade. Ook bepaalt de handvat je basis moveset. Ook heeft elk onderdeel een fable art eraan verbonden.

Door dit alles is er een hoop te combineren en af te wisselen. Met cranks kun je de scaling van een handvat nog een tikkeltje richting jouw voorkeur duwen, waardoor er van alles mogelijk is. Ook kun je grofweg halverwege het spel de basismaterialen die je nodig hebt om je wapens op te waarderen gewoon kopen. Hierdoor moedigt Lies of P aan om gewoon dingen uit te proberen, iets dat in de Souls games altijd een beetje ontmoedigd wordt door de beoogde schaarste in materialen en de limitaties in je build.

Dit komt met het kleine asteriskje dat je niet totale vrijheid hebt. Hoewel de materialen genoeg beschikbaar zijn dat je alles in ieder geval naar level negen kan brengen, zijn cranks wel gelimiteerd. Daardoor voelde ik me minder vrij om te experimenteren met handvatten, waardoor ik bij een paar movesets bleef. Ook kun je de speciale baaswapens niet in stukken opbreken, waardoor ze een stuk statischer zijn. Ik had liever gezien dat de keuzevrijheid ook daarin werd doorgevoerd.

Het wapen opwaardeerscherm van Lies of P

Lies of P en mij

Ik ben dik tevreden over Lies of P. Sterker nog, ik vind het eigenlijk net zo goed als de games van Fromsoft, met een thema die me verrassend genoeg flink boeide. De combat voelt heerlijk en het verhaal is lekker mysterieus.

Oordeel: 8,5

Voordelen

  • Heerlijke combat
  • Intrigerend verhaal met interessante afwijkingen
  • Voelt als een Fromsoft game
  • Veel vrijheid met wapens

Nadelen

  • Voelt (ook in slechte aspecten) als een Fromsoft game
  • Wapenvrijheid geldt niet voor speciale wapens

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *