Kan je een game die nog in early access is reviewen? Niet echt, dus dit is meer een (p)review! Ik speel Ravenswatch al een paar maanden met veel plezier, vandaar dat ik besloot er een stukje over te schrijven.
Wat is Ravenswatch?
Ravenswatch is een roguelite dungeon crawler waarin jij en maximaal drie vrienden sprookjesfiguren besturen om een nachtmerrie te verslaan. Denk daarbij ook niet aan de moderne weergave van deze ‘kinderverhalen.’ Het zijn eerder de originele versies die ouders aan hun kinderen vertelden als een soort waarschuwing of, als we eerlijk zijn, dreigement tegen slecht gedrag.
De game van Passtech Games speelt een beetje als Diablo, maar aanzienlijk moeilijker. Het kost zelfs de zwakkere vijanden weinig moeite om jou van kant te maken, dus blijf op je hoede!
Gelukkig speel je Ravenswatch in sessies van grofweg 45 minuten. In deze tijd baan je je weg door een willekeurig gegenereerde map op zoek naar schatten, geld en andere upgrades die je nodig gaat hebben om twee baasgevechten te verslaan.
Een forse uitdaging
Dat ik enthousiast word van Ravenswatch is geen geheim. Het staat op mijn lijst met games om naar vooruit te kijken in 2024! Maar dat betekent niet dat het voor iedereen is. Wat je voorop moet stellen met Ravenswatch is dat het uitdagende, snelle actie is. Je zal vijanden snel moeten uitschakelen, anders word je snel overweldigd. Vind je dat soort games niets? Dan ga je ook hier je plek niet vinden.
Vind je het daarentegen leuk om uitgedaagd te worden en gaandeweg beter te worden? Denk aan dingen als Hades, waar progressie meer zit in het ontwikkelen van je skills dan het unlocken van betere gear. Dan is Ravenswatch waarschijnlijk iets voor jou.
Bovendien kan je het spelen met vrienden, wat een grote bonus is. De nachtmerries verkennen met metgezellen brengt zijn eigen uitdagingen, maar het is een uitstekende manier om tijd te brengen met mensen die je mag.
Daar moet ik wel bij zeggen dat het zowel in singleplayer als multiplayer erg lekker werkt. Je bent dus niet gebonden aan een spelersaantal om je te vermaken met Ravenswatch!
Verschillende speelstijlen
Op moment van schrijven zijn er vier personages die aan het begin beschikbaar zijn. Tijdens het gamen unlock je er nog eens vier, voor een totaal van acht. Elk personage heeft een hele andere feel en speelstijl. Beowulf is bijvoorbeeld een redelijk klassieke tank, terwijl Pied Piper Ravenswatch transformeert in een twinstick shooter.
Het is verrassend hoe Passtech erin slaagt een game te maken die niet alleen werkt met acht hele andere speelstijlen. Ze zorgen er ook nog eens voor dat je ze samen kan spelen. De verschillen zijn namelijk wel een stuk groter dan bijvoorbeeld in Overwatch. Slimme selecties en builds hebben zelfs interessante synergiën.
De acht speelstijlen zorgen ervoor dat er voor iedereen wel wat is. Je hoeft niet elk personage leuk te vinden, maar er zit sowieso iemand tussen die met je zal klikken. Wel kan ik je aanraden elk personage in ieder geval een paar keer te proberen, want eigenlijk zijn ze allemaal leuk. Dat gezegd hebbende heeft iedereen zijn favorieten. Die van mij zijn Pied Piper, Scarlet en Sun Wukong.
Willekeurige talents
Ravenswatch speelt dus een beetje als Diablo, maar het is wel heel anders om een build te maken. Je krijgt namelijk niet altijd wat je wil als je levelt.
Elke keer dat je genoeg XP hebt vergaart om een leveltje te verdienen mag je kiezen uit een wikkeleurige selectie van twee talents. Elke talent komt bovendien in vier verschillende zeldzaamheidsgraden: common, rare, epic en legendary. De zeldzamere versies zijn sterker en er zijn manieren om ze tijdens een potje te verhogen. Dit is vergelijkbaar met de boons van Hades.
Als gevolg moet je improviseren en roeien met de riemen die je hebt. De mogelijkheden zijn niet oneindig, maar het zal wel even duren voor je een build precies na kan maken. Je kiest je skills op basis van wat je fijn vindt, hun zeldzaamheid en wat je verder in je run verzameld hebt. Ze zullen namelijk op verschillende manieren samenwerken met elkaar.
Aan het begin doe je maar wat, want je weet natuurlijk nog niet wat alles betekent. Waarschijnlijk kies je de zeldzaamste talents, of je kiest wat leuk klinkt. Dat is geen probleem, want experimenteren is erg leuk in Ravenswatch. Langzamerhand krijg je een gevoel voor wat sterk is en wat je fijn vindt.
Zes skills
Elk personage heeft een eigen speelstijl, maar ze houden zich wel aan een bepaalde basis. Iedereen heeft namelijk zes skills.
Allereerst heb je je trait. Dit kan een passief iets zijn, zoals Scarlets transformatie bij zonsondergang en -opkomst. Ze kunnen ook actief zijn, zoals Snow Queen die alle bevroren vijanden om zich heen kan opblazen voor extra schade. Dan heb je je attack. Dit is je voornaamste bron van makkelijke schade, want hoewel het niet zo krachtig is heeft het ook geen cooldown.
Ook heb je je power. Dit is je meest krachtige basisaanval, al kan het heel veel verschillende vormen aannemen. Daar tegenover staat je defend, die vooral jou helpt in leven te blijven. Dit doet het bijvoorbeeld door aanvallen af te wijken, of door je tijdelijk sneller te maken zodat je uit gevaarlijke situaties kan vluchten. De laatste van je basisvaardigheden is je special. Die kan eigenlijk van alles zij, maar het is vaak een supportachtige vaardigheid.
Tenslotte heb je je ultimate, die je vrijspeelt op level 5. Dit is altijd je krachtigste aanval, maar het heeft ook een aanzienlijke cooldown. Als je een personage genoeg speelt speel je overigens een alternatieve ultimate vrij die je ook mag kiezen op level 5.
Hoe deze skills heten is belangrijk, want dat is hoe de game naar ze verwijst. Elke keer dat je een talent kiest zullen ze deze woorden gebruiken en begrijpen en ook items verwijzen er hevig naar. Dus helpt het je flink als je weet wat wat is.
Dag-nachtcyclus
Ravenswatch heeft een dag-nachtcyclus die kan veranderen hoe vijanden zich gedragen. Ook sommige speelpare personages werken anders afhankelijk van de tijd.
Die verschillen zijn niet altijd even duidelijk. Ik weet nog steeds niets precies hoe Snow Queen verandert, al weet ik wel dat er iets is. Dat Pied Pipers aanvallen van kleur veranderden had ik wel door, maar dat zijn noten ‘s nachts door vijanden heen gaan en overdag meer schade aanrichten had ik veel later pas door.
Aan de andere kant heb je Scarlet, die ‘s nachts transformeert in de Grote, Boze Wolf. Die heeft een hele andere moveset! Tenzij je de bovenstaande Shapeshift talent kiest, want dan kies je zelf wanneer ze transformeert. Deze verandering is eigenlijk niet te missen.
Door de hektische gameplay kan het lastig zijn vast te leggen wat de verschillen precies zijn, of om te realiseren waar ze door gebeuren. Ik was vandaag dagen oud toen ik me realiseerde dat de zombiebiggen alleen overdag exploderen als je ze doodt. Niet dat het erg is, hierdoor blijf je opletten. Wel is het leuk om al deze dingetjes lekker te ontdekken, dus ik zal niet teveel voor jullie spoilen.
De leercurve van Ravenswatch
Al met al is de grootste uitdaging van Ravenswatch de leercurve. Aan het begin heb je geen idee wat je aan het doen bent en het zal ook wel even duren voordat je meer een idee krijgt. Het is vergelijkbaar met fighting games of MOBA’s.
Toch lijkt er wel een verschil in te zitten. Natuurlijk is Ravenswatch een stuk leuker als je het meer begrijpt. Maar bijvoorbeeld League of Legends vond ik haast onspeelbaar aan het begin en deed ik alleen omdat het met mijn vrienden was. Voor Ravenswatch ervaarde ik dat niet zo.
Op Gamescom had ik het direct naar mijn zin, ondanks dat ik de dag ervoor voor het eerst van de game hoorde en er bovendien een ontwikkelaar over mijn schouder meekeek om me extra nerveus te maken. Sterker nog, ik heb een paar dagen nadat ik thuis kwam early access aangeschaft om verder te kunnen spelen.
Ravenswatch leren spelen is namelijk een genot. De nuances die je langzaam maar zeker doorkrijgt zijn belonend. En dat dit eraan komt is meteen vanaf het begin duidelijk. De opzet is intrigerend genoeg en de gameplay voelt meteen al lekker. Maar je weet ook dat het nog lekkerder gaat voelen als je weet hoe jij en je vijanden bewegen.
De weerstand van Ravenswatch
Het grootste nadeel van Ravenswatch is dat het wat terugduwt tegen dit leren. Veel van de informatie geeft het namelijk niet of nauwelijks prijs.
Ik had de game al op Nightmare verslagen toen ik leerde dat je je skills tijdens een potje kan lezen door de kaart te openen en de skill te selecteren. Tot toen toe dacht ik dat het alleen kon tussen potjes in. De reden dat ik niet wist dat de biggen alleen ‘s nachts exploderen is omdat het nergens in de game staat. En de enige reden dat ik weet dat je zonder upgrades een 5% kans hebt op een crit is omdat ik het online las.
Dit kan het wel moeilijk maken om builds te bedenken. Als je bijvoorbeeld niet weet hoeveel de attack stat je schadepotentie verhoogt weet je niet of het het waard is om die te verhogen. Ondertussen heb ik geleerd dat een attack staat voor een 1% toename van mijn aanvalskracht, maar ook dit leerde ik online. Deze specifieke informatie staat wel in de game, maar het is flink begraven.
Het zou bijvoorbeeld flink al flink helpen als er een bestiary is, waarin steeds meer informatie staat afhankelijk van hoevaak je een vijand hebt verslagen. Voor nu weet ik wat een monster kan omdat ik het een aantal keer heb gezien en als ik een paar keer ben geraakt door een aanval weet ik hopelijk grofweg hoeveel levenspunten ik erdoor verlies. Of laat mij buiten de game lezen wat de Grote, Boze Wolf allemaal kan, want op het moment is dat alleen mogelijk als je daadwerkelijk in wolfvorm bent.
Audio en video
Visueel ziet Ravenswatch er erg mooi uit. Het slaagt erin een duistere wereld neer te zetten zonder dat het te luguber wordt. Ravenswatch voelt als een nachtmerrie, wat ook precies wat het wil.
De muziek helpt hier ook flink bij. Het is best prima en er is net genoeg afwisseling om nooit saait te worden. En het heeft ook het naargeestige dat hoort bij een slechte droom vol met monsters.
Ook het ontwerp van de personages is top. Mits je ietwat bekend bent met het verhaal waar ze uit komen herken je ze meteen. Bovendien hebben ze een duidelijke persoonlijkheid die naar boven komt als ze af en toe iets zeggen. Sterker nog, als je multiplayer aan het spelen bent zullen ze met elkaar gaan praten.
Dat is maar goed ook, want het is de voornaamste manier waarop je de lore van de game binnen zal krijgen. Er zijn teksten die te tussen potjes kan gaan lezen. Maar die bestaan uit een hoop woorden, dus als je lekker aan het gamen bent is de kans groot dat je gauw afhaakt. Aan de andere kant heeft Ravenswatch ook neit echt een waterdicht verhaal nodig, de sfeer weet ervoor te compenseren. Bovendien speelt het zich af in een droom, dus hoeveel ervan is echt?
Wachten op de volle release
Ravenswatch is een beetje een live service game. Ook zitten we nog in early access. Het zou daarom goed kunnen dat het nog flink gaat veranderen. Maar zoals het nu is ben ik dik tevreden. De gameplay voelt goed en het is erg leuk beter te worden in de game. Ook heeft het een naargeestige sfeer, onderbouwd door de muziek en de vormgeving die erg goed past bij de gameplay. Het is alleen jammer dat het zichzelf nu niet zo goed uitlegt.
Ravenswatch is nu in early access op pc. De volle release en ports naar console worden later dit jaar verwacht.
Oordeel: 9,0
Voordelen
- Goede gameplay
- Leren spelen is leuk
- Uitdagend
- Naargeestige sfeer
Nadelen
- Weinig informatie in de game
Geef een reactie