Als jij Arcane met veel plezier keek, dan ben je verre van de enige. De serie heeft een hoop fans, waaronder ook mij. Toch rapporteerde Riot dat de serie een grote teleurstelling is. Ergens begrijp ik het wel, maar daarvoor moet ik dieper in gaan op waarom Fallout nou juist een betere gameadaptatie is.
Mocht je trouwens niet bij het artikel van Bloomberg kunnen, hier is het verslag van IGN.
Beiden zijn goed
Voor de duidelijkheid, Arcane is een van de beste series die ik in de afgelopen jaren heb gezien. De visuele stijl en muziek schitteren, terwijl de diepe wereld en intrigerende personages samenwerken voor een verhaal van de hoogste kwaliteit. Het einde van het tweede seizoen was misschien wat gehaast, maar naast dat vind ik Arcane een absolute topper. En als het enkel om entertainment gaat, dan wint de serie ook van Fallout.
Dat neemt niet weg dat Fallout een topper is in zijn eigen recht. Het is grappig, slim en de acteurs stelen de show. De serie gebruikt de retronostalgia van de games, wat de het dubbel nostalgisch maakt voor oude fans. Bovendien vult het wat gaten in de canon die naar voren kwamen toen Bethesda het IP overnam. Het linkt de CRPG’s met de Shooter RPG’s op een manier die voor sommige hardcore fans misschien zelfs noodzakelijk is.
Maar als we het puur naar het eindresultaat kijken, dan moet ik zeggen dat Arcane mijn favoriet is. De personages zijn sterker geschreven en het centrale verhaal van twee zussen die elkaar door omstandigheden verliezen en wanhopig proberen elkaar te vinden is ijzersterk. Dan heb je nog de politieke achtergrond van een stad die in tweeën gesplitst wordt door welvaart en armoede, met een derde en zelfs vierde partij die achter de schermen stoken, en je hebt een heel spektakel.
Serie =/= gameadaptatie
Helaas hebben we het niet enkel over de serie als we het hebben over een gameadaptatie. Volgens Riot zorgde Arcane niet voor de toename in spelersaantallen voor League of Legends en andere games onder de Riot IP waar ze op hoopten. En daar zit nou precies het probleem.
Misschien gaan je ogen hiervan rollen. Gaat het weer om geld? Het teleurstellende antwoord hierop is helaas “ja.” Arcane is een van de duurste animatieseries ooit gemaakt, met een budget van $ 250 miljoen. Daarvan heeft het slechts de helft terugverdiend in kijkcijfers. Tegelijkertijd gaat het hier helemaal niet om. Tenminste, niet voor een kijker als ik. Natuurlijk wil ik dat Arcane een succes is, maar alleen omdat het een goede serie is.
Nee, het probleem zit hem in de intentie. Een gameadaptatie is in essentie en tie-in-serie. Jazeker, denk aan al die gammele halve games die je nieuwsgierig moesten maken naar een film. De kwaliteit van Arcane ligt veel hoger dan de gemiddelde tie-in-game, maar het doel is hetzelfde: fans trekken naar de bron.
Hier faalt Arcane behoorlijk in. Niet omdat het een misrepresentatie is van het verhaal. Die is in League of Legends alleen mondjesmaat aanwezig. De serie is alleen wel een misrepresentatie van de game zelf. Om precies te zijn, wat leuk is aan de game is niet wat leuk is aan de serie. Deze mismatch zorgt ervoor dat iemand misschien de game een keer opstart, maar vervolgens teleurgesteld na een uurtje weer stopt.
Een mismatch
De twee zijn een mismatch, want waar League of Legends een strategische en actievolle game is, draait Arcane meer om de wereld en de personages. De actie is ook lekker, daar niet van. Maar het is eigenlijk niet de focus. En eerlijk gezegd moet het dat ook niet zijn.
Het is alleen wel de focus van de games. Nergens suggereert Arcane dat je een gecalculeerde game gaat spelen, waarin je teamgenoten je verbaal de grond in boren als je een keertje te vaak een minion farm mist. League of Legends is een game met een behoorlijk hoge instapdrempel die een hoop spelers afschrikt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande trailer. Ik heb in geen jaren League gespeeld, en toch kreeg ik zin om Briar uit te proberen nadat ik het keek. Datzelfde gevoel kreeg ik niet van de serie.
Maar goed, genoeg over Arcane. Dit artikel gaat over hoe Fallout het beter doet. Eerlijk is eerlijk, ze hadden het veel gemakkelijker. Riot geeft alleen wat snippets van verhaal in de vorm van lore, vaak op plekken waar je alleen heen gaat als je ook echt meer wil weten over de wereld of personages.
Hier is Fallout beter
De wereld van Fallout, daarentegen, is rijk aan worldbuilding én verhaal. Spelers weten van de derde wereldoorlog die leidde naar de nucleaire apocalypss, en de vaults waar mensen in schuilden. We zijn ook bekend met de retro-futuristische stijl, absurdistische grappen en soms ook galgenhumor, en een hoop iconografie.
Als een gameadaptatie staat Fallout daarom al 3-0 voor. Het moet enkel deze dingen representeren op een manier die uitnodigt de wereld te bezoeken. En dat hebben ze gedaan. Ze gebruiken zelfs ‘I Don’t Want To Set The World On Fire’ van The Inkspots in de trailer, een nummer dat een zekere betekenis heeft voor de fans. Waardoor ze er niet over op kunnen houden tegen iedereen die het aan wil horen.
Het voornaamste is dat het leuke van de serie ook is wat leuk is aan de games. De wereld, de humor en de personages. Bovendien komt Lucy met kersverse ogen de wereld in, omdat ze tot nog toe enkel haar veilige vault kende. Daardoor ontdekt zij alles samen met ons, en is het niet raar als dingen aan ons uitgelegd worden.
Als gameadaptatie werkt Fallout daarom veel beter. Het nodigt ons uit om de games uit te proberen, alsof het een hele lange en uitgebreide trailer is. Afhankelijk van welk deel je opstart word je direct verwelkomd met een retro-futuristische stad, een Vault of de Wasteland. Allemaal plekken die je herkent. Het duurt niet lang voor je met je vinger wijst naar alle objecten en plaatsen die je herkent. En muziek, al kun je daar niet naar wijzen.
Wat kan Riot doen?
Wat had Riot dan kunnen doen voor een goede gameadaptatie? Eerlijk gezegd denk ik niet dat een televisieserie het juiste medium is. In het verleden hebben ze al succes gevonden met andere games en zelfs een uitstekend bordspel. En een aanzienlijk slechter bordspel dat Tellstones heet…
Maar wat gebeurt er dan met Arcane? Als gameadaptatie was het misschien geen succes, maar de kijkcijfers zijn hoog en ook de critici hebben er voornamelijk lof voor. Het zou zonde zijn als de serie gewoon verdwijnt, zelfs als het verhaal rondom Piltover en Zaun afgesloten is.
Fortiche Productions zal het budget aanzienlijk moeten verlagen, aangezien ze maar de helft van het geld terug hebben verdiend. Maar misschien, als ze afscheid nemen van het idee van een gameadaptatie, weet de serie nog verder te leven. Of dit nou in de wereld van Runeterra is, of een spirituele opvolger maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ze hebben zichzelf flink bewezen, en de fans zijn toch al niet per sé spelers van de games.
Wat Fallout betreft, met het tweede seizoen in aantocht is het eigenlijk tijd voor Fallout 5. Deeltje 4 is ondertussen bijna tien jaar oud, en ik moet wel écht overtuigd worden om Fallout 76 in te duiken na het rampzalige begin. Maar ik heb wel zin om de wasteland weer een keer te verkennen. Voor nu doe ik het met Fallout London.
Fallout is dus de beste gameadaptatie, omdat het fans uitnodigt de game (weer) in te duiken, terwijl het ondertussen ook gewoon een goede serie is. Heb jij hier ook gedachten over? Laat het vooral weten in de comments!
Geef een reactie