Of het nou het begin van een campagne is of je bent net dood gegaan, soms ben je gewoon toe aan een nieuw personage. Heb je wel eens nagedacht over verraad? Hier zijn wat tips om het uit te proberen.
Niet voor alle groepen
Laat ik voorop stellen dat dit niet iets is voor alle groepen. Als je spelers hebt met vertrouwensproblemen, dan kan verraad uiteraard heel slecht vallen. Zelfs los daarvan zal je even moeten bedenken of het wel iets is dat leuk uit gaat pakken.
Het lastige is dat je het eigenlijk niet wil vragen, want dan weet iedereen hoelaat het is. Gelukkig heb je een DM die hierbij kan helpen. Als je overweegt de groep te verraden, laat het dan weten aan je spelleider en denk samen na over hoe het zal vallen.
Vergeet nooit dat rollenspellen geen spellen zijn die je alleen speelt, er zitten anderen aan tafel. Dus houd rekening met ze en wees ervan bewust dat niet iedereen dingen op dezelfde manieren opvatten.
Extra pittig
Maar als dit allemaal in orde is, dan kan het wel lekker pittig zijn om ze actief de val in te lokken. Een tijd geleden heeft Kevin van Bende Ellende 2 de groep in de rug gestoken. Niemand zag het verraad aankomen, iedereen was geschokt en monden vielen open. Het was heerlijk.
Dit was kort nadat Kevins eerste personage de groep verliet om zijn eigen doelen achterna te gaan. We wisten dat dit eraan zat te komen, dus hadden we al overlegd over een vervolgpersonage. Één van de opties die we hadden besproken was een spion die de groep in een val probeerde te lokken onder opdracht van een terugkerende vijand.
De rest van de groep had er niet eens bij stilgestaan dat dit een optie was, dus vertelden ze de spion een hoop informatie die hij absoluut niet moest hebben. Dat maakte het moment alleen maar krachtiger. En nadat het gebeurd was wou iedereen bijzonder graag door met de volgende sessie.
Bespreek het met je DM
Los van dat je moet controlleren of het goed gaat vallen binnen de groep zal je de DM ook moeten aanspreken om andere redenen. Die gaat namelijk je medeplichtige zijn aan je verraad. Jullie zullen bedenken waarom dit plaats gaat vinden en vooral ook wanneer.
Daarom werkt dit over het algemeen het beste als je een nieuw personage gaat maken. Maar dat is niet noodzakelijk. Als je bijvoorbeeld het gevoel krijgt dat jullie verschillende dingen willen, of je begint in te zien dat de schurk misschien wel een punt heeft, dan kan je altijd overlopen. Misschien is er zelfs een offer gemaakt waar je geen nee tegen kon zeggen.
Hoe het ook van pas komt, je moet het nooit alleen doen. Vergeet namelijk niet dat rollenspellen een narratief gebeuren zijn. Het is de taak van de DM om ervoor te zorgen dat het verhaal leuk is voor iedereen, dus die weet waarschijnlijk het beste hoe dit moment impactvol kan zijn zonder dat de rest van de spelers aan tafel boos worden en weglopen.
Verraad je verraad
Het leukste is als de andere spelers het mes aan konden zien komen. Werk daarom wat hints in je keuzes, zodat ze af en toe iets op kunnen pakken dat duidt op je dubbelzinnigheid.
Als gevolg is er een kans dat je betrapt wordt. Maar dat is niet erg. Sterker nog, dat is op zichzelf al een mooi moment. Dan voelt de groep zich bijzonder slim. Ook is het een kans om ze informatie te geven, dus zorg ervoor dat je met je DM hebt afgesproken wat jij weet dat ze misschien vooruit kan helpen. En wanneer je die informatie opgeeft.
Mocht dit niet gebeuren, dan kan het wel leuk zijn om ze te vertellen hoe ze dit verraad aan konden zien komen. Vaak hoeft dat niet eens, want het moment dat het gebeurt vallen de puzzelstukjes samen en is alles ineens duidelijk.
Zet het verraad niet vast
Verraad is leuk, maar ik raad je aan het niet helemaal vast te zetten. Geef je personages motivaties die ertoe kunnen leiden dat je van gedachten verandert. Dit kan dan ook gelijk een mooi moment zijn om ze die eerder besproken informatie te geven.
Werk goed uit waarom je dit doet. Is het voor geld? Als de groep meer aanbiedt dan je opdrachtgever, dan zit de kans er dik in dat je van kant wisselt. Doe je het omdat de vijand een geliefde of familielid in gevangenschap heeft? Als de groep besluit die persoon uit te breken, dan gaat dat mes ineens een andere rug in.
Het kan ook genuanceerder zijn dan dat. Misschien raak je gehecht aan de leden van de groep omdat je tijd met ze doorbrengt. Dan kan het ineens een stuk moeilijker worden om ze uit te leveren aan hun vijand. Verraad is namelijk niet makkelijk.
Geef de spelers een ontsnappingskans
Deze tip is eigenlijk meer voor de DM, maar de speler mag absoluut meedenken. De dreiging van een TPK (total party kill, dat de hele groep dood gaat), kan best spannend zijn, maar als het een zekerheid is voelt dat heel anders.
Bovendien is in dit geval een specifieke persoon met voorbedachte rade verantwoordelijk. Verraad de groep, maar niet de spelers. Je komt bij elkaar om een leuke dag te hebben, dus let erop dat het ook zo blijft.
Hoe moeilijk of gemakkelijk dit ontsnappen moet zijn ligt aan de spelers. Vinden ze het leuk om uitgedaagd te worden, dan mag het best lastig zijn. Spelen ze echter liever minder riskant? Dan mag je ze best een beetje matsen hier en daar.
Maak een extra personage
Na je verraad is de kans groot dat je personage niet meer leeft. Zelfs als die het onderspit niet heeft gedolven zal je niet meer gezien worden als vriend. Dus heb een backup klaar, want je gaat het nodig hebben.
Als je verraad van plan bent, dan ben je ook van plan het personage slechts tijdelijk te spelen. Dit kan je natuurlijk ook gebruiken om jezelf even wat meer tijd te geven iets definitiefs te bedenken.
Wie je ook introduceert, ik raad je af om de groep meteen weer in de rug te steken. Anders wordt het heel gauw teveel van het slechte. Verraad met mate, zeg ik maar.
Jullie tips
Dit waren wat tips om verraad uit te voeren in een rpg-groep. Heb jij nog tips die je graag wil delen met je medelezer of met mij? Deel het dan vooral in de comments!
Geef een reactie