Daar ben ik dan, met mijn kersverse kaboutermuts voor de Volkstuinmoord.

Spelleiden voor kinderen: hier houd ik rekening mee

De attentiespan van kinderen is korter

Je hebt ongeveer een uur voor een kind niet meer kan concentreren. De lessen waren daarom een uur lang en de rollenspelsessies moeten daar ook aan voldoen. Anders eindigt het in chaos, en niet het soort dat leuk is. Op tijd afkappen, dus.

Met een uur op de klok verwacht ik dat de spelers een enkele ‘kamer’ of optie gaan verkennen. Daarom is het belangrijk dat ik alle opties meteen presenteer. Ook moeten ze allemaal leiden naar een mogelijke oplossing. Ik heb nog steeds ‘vijf kamers’, maar er wordt maar één deur geopend. Zo hebben de spelers de vrijheid iets te kiezen en zijn we alsnog op tijd klaar. En ja, dat betekent dat 4/5 van mijn voorbereiding niet gezien wordt.

De meest gebruikte vorm van een verhaalstructuur voor oneshot rollenspellen is de vijf kamerstructuur. Hierin zijn verschillende vormen daarvan afgebeeld.

Kinderen denken anders

In mijn ervaring zijn kinderen vaak zowel dan slimmer en minder slim dan je denkt. Hun manier van denken is namelijk anders dan dat van ons. Doordenken en rekenen is moeilijker, maar hun denkwijze is vaak wel flexiebeler.

Dungeons & Dragons is daarom een systeem dat ietwat te ingewikkeld is. Er komt een hoop rekenen bij kijken dat voor sommige mensen van mijn leeftijd al teveel kan zijn. Ook kan ik niet verwachten dat ze een waslijst aan spreuken leren kennen, of dat ze begrijpen hoe armor class werkt.

De flexibele denkwijze betekent aan de andere kant dat de kinderen van alle hoeken kunnen komen. Ze komen met vreemde oplossingen waar ik niet aan gedacht had. Misschien zouden ze in het echte leven niet werken. Maar het is niet mijn taak om ze een natuurkundeles te geven. Een beetje fantasie maakt het hele gebeuren magischer. Daarom moet ik goed voorbereid zijn op alles en altijd klaar zijn om flink te improviseren.

Een illustratie uit het Mausritter boek, waarin een muis met een roorts in de handen, een tas op de rug en een speld als wapen een donker hol betreedt.

Passen op mijn woorden

Het is niet zo dat één op de vijf woorden die over mijn lippen een scheldwoord is. Maar soms zeg ik wel even poep in het Engels. Als ik DM voor vrienden of mensen van mijn leeftijd, dan is dat geen probleem. Sterker nog, ik kan het gebruiken om specifieke personages karakter te geven.

Als je speelt met kinderen, dan moet je even wat beter op je woorden letten. Anders pikken ze wat woorden op van mij en wijzen de ouders beschuldigend met de vinger. Bovendien zijn ze er ook gewoon nog een beetje jong voor. Misschien verstandig om alvast wat vervangende woorden te bedenken, zodat ik die strategisch in kan zetten.

Woorden zijn niet het enige waar kinderen misschien nog niet klaar voor zijn. Avontuur kan gevaarlijk zijn. Soms is het een goed idee om kinderen te waarschuwen voor zulke verhalen. Maar je wil ze ook niet traumatiseren. Daarom ga ik bijvoorbeeld niet beschrijven hoe een kat een muis aan stukken kan scheuren als die er één vangt. Zeker niet als de spelers op dat moment muizen zijn.

Zo zijn er natuurlijk meer onderwerpen die je beter kan vermijden, of in ieder geval verhullen. De ouders mogen bijvoorbeeld lekker zelf hun jongen vertellen over de bloemetjes en de bijtjes, daar ga ik mijn enkele uur niet aan wijden. Dingen als wreedheid zal ik ook zoveel intomen. De kinderen mogen nog even geloven dat alles in de wereld goed is.

Scheldwoorden gecensureerd in spreekballonnetjes. We weten niet wat ze zeggen, maar we weten wat ze bedoelen.

Voorbereid naar de bieb

Ik houd mijn avontuur kort, maak het niet te ingewikkeld en ben klaar voor rare ideeën. Ook let ik op de onderwerpen die ik aanhaal en de woorden die ik gebruik. Zijn er meer dingen waar een lezer of ik rekening mee kan houden als we gaan DM’en voor kinderen? Laat het weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *