Het beroemde 'You Died' scherm van de Souls-serie. Er zit niets anders op dan blijven proberen tot het lukt!

Er is geen ‘verkeerde’ moeilijkheidsgraad

‘Git Good’ is een uitspraak die je als gamer waarschijnlijk wel eens hebt gehoord. “Als je heet niet aan kan hoor je niet thuis in de gamewereld” lijken ze te zeggen. Totale onzin, natuurlijk, dat is waarom je de moeilijkheidsgraad van veel games kan aanpassen. En daar hoef je je echt niet voor te schamen.

Noob shaming

Gatekeeping is een gigantisch probleem voor elke gemeenschap en voor videogames is het even goed waar. ‘Gamers’ en gamemakers kijken vaak neer op casual spelers die graag een game op easy spelen en gewoon het verhaal mee willen maken. Alleen ‘echte gamers’ zijn welkom en dat betekent dat je moet spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad.

Het menu voor moeilijkheidsgraden in Wolfenstein the New Colossus.

Een averechts effect

Het gevolg van deze mindset, en dan vooral ook je ernaar gedragen, is echter niet wat de ‘gamers’ willen. Ja, je ontmoedigt ‘onwaardige spelers’ om jouw wereld te betreden door te spotten met hun lagere moeilijkheidsgraad en gebrek aan skill, maar je houdt vooral ook je eigen wereld klein. Nu blijf je alleen achter in je ivoren toren.

Maar als we diversiteit nodig hebben kunnen we niet nieuwe gamers bij de deur tegenhouden. We moeten ze omarmen en verwelkomen! Meer gamers betekent meer geld voor de games die jij leuk vindt en vooral ook ruimte om meer smaken te ontwikkelen. Dat betekent meer soorten games en meer afwisseling. Natuurlijk zullen niet al die games wat voor jou zijn, maar de kans is klein dat dit weg zal nemen van de niche waar jij wel tijd aan wil besteden. Er zijn gewoon extra opties, waardoor meer mensen kunnen vinden wat ze zoeken.

Fuecoco, de vuurstarter van Pokémon Scarlet en Violet in zijn basisvorm.

Een narratief medium

Het verhaal werkt waarschijnlijk het beste als het je uitdaagt, maar waar die uitdaging precies ligt verschilt enorm per speler. Dus wat is er mis mee om die moeilijkheidsgraad wat lager te zetten als je gewoon wil zien hoe het zich ontvouwt? Bovendien wil jij misschien wel helemaal niet uitgedaagd te worden. Voor een serie op Netflix hoeft dat immers ook niet. Er is niets mis met spelen op normal als jij je gewoon goed wil voelen over het neermaaien van wat vijanden tussen cutscenes in.

Videogameverhalen voelen vaak veel persoonlijker omdat jij het personage wordt. De keuzes die zij maken zijn jouw keuzes en de dingen die hen overkomen overkomen jou. Daarom is het ook aan jou en aan niemand anders hoe moeilijk die reis moet zijn. Heeft een game als Dark Souls geen moeilijkheidsgraad en heb jij niet de energie om beetje bij beetje beter te worden? Prima, dan speel je lekker anders. En als een vriend of collega dan met je gaat spotten weet je dat die neerbuigendheid voortkomt uit een wankel eigenbeeld.

Een screenshot uit God of War Ragnarök. Brok zegent de net gesmede Draupnir-speer in een emotioneel moment.

Het tegenovergestelde

Denk niet dat casual shaming de enige vorm van neerbuigendheid is. Elite shaming gebeurt net zoveel. Als in de verkeerde kringen blijkt dat je graag gamet op de hoogste moeilijkheidsgraad ben je ineens een zweterige tryhard nerd die waarschijnlijk niet vaak genoeg een douche neemt.

Je hebt een talent, maar voor dat talent moet je je blijkbaar schamen. Natuurlijk komt dit voort uit jaloezie, maar ook uit een beeld die nog overblijft van de eerdergenoemde duistere dagen waarin gamen voor nerds zonder vrienden was. Goed zijn in videogames is iets dat je moet leren, je steekt er tijd in. Deze toewijding wordt dan gelijk getrokken met een gebrek aan sociale vaardigheden.

Dat dit beeld er is is niet helemaal zonder gronden. Als je gepest wordt heb je een toevluchtsoord nodig en videogames bieden die. Dat zijn werelden waar je je progressie kan meten in XP, die vervolgens leiden tot een LVL-Up! Bovendien ben jij de held en doen je acties ertoe. Dus het is niet vreemd dat veel van ons die zich misplaatst voelen in deze wereld zich terugtrekken naar videogames.

Maar in plaats van deze worstelaars nog verder in een hoekje duwen kunnen we ook proberen ons in te leven en ons open te stellen voor hun wereld. Dat deze wereld beter werkt voor jou is fijn voor je, waarom zou je de mensen waarvoor dat niet geldt nog meer moeten straffen? Inclusiviteit maakt alles altijd beter.

Een screenshot van Ravenswatch. Pied Piper neemt het op tegen een flink aantal spoken.

Laat je uitdagen

Ik heb zelf jarenlang bijna uitsluitend op medium gespeeld uit de angst dat meer te moeilijk zou zijn. Als gevolg begon een zekere verveling toe te slaan. Daarom ben ging ik de moeilijkheidsgraad steeds meer opkrikken tot ik nu over het algemeen de game meteen op zijn moeilijkst zet en lekker mijn best ga doen.

Veel games willen je uitdagen. Ze zijn op hun best als je er met vallen en opstaan doorheen komt. ‘Git Gud’ wordt misschien gebruikt als een neerbuigende term, maar in zijn kern zegt het iets anders. Het moedigt je aan om niet op te geven. Iets is nu misschien moeilijk, maar de enige manier om goed te worden in iets is door het veel te doen. Blijf proberen, blijf leren en uiteindelijk kan je het.

Dit zit zelfs verwoven in de verhalen van Dark Souls games. Zolang je blijft proberen, zolang er nog een vlammetje van hoop is kan je de uitdagingen trotseren en de baas verslaan. Uiteindelijk ben jij je enige echte obstakel.

Een screenshot van Dark Souls, waarin Solaire zijn iconische houding aanneemt om de zon te aanbidden.

Je eigen moeilijkheidsgraad

De juiste moeilijkheidsgraad vinden zorgt ervoor dat je de game op zijn best kan ervaren. Waar dat precies ligt is aan jou. Negeer alle anderen en speel zoals jij dat zelf wil.

Heb jij hier nog gedachten over? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

3 reacties op “Er is geen ‘verkeerde’ moeilijkheidsgraad”

  1. Rein avatar
    Rein

    Mooi artikel. Knap hoe je de situatie van de verschillende perspectieven belicht en ook linkt aan het verleden en wat voor effecten het nu heeft. Ook echt belangrijk om aan te geven dat meer inclusiviteit zoveel mooier zou zijn dan al het shamen en gatekeepen.
    Kleine toevoeging. Een andere difficulty setting kan er ook voor zorgen dat je een game kan re-playen samen met iemand anders die het voor het eerst speelt. Zo heb ik bijvoorbeelde de campaign van Starcraft II op brutal gespeeld, terwijl mijn maatje dit op normal deed. Door het verschil in ervaring leidde dit ertoe dat de missies voor ons ongeveer net zo uitdagend waren.

    1. Arran avatar

      Goed punt! Met verschillende moeilijkheidsgraden kan je inderdaad met mensen spelen waarmee moeilijkere niveau’s misschien wat afschrikken.

  2. […] honderdste stukje dat ik schreef kwam uit op 11 mei, en het focuste op moeilijkheidsgraden. Ik keek erin terug naar de middelbareschool en het gepest dat erbij kwam kijken. Ondertussen is […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *