De Schurk King Dice uit Cuphead, met een brede, gemene grijns op zijn gezicht.

Vijf games waarin jij de schurk bent

Over het algemeen speel jij de held in een videogame. Je helpt volk in nood en redt de dag, soms op miraculeuze wijze. Maar soms ben jij juist de schurk. Hier zijn vijf games waarin jij niet de held bent. Let wel op spoilers voor Inside en Braid. Ik heb ze voor het laatst bewaard, dus sla ze vooral over als je de games nog wil spelen.

In Payday 2 vormen spelers samen een team dat een bank gaat beroven. Dat kunnen ze op verschillende manieren doen. Maar hoe je het ook aanpakken wil, je wil die bank beroven. En dat maakt jou de schurk van het verhaal.

Je kan proberen zo min mogelijk slachtoffers te maken in jouw poging je zakken te vullen door onopgemerkt je weg naar de kluis banen. In de realiteit is dit best uitdagend. Je zal waarschijnlijk wat bewaking onschadelijk moeten maken en misschien zelfs gijzelaars nemen. Dit is volk met families!

Altijd al willen weten hoe het is om een bank te overvallen? Dan is dit misschien niet de beste plek. Maar als je je fantasie van een bankoverval wil beleven wel. Je kan lekker plannen en als een genie de centen in je zak steken, of lekker chaotisch je weg erdoorheen knallen.

Een wallpaper van Payday, met een vol team rovers die geavanceerde wapens bij zich hebben en griezelige maskers dragen.

Heb jij wel eens een griezelfilm gekeken en gedacht: dat wil ik ook meemaken? Ik ook niet. Maar zulke mensen zijn er wel! En als je het op een veilige manier wil meemaken heb je Dead by Daylight.

Je bent niet altijd de schurk. Soms ben je een wanhopig slachtoffer dat alles op alles zet om het daglicht te zien. Het is dan een tragische worsteling met een aantal medewanhopers.

En wanhopig ben je. Want die vijfde speler speelt als Jason Voorhees of Freddy Krueger (of een van de vele andere monsterlijke figuren) en wil niets liever dan een einde aan jouw lijden brengen. Dat einde wordt gebracht in de vorm van een brute dood. Je jaagt genadeloos op je speeltjes terwijl zij een uitweg zoeken.

Een screenshot uit Dead by Daylight. Freddy Krueger stalkt zijn volgende slachtoffer.

In Dishonored speel je de persoonlijk lijfwacht van de keizerin. Zij wordt aan het begin vermoord en jij wordt voor de misdaad geframed. Je ontsnapt voor je executie en probeert de usurpers van de troon te stoten om prinses Emily aan de macht te brengen.

Nu denk je misschien: “Is dat niet iets dat een held doet?” Gelijk heb je. En Dishonored biedt je ook absoluut de kans om de held te zijn. Je kan moord volledig vermijden, zelfs voor je doelwitten. Je moet wat creatief zijn met je aanpak, maar het is absoluut mogelijk.

Maar Dishonored biedt je ook de optie om op wraak uit te gaan. Er is een heel arsenaal aan krachten en wapens waar je van afblijft als je vredelievend bent. Dus waarom niet? Je wordt dan alleen wel net zo slecht als de vijanden die je afmaakt, of nog erger. En je wordt met een ander, duisterder einde geconfronteerd.

Inside speelt zich af in een dystopische wereld waar burgers door apparaten worden bestuurd en niet meer voor zichzelf kunnen denken. Jij bent een jongetje dat tot nu toe aan deze letterlijke onderdrukking is ontsnapt en dat wil je graag zo houden.

Daarvoor baan je je een weg door verschillende gevaren en ga je steeds dieper een lab in. Tot je de Huddle vindt. Dat is een vreemde massa die gemaakt lijkt te zijn door verschillende mensen aan elkaar te fuseren. Er steken her en der nog ledematen uit. Je bevrijdt het monster, waarna het jou absorbeert en ontsnapt. Plotseling bestuur jij het beest.

Het is niet duidelijk of je altijd al bestuurd werd door de Huddle, dat jij het bestuurt van binnenuit, of dat het je simpelweg heeft opgegeten. Het is ook de vraag of de Huddle wel de schurk is als die ontsnapt uit een toch best wel kwaadaardig onderzoekslab en enkel zijn weg naar de zon wil vinden. Over deze vragen mag je lekker zelf filosoferen, want antwoorden krijg je niet van de game.

Een screenshot uit Inside. De Huddle gooit een brandende kist over wat sproeiers heen.

Braid

Braid is de gemeenste van deze lijst. Je wordt namelijk voor de gek gehouden. Je denkt dat je de held bent. Een prinses is aan het vluchten van een gemene ridder die haar de hele tijd aan het achtervolgen is. En jij gaat haar redden. Je gebruikt daarvoor krachten waarmee je de tijd terug kan draaien om puzzels op te lossen.

Maar aan het einde ontdek je dat niets is zoals je misschien dacht. Jij bent een enge stalker die de princes achterna zit. Als ze vallen onschadelijk maakt, probeert ze je eigenlijk tegen te houden. En die ridder? Die probeert haar van jou te redden. De hele game speelt zich namelijk andersom af. Herinner je je die tijdkrachten nog? Die waren eigenlijk de hele tijd al actief. De hele game wordt letterlijk op zijn kop gezet.

Het engste is eigenlijk dat Braid suggereert dat het hoofdpersonage de gebeurtenissen ervaart zoals jij het tot op dat punt deed. Hij vindt dat hij de held is en denkt echt dat hij de prinses probeert te redden. Ik word er in ieder geval ongemakkelijk van.

Een screenshot uit Braid. De tutorial legt uit hoe je op vijanden kan springen om ze uit te schakelen.

Conclusie

Dit waren vijf games waarin jij de schurk speelt. Heb jij nog voorbeelden van games die op deze lijst thuis horen? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *