Een screenshot van Papers, Please. Zordana Baratheon is net toegelaten in het land.

Vijf games die opzettelijk ‘lelijk’ zijn

Games worden steeds mooier. De technologie wordt steeds verbeterd, wat ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om de graphics ook verder te pushen. Maar soms is een game opzettelijk lelijk. Of dat nou is om je een bepaald gevoel te geven of om een punt te maken, er zijn verschillende redenen voor. Hier zijn vijf van zulke games.

Undertale

Dit is onder andere te verklaren doordat de game is gemaakt door een enkel persoon en je maar zoveel tijd en moeite in dingen kan steken. Maar het is meer dan dat. Undertale is deels een ode aan oude RPG’s die je op je Gameboy speelde. En die zagen er zo uit.

Tegelijkertijd speelt Undertale met de verwachtingen van de spelers. Het zet wat gameplaymechanieken waar we vanuit gaan op zijn kop. En om gamers op het verkeerde been te zetten werkt een bekende en veilige esthetiek erg goed. Het misleidt je door er vertrouwd uit te zien.

Een screenshot van Undertale. Het huis van Sans en Papyrus is ondergesneeuwd en versierd met kerstverlichting.

The Binding of Isaac

De vormgeving van Isaac mag dan wel simpel zijn, wat het doet doet het goed. En wat het doet is ranzig zijn. Niet alleen door de gore en het bloed, maar door de ongemakkelijke vormen die figuren aannemen. Het doet denken aan animatie uit het tijdperk van Ed, Edd & Eddie of Rugrats. De vreemde proporties kloppen niet en je voelt dat diep van binnen.

Een screenshot van The Binding of Isaac. Isaac staat tegen de muur, er zijn drie zwevende hoofden en een drol die allemaal vijandig lijken.

Return of the Obra Dinn

Toegegeven, deze stijl zou mij snel teveel worden. Als games in de voetsporen gaan treden van Obra Dinn, komt het waarschijnlijk erg snel mijn neus uit. Maar juist doordat het zo uniek is, raakt het de juiste snaren. En het laat zien dat experimenteren soms echt de moeite waard kan zijn voor gameontwikkelaars.

Een screenshot van Return of the Obra Dinn. Gigantische tentakels grijpen wat zeelieden terwijl een paar anderen met musketten terug proberen te vechten.

Papers, Please

Papers, Please is een onaangename game waarin jij bij een loket werkt aan de grens van een strikt land. Jouw taak is om de papieren van reizigers te controleren voor ze het land in komen. Want dat mag alleen als je aan de steeds strenger wordende eisen voldoet. Ondertussen hijgt de overheid constant in je nek bij elke beslissing die je neemt. Een verkeerde stap en je verliest je baan. Of je gaat zelfs naar de gevangenis, waar nog niemand uit is gekomen. En wie zorgt dan voor brood op de plank voor je vrouw en kinderen?

In Papers, Please smeekt een moeder je soms om haar door te laten zodat ze herenigd kan worden met haar zoon, of vragen rebellen jouw hulp om hun mensen naar binnen te smokkelen. Maar elke keer dat je dat doet, riskeer je wel je eigen leven. Want je wordt onderdrukt. En dat zit ook in de simplistische, minimalistische stijl die de game gebruikt als vormgeving. Er is alleen wat je nodig hebt om je medemensen te identificeren aan de hand van hun paspoort, want meer heb je niet nodig. Hoofd omlaag en stempelen. De rest maakt niet uit. Er is geen ruimte voor expressie.

Een screenshot van Papers, Please. Zordana Baratheon is net toegelaten in het land.

Inscryption

In Inscryption ben je opgesloten in een hutje, met als enige metgezel je kidnapper. Die nodigt je uit om een kaartspel te spelen. En met ‘nodigt je uit’ bedoel ik dat je gedwongen wordt. Langzaam wordt een mysterie ontrafeld over waarom jij daar bent, de identiteit van je kidnapper en wat Inscryption nou is.

De game probeert je tegelijkertijd ongemakkelijk te maken als op je gemak te stellen. De vreemde vormgeving voelt raar, maar het spel zelf is simpel en bekend. Ondertussen heb je de hopeloosheid die weer terugkeert in de simplistische vormgeving. Inscryption doet het allemaal.

Een screenshot van Inscryption. De kidnapper haalt uit om de speler te grijpen. Zijn handen zijn ongemakkelijk groot en zijn ogen gloeien onheilspellend rood in de duisternis.

Er een lelijk einde aan brouwen

Dat was mijn lijst met vijf ‘lelijke games’ die gebruik maken van hun alternatieve vormgeving. Heb jij nog wat voorbeelden die op deze lijst thuis horen? Laat het dan vooral weten in de comments.

Reacties

Eén reactie op “Vijf games die opzettelijk ‘lelijk’ zijn”

  1. Terrell Poppert avatar

    Thanks for sharing your knowledge and passion through your website!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *