Een screenshot uit Baldur's Gate. Avonturiers onderzoeken zonder kleren een grot, want ze zijn hun gear recentelijk kwijtgeraakt.

Is Baldur’s Gate 3 zo vrij als een RPG?

Wat is een CRPG?

Een vuurgevecht in Disco Elysium.

Ware vrijheid in Baldur’s Gate 3

Toen kwam Baldur’s Gate 3 als een orkaan over de gamewereld geblazen. Deze game was al in early access sinds oktober 2020. De eerste akte konden we dus al een kleine drie jaar spelen! Dat is hoeveel tijd Larian Studios nodig had om van die toch al flink hapbare eerste versie een volle game te maken.

En dat is niet gek. Want je kan niet alleen zoveel doen, je kiest zelf hoe je dingen tackelt. Niet alleen de keuze of je probeert je door een gebied heen te vechten, een geniepige sluiperd te zijn of met je zilveren tong door het scenario heen te babbelen. Je kiest vooral ook wat je insteek is.

Wil je de druïdes helpen de Tieflings uit hun huis te schoppen en een ritueel af te ronden zodat ze volledig afgesloten zijn van alle gevaren van buitenaf? Dat kan. Help je de Tieflings de druïdegroeve over te nemen zodat ze een (relatief) veilige thuishaven hebben? Lekker doen. Je kan er ook voor zorgen dat de twee elkaar helpen en samen een oplossing zoeken voor de Goblinaanvallen. Of je kan de Goblins helpen de groeve te vernietigen.

Dit is verre van het enige voorbeeld in een game van honderd uur. En dat betekent dat er uiteindelijk minstens vijfhonderd uur aan game zit. Kun je je voorstellen hoeveel werk dat is? Maar het eindresultaat mag er wezen. Want het is uitstekend geschreven en geacteerd. Als Baldur’s Gate 3 niet top was op al deze vlakken, dan hadden we hier nooit gezeten. Dan hadden we een flop waar niemand het nog over heeft. Dus verwacht niet dat EA of zelfs Capcom dit na gaat doen in de komende jaren.

De cover art van Baldur's Gate 3. Mindflayers vliegen met het schip over de titulaire stad met rechts een aantal belangrijke personages uit de game.

Vrijheid in wie je bent

Dan krijg je nog multiclassing. Als je level-up gaat met je Barbarian hoef je namelijk niet een level in Barbarian te nemen. Je mag ook een puntje in Warlock stoppen. En later eentje in Fighter. Het maximale level is twaalf, dus je kan precies één puntje in elke klasse stoppen en een vreemde simulacrum van alles zijn, als je dat graag wil. Larian laat de beperkingen, die voorwaarden stellen aan multiclassen, volledig weg, waardoor je nog meer kan experimenteren dan voorheen.

Er is nog meer te mixen, want een party bestaat uit hooguit vier personages, jijzelf en maximaal drie anderen. Hoe je je team bouwt is helemaal aan jou. Als je geen zin hebt in die verdraaide Origin personages en hun voorkeuren kun je zelfs huurlingen regelen die veel minder moeilijk zijn. Ze hebben alleen ook minder karakter, dus doe daarmee wat je wil.

Deadscale, de Witte Dragonborn Wildheart Barbarian met een puntje in Fighter in het level up scherm van Baldur's Gate 3.

Nog steeds geen TRPG

Ondanks dit alles is zelfs Baldur’s Gate 3 niet zo vrij als een ouderwetse, fysieke TRPG met potlood en dobbelstenen. Dus ik had gelijk, jullie mogen allemaal naar huis, einde gesprek.

Oké, ik zal het wat toelichten. In een Dungeons & Dragons campagne kan, afhankelijk van de DM, letterlijk alles. Laten we het voorbeeld van de druïdengroeve nemen. Wat je niet kan doen is de Goblins te overtuigen vreedzaam te worden, of in ieder geval om de groeve met rust te laten. Je kan ook niet het probleem volledig negeren en iets totaal anders doen. Wat het hoofdverhaal is staat vast.

Dat is niet zo in D&D. Een Dungeon Master heeft aan het begin misschien een idee van waar die wil dat het verhaal heen gaat, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt, is toch echt aan de spelers. Tenzij de DM koppig is en je forceert, uiteraard.

In Het Gilde van Buitengewone Avonturiers, de campagne waarin ik speler ben, hebben we in de vroege dagen een hinderlaag van Goblins met teveel gemak afgeslagen. Daarna hebben we één van de Goblins overtuigd een ander levenspad in te slaan. Nu is hij de eigenaar van een grote franchise van handelaren en in essentie de burgemeester van een stad. In Baldur’s Gate 3 kan dit alleen als het ingebakken is in de game, maar in D&D kon de DM dit besluit ter plekke maken.

Bende Ellende, een van de campagnes waar ik de DM ben, heeft een gigantische bosbrand veroorzaakt bij een stad die vooral verwerkt hout produceert. Als ze ooit terugkeren, zullen ze ontdekken dat er nu flinke armoede heerst en dat de restanten van het bos nu ‘Het Woud van Ellende’ heten. Deze stad doet er voor het verhaal verder helemaal niet toe, wat het juist iets maakt dat in Baldur’s Gate 3 niet echt gebeurt. En het is zeker niet iets waar je naar terug kan keren. Na bepaalde punten mag je niet meer terug naar gebieden van vorige aktes. Je hoort wel eens van de verandering die je veroorzaakt hebt, maar daar blijft het bij.

Een dice tray vol dobbelstenen, spell- en monsterkaarten, Dungeons and Dragons handboeken en de Bailey's Bag of Holding.

Vijheid in narratief

Het tweede en wat mij betreft belangrijkste verschil is de vrijheid in het maken van je personage in Baldur’s Gate 3. Je hebt namelijk wel de volle mechanische vrijheid die geboden wordt in Dungeons & Dragons, maar hetzelfde geldt niet voor narratieve vrijheid.

Wat mij betreft is het leukste deel van een TRPG het uurtje waarin de speler en de DM ervoor gaan zitten en uitwerken wat de achtergrond is van het personage. Dit is wat ze hebben meegemaakt, dit is hoe ze nu zijn en dit is wat ze willen bereiken. Hier zijn ze goed in, hierin slecht en hier zijn ze allemaal bang voor.

De DM bakt dat dan in het verhaal in, zodat de geschiedenis die je samen schreef op willekeurige, soms onverwachte momenten ineens relevant is. Dan komt de groep achter geheimen die je personage heeft, want de huurmoordenaars die achter je aanzitten hebben je eindelijk gevonden. Of je ouders, die je proberen uit te huwelijken, hebben een potentiële partner op de groep afgestuurd in de hoop dat het wat wordt. In Bende Ellende 2 zijn de spelers vluchtelingen uit een dorp vol vreedzame weerwezens, want monsterjagers willen alles dat ook maar iets dat met weerwezens te maken heeft uitroeien. Zo’n vijf sessies verder ontdekken ze dat één van de spelers voor de monsterjagers heeft gewerkt en zelfs verantwoordelijk is voor veel van de technieken die ze gebruiken in hun jacht.

Deze onverwachte achtergronden zitten ook wel in Baldur’s Gate 3, maar die mag je niet zelf bepalen. Je mag een van de zeven origin characters (als je de Dark Origins meetelt) kiezen, maar daar houdt het wel bij op.

En voor de duidelijkheid, dat zijn zeven persoonlijke verhalen waar je uit mag kiezen. Elk met unieke quests en dingen die je kan ontdekken. Dat is een hoop! Maar het mooie van wat ik hier net boven beschreef is dat je het zelf hebt gemaakt. Dat maakt het persoonlijk en het maakt het extra spannend als het relevant wordt.

Artwork voor de cover van Blades in the Dark. Een enkel, gekapt figuur die enkel belicht wordt door een explosie die niet te zien is.

Baldur’s Gate 3 is een instapgame

Wat is mijn punt nou eigenlijk? Is Baldur’s Gate 3 een slechte game? Absoluut niet! Baldur’s Gate 3 is top en ik ben het met veel plezier aan het spelen. Sterker nog, het is een absolute aanrader. Het is zelfs een blauwdruk voor toekomstige games. Dit is de content die ik wil zien. En als dat niet kan betekent het niet dat je opties weg moet nemen. Het betekent dat de game korter moet zijn. Zoals Disco Elysium. Maar genoeg daarover.

Jullie ervaringen met Baldur’s Gate 3

Heb jij Baldur’s Gate 3 gespeeld en ben je benieuwd wat er voorbij ligt? Probeer dan eens een RPG. Heb je dat al gedaan? Laat het dan voor weten in de comments!

Reacties

2 reacties op “Is Baldur’s Gate 3 zo vrij als een RPG?”

  1. […] is, is dat niet zo’n probleem. Dan kom je er redelijk snel overheen. Maar in het geval van Baldur’s Gate 3 (of BG3) is er ineens een gat als je er honderd uur in steekt en je het vervolgens uitgespeeld […]

  2. […] kan je ook in videogamevorm een kleine blik krijgen op Drowcultuur, bijvoorbeeld in Baldur’s Gate 3. Zeker als je erin slaagt Mizora te recruteren voor jouw bende van ‘helden.’ En […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *