Een foto van het preview evenement voor Like a Dragon Ishin. Deze event vond plaats in het Samurai museum in Berlijn.

Een kijkje naar gamejournalisme

Ik lees zo vaak onder een positieve review dat de journalist is afgekocht door de uitgever. Deze beschuldigingen zijn totale onzin, maar het beeld lijkt toch te blijven. Daarom besloot ik jullie een kijkje te geven achter de schermen van gamejournalisme.

De realiteit van gamejournalisme

Tenminste, het is werk in dat ik er tijd aan moet besteden en er moeite voor moet doen. Als we het hebben over een inkomen, dan is gamejournalisme zwaar verwaarloosbaar. Al mijn schrijfwerk en bijbehorende gametijd doe ik in mijn vrije tijd, daarnaast werk ik gewoon fulltime. Gamejournalisme is namelijk geen vetpot. Voor een review moet je een toch wel een aantal potjes van een bordspel gespeeld hebben of een game helemaal uitspelen. Afhankelijk van het spel kan je daar soms wel tachtig uur voor rekenen. Dan moet je nog kritisch nadenken en je bedenkselen op (digitaal) papier zetten. Overigens heb je een week, misschien twee om de game uit te spelen, want als je stuk niet op embargo op de site staat gaat niemand het lezen. Dan bezoeken ze wel andere sites.

Hoeveel krijg je daarvoor betaald? Misschien een paar euro. En de game, maar daarvan kun je geen huur betalen of boodschappen doen. Als je een kleine blog hebt als deze kun je ervan uitgaan dat je die game lekker zelf moet kopen.

Een foto van het preview evenement voor Like a Dragon Ishin. Deze event vond plaats in het Samurai museum in Berlijn. Iets dat je alleen te zien krijgt in gamejournalisme.

Een review is een mening en een vergelijking

Ik volg kanalen als Shut Up & Sit Down onder andere omdat mijn mening vaak in grote lijnen overeen komt met die van hen. Maar zelfs zij zijn het intern niet altijd met elkaar eens. En daar is niets mis mee. De verschillende visies zorgen voor een lekkere diversiteit van perspectieven, wat mij helpt een beeld te vormen van een spel.

Iedereen met een mening kan een review schrijven. Voor deze blog is mijn ervaring bij de verschillende sites geen vereiste. En ook mensen zonder een geschiedenis in games of journalisme kunnen interessante inzichten hebben.

het verschil tussen een criticus en een leek is ervaring. Ervaring in het vinden van een doelgroep waar het spel bij past en ervaring met andere spellen in het genre. Een review is namelijk niet alleen een mening, het is ook een vergelijking. Waarom zou je dit spel kopen als al deze andere dingen al bestaan binnen hetzelfde genre? Wat voegt het toe, wat maakt het uniek en wat doet het misschien beter? Shut Up & Sit Down stelt aan het einde van een review altijd andere spellen voor met vergelijkbare mechanieken. Soms omdat ze die spellen beter vinden, soms zodat jij een beeld hebt van wat voor speelplezier je eruit gaat halen.

Ook heeft een criticus ervaring in het uiten van hun mening. Communicatie is miscommunicatie, dus jouw woorden duidelijk overkrijgen is moeilijk. Hier kun je lessen voor nemen, maar een hoop leer je ook gewoon door te doen.

De doos en inhoud van Hibachi op display.

Afkopen is onzin

En nu wat dit stuk inspireerde: beschuldigingen van afkoperij. Ik lees er zoveel over en elke keer weer word ik er een beetje droevig van. Want hoewel het erg moeilijk is na te gaan of dit wel of niet gebeurt is het zelden een probleem.

Hier zijn een aantal redenen voor. Allereerst is het illegaal voor werknemers om geld of goederen te accepteren dat niet van het bedrijf komt. Als ik goodies ontvang op een evenement moet ik ze inleveren of, in extreme gevalen waar ze hoge waarde hebben, zelfs afwijzen. Het kantoor wordt dan wel versierd met leuke prullaria, maar de waarde daarvan ligt dus niet hoog en als we ze ontvangen heeft het geen invloed op onze reviews. Voor individuele blogs ligt dit iets moeilijker, want ik mag voor Digitaal en Analoog wel giften accepteren. Ik ben dan verplicht dat te melden, maar of het mijn mening wel of niet heeft beïnvloed weet je dan natuurlijk niet als lezer.

Toch zal dit nooit het geval zijn. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit ook in grote lijnen geldt voor mijn collega’s. Dit omdat gamejournalisme iets is dat we doen uit passie. De reden dat we in deze tak van sport zitten is omdat wij onze liefde willen delen. Dat gaat niet als de meningen die we delen niet echt zijn. Als je geld wil verdienen, dan is dit de verkeerde tak van sport.

Cover art voor Invincible Presents Atom Eve

Gedachten van collega’s

Dit zijn mijn ervaringen met en gedachten over gamejournalisme. Hopelijk heeft het jou geholpen een beeld te vormen van het werk dat we achter de schermen doen. Ben jij ook een journalist en wil jij hier iets over kwijt? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *