Al in 1999 namen spelers van Magic: the Gathering het heft in eigen handen. Ze gooiden zo’n beetje alle kaarten tot dan toe op een hoopje en creëerden daarmee de eerste “cube”. In andere woorden: een gecureerde verzameling kaarten waarmee gedraft kan worden. Hoewel de term “gecureerd” wellicht te veel eer aandoet aan de makers van deze eerste cube, waren de aspecten al aanwezig die dit zo’n fantastisch format maakten. Niet raar dus dat er 25 jaar later nog steeds op een dagelijkse basis nieuwe cubes gebouwd worden.
In dit artikel leg ik je eerst uit waarom een cube zo leuk is. En als je enthousiasme genoeg opgebouwd is, laat ik zien hoe jij kan beginnen aan je eigen cube! Ik ga het vooral hebben over Magic: the Gathering als referentiepunt, maar in de praktijk lenen veel TCG’s zich voor deze praktijk.
Wat maakt cube zo leuk?
Waar komt de hype vandaan? Een hoop redenen, blijkt. We gaan samen mijn lijstje af. Laten we beginnen bij de onderdelen die opgaan voor elke draft, ook die met bijvoorbeeld boosters van de laatste set.
Een gelijk speelveld
Sjonnie kreeg vorige zomer van zijn grote neef een bedrukt rechthoekje. Er stond een cool monster op en flink wat Engelse tekst die hij net kon lezen. Sjonnie raakt onmiddellijk geobsedeerd. Drie maanden later heeft Sjonnie genoeg geld gespaard voor een starterdeck, met al de Mountains erin die hij nodig heeft om zijn rare, Tyrant of Kher Ridges, te kunnen casten. Wauw. Hij smeekt zijn neef om een potje met hem te spelen. De neef kijkt naar de met een elastiekje samengebonden stapel kaarten in Sjonnies hand, slaakt een interne zucht, en sloopt Sjonnie met zijn Blue White Control deck met acht Teferi’s en twintig Counterspells.
Veel spelers van TCG’s hebben aan beide kanten van deze interactie gezeten. In een spel zoals Magic, waar iedereen gelimiteerd is door hun eigen verzameling en ervaring, is het ontiegelijk lastig om een potje te spelen waarbij de uitkomst een echte 50/50 is. Zelfs de decks die Wizards of the Coast in paren verkoopt om tegen elkaar gespeeld te worden, zijn nooit perfect gebalanceerd.
Cube lost een groot deel van dit probleem op. Iedereen speelt met dezelfde stapel kaarten, en alle spelers krijgen grotendeels dezelfde kaarten te zien in de boosters. Het is aan de maker van de cube om ervoor te zorgen dat alle kaarten redelijk tegen elkaar opgewassen zijn; als dat zo is, heeft Sjonnie de kans om een even goed deck te bouwen als zijn neef. Laten we eerlijk zijn: neefs ervaring geeft hem nog steeds een groot voordeel, maar Sjonnie gaat veel meer leren van een potje waarin er met gelijkwaardige kaarten gespeeld wordt.



Genoeg uitdaging voor ervaren spelers
Ook voor doorgewinterde kartonsmijters heeft cubedraften veel charme. Draften is sowieso een opgave: een goede drafter baseert hun eigen keuzes niet alleen op wat ze nodig hebben voor hun eigen deck, maar ook wat de drafters links en rechts van ze aan het doen zijn.
Cube voegt hier vaak nog extra uitdagingen aan toe. In een normale draft heb je bijvoorbeeld een paar echt goede kaarten in je booster en zijn de overgebleven kaarten het overwegen niet eens waard, terwijl in draft alle kaarten overwogen moeten worden. Ook is er vaak meer samenwerking tussen de kaarten in een cube- dan in een set-draft. Een ervaren speler ziet deze combinaties, of synergiën, en past hier hun deck op aan.
Zulke verborgen synergies vormen vervolgens een les voor de nieuwe spelers aan de tafel. Het is een kans om iets nieuws te leren, en omdat je de volgende cube draft met dezelfde set kaarten speelt heeft de nieuwe speler nu de mogelijkheid om hun net vergaarde kennis direct toe te passen.

Creatieve uiting
Aan de kant van de maker van de cube valt er ook een hoop te halen. Het bouwen van een cube kun je volledig zo doen als je wilt. Je kunt uren naar alle mogelijkheden staren en weken later je grot uitkomen met de perfecte cube, precies zoals jij het voor je zag, met alle beste kaarten. Ook kun je je collectie commons en uncommons over de vloer neerstorten en de eerste 360 kaarten die je tegenkomt in een doos stouwen.
Hoe je het ook doet, het is jouw cube. Het resultaat is jouw geesteskind, en jij bent volledig verantwoordelijk voor hoe leuk het is om hem te draften. Is een kaart of strategie te sterk? Dan vervang je die. Heeft je cube een groot tekort aan cat creatures? Ook snel opgelost. De hoeveelheid unieke kaarten in Magic zorgt ervoor dat elke cube uniek is.
Af en toe gaan we zelfs voorbij aan de grenzen van reguliere Magickaarten! Sommige cubebouwers ontwerpen zelf kaarten om toe te voegen aan hun cube om een specifieke strategie wat sterker te maken, of gewoon omdat ze een cool idee hadden voor een kaart. Een tijd geleden was er zelfs veel hype rondom het idee van een “sharpie cube”: een cube waarin je onderdelen van kaarten verwijderd door er met een stift overheen te gaan, waardoor ze vaak veel en veel sterker worden.
Kortom, de “meta” van jouw cube ligt volledig in jouw handen. En dat is fantastisch.

Het prijskaartje
Ten slotte is er nog het grote monetaire voordeel van het hebben van een cube. Hoe duur jouw cube is, ligt volledig in jouw handen. De draft-ervaring wordt niet automatisch beter door het toevoegen van prijzige kaarten. Sterker nog, ik speel liever een goed gebalanceerde cube met alleen kaarten van 10 cent of minder, dan een cube met alle duurste kaarten en geen manier om er een leuk deck van te bouwen.
Het hele proces kan zelfs evenveel kosten als het papier uit je printer. Je gaat deze cube waarschijnlijk (hopelijk) spelen met je vrienden, die geven er echt niets om als er kaarten geprint zijn en voor een token of een basic land geplakt zijn. Het is uiteindelijk een spelletje, en je hoeft er alleen meer geld aan uit te geven als je dat zelf leuk of belangrijk vindt om te doen.

Hoe maak ik mijn eigen cube?
Hopelijk ben je nu overtuigd, en sta je te popelen om te beginnen aan je eigen cube. Ik ga je niet vertellen welke specifieke kaarten of strategieën je toe moet voegen, want dat is net de lol! Wel heb ik een aantal tips voor hoe je te werk kan gaan.
Ken je publiek
Mijn eerste en grootste tip is: weet voor wie je dit aan het doen bent. Iedereen heeft een andere hoeveelheid ervaring met Magic: the Gathering (om maar bij mijn expertise te blijven) en iedereen vindt andere strategieën leuk.
Als je van plan bent jouw cube te spelen met totale vreemdelingen, zorg er dan voor dat jouw cube voor iedereen wat te bieden heeft. Een simpel lijstje om af te gaan is: control, aggro, midrange en combo. Lijkt het erop dat een van deze strategieën wat minder sterk is in jouw cube? Voeg dan kaarten toe om die kant van jouw cube wat sterker te maken. Bij MtG is het ook belangrijk dat alle kleuren ongeveer even speelbaar zijn. Een voordeel van draften is dat een kleur (of strategie) die meer gedraft wordt dan de rest, vanzelf minder sterk is omdat meerdere spelers met elkaar gaan concurreren. Toch wil je dit graag oplossen. Groen is geheid iemands favoriete kleur. Als ze die niet echt kunnen draften omdat er altijd drie andere spelers ook groen aan het draften zijn, is dat een minpunt voor hun draft-ervaring.
Heb je een vaste groep spelers? Fijn! Dan weet je waarschijnlijk precies wat zij leuk vinden. En als je dat niet weet kun je het vragen. Voeg archetypes toe die zij leuk vinden en gebruik jouw kennis van het spel om ze opties te geven die ze nog nooit overwogen hebben! Let ook op wat ze niet leuk vinden. Hebben je vrienden een hekel aan alternatieve wins, zoals mill? Overweeg dit dan bij het bouwen van je cube, maar let wel: het spel hoeft niet de hele tijd perfect te zijn voor iedereen. Removal is nooit leuk voor degene aan het ontvangende einde, maar wel voor de caster. Dus vind een balans.

Gebruik archetypes
Heb je echt geen idee waar je moet beginnen? Zoek je 360 kaarten en heb je er nog 0 geselecteerd? Snap ik, er is ook ontzettend veel keuze. Een makkelijke manier om te werk te gaan is het selecteren van tien (of meer, of minder, maar wij doen even tien) “archetypes”. Dit zijn strategieën die je toekent aan een kleurenpaar in je cube. De simpelste set van tien archetypes is één voor elke kleurcombinatie.
Als je archetypes kiest die jij en je spelers leuk vinden, komen de kaarten vanzelf. Een simpel trucje is om tien decks te bouwen, één voor elk archetype, waarbij de kaarten uit zichzelf goed genoeg zijn om ook bij andere decks aan te kunnen sluiten. Neem bijvoorbeeld Scuttling Sentinel: een kaart die perfect is voor een +1/+1 counter deck, maar ook prima te gebruiken in bijvoorbeeld een midrange deck. Flexibiliteit is ontzettend belangrijk; zonder kruisbestuiving draft iedereen altijd exact dezelfde decks.
Overlap tussen archetypes is ook alleen maar een voordeel: in dit voorbeeld werkt de blauw-zwart reanimator archetype goed samen met de zwart-groen self-mill archetype. Dit geeft drafters veel meer opties: ga je voor zwart-groen, dan is blauw splashen interessant. Ga je voor blauw-zwart, dan ben je ook extra geïnteresseerd in groene kaarten.

Voeg wat easter-eggs toe
Heb je een aantal doorgewinterde spelers? Schroom dan niet om wat moeilijkere combo’s of synergiën toe te voegen. Ga hierbij niet te ver, kaarten die alleen maar goed zijn in combinatie met een specifieke andere kaart kunnen tot vervelende draftmomenten leiden. Focus op kaarten die uit zichzelf al goed zijn, maar extra sterk worden in specifieke situaties.
Een voorbeeld uit mijn cube is het misbruiken van “disjointed triggers”. Hierbij maak je gebruik van een oudere manier van formatting, zoals te zien is bij Mesmeric Fiend. Leuke verwijzingen of binnengrapjes heeft elke groep, of ze nou met het spel te maken hebben of niet. Maak er gebruik van om je spelers aan het glimlachen te zetten.
Nieuwe spelers hebben waarschijnlijk niets met disjointed triggers, of andere verwijzingen naar Magic als vanouds. Als je wil verwijzen naar de geschiedenis van een kaartspel, dan moet je dat doen in een cube die gemaakt is voor ervaren spelers. Maar dat betekent niet dat je geen grapjes in jouw cube kan verstoppen.


Conclusie
Hopelijk heb je wat nieuws opgestoken of wat inspiratie gekregen! Als je bent zoals ik, is een cube bouwen bijna net zo leuk als de cube daadwerkelijk draften. Dus: veel plezier! Heb jij nog tips voor het bouwen van een cube, of heb je het recentelijk geprobeerd en wil jij je ervaring delen? Laat het dan vooral weten in de comments!
Geef een reactie