Het spelregelboekje naast de klaver drie van het deck

Interview met Mathijs (River Rats)

Wil je meeluisteren? Dat kan met onderstaande opname!

Hallo Mathijs

Arran: Hallo allemaal, ik ben Arran van Digitaal & Analoog. Ik zit hier met Mathijs. Hallo Mathijs!

Mathijs: Ik ben Mathijs, niet van Digitaal & Analoog maar wel van River Rats.

Arran: Yes! Nou, wij zijn hier dus omdat jij een spel hebt gemaakt samen met Robin Stokkel. Vertel er eens wat over.

Mathijs: River Rats is een coöperatief pokerhand builder. Je speelt met zijn allen tegen de schurken. Het idee is dat je samen een betere hand moet maken dan die van de River Rats. Je speelt om de beurt een kaart en als je als team vijf kaarten hebt gespeeld kijk je wie een betere hand heeft.

Art uit River Rats. Deze vogel wordt ook door Mathijs gebruikt als profielplaatje.

De regels van River Rats

Arran: De vijf kaarten vormen dus je hand?

Mathijs: Ja, precies. Dat is dus het spel in een notendop. Er zijn natuurlijk een aantal twists toegevoegd, anders is het wel heel saai. Elke suit die je speelt doet wat als je de kaart speelt. Als je bijvoorbeeld een hartenkaart speelt, dan verhoog je de debt.

Arran: En dat is eigenlijk waar je om speelt?

Arran: Alright. En hoe moeilijk schat je in dat dit is? Je zei net dat je eigenlijk elk potje wel kan winnen.

Mathijs: Je kan pech hebben. Als ik solo speel, of met mensen die het goed kunnen, dan winnen we ongeveer 80-90%. Voor nieuwe spelers ligt het aan de versie. De gemakkelijke versie is grofweg 50%, de normale versie wordt dan ongeveer 40%. De eerste keer ga je waarschijnlijk niet winnen, maar als je ervaring hebt met Poker of spellen optimaliseren, dan ga je River Rats goed kunnen spelen.

Het rode doosje van River Rats, met de leuke art van
Rixt Heerschop

Voor wie is het spel?

Arran: Voor de mensen die luisteren, wat is eigenlijk de doelgroep?

Mathijs: Iedereen kan het eigenlijk wel spelen. We hebben een gemakkelijkere versie ingebouwd zodat het ook vriendelijk is voor beginners. Dan zijn er wat minder regels, wat weer wat nadenkwerk scheelt. Als jij een ervaren Pokerspeler bent, dan haal je misschien wat meer lol uit het optimaliseren van bepaalde dingen.

Een potje River Rats op de officiële speelmat

Waar komt River Rats vandaan?

Arran: Wat was de inspiratie om River Rats te maken?

Mathijs: Het oorspronkelijke spel heette Dream Guardians, dat was een beetje Robins kindje. Dat heb ik een keer getest bij de spellentestgroep in Leiden.

Mathijs: Nee, het is gewoon een spellenontwerpgroep. Die komen tegenwoordig één keer per maand samen. Maar goed, ik heb toen dus zijn spel gespeeld. Het idee was een soort deckbuilder met speelkaarten. Ik ben wel erg fan van deckbuilders. Maar na afloop zei ik tegen hem: “Nou, gefeliciteerd. Je hebt het voor elkaar gekregen een deckbuilder te maken die ik niet leuk vind.” Dat is ongeveer hoe ik het zei, en hij was het er opzich wel mee eens.

Toen hebben we het een paar keer geplaytest en ik gaf steeds feedback. Als je dit anders doet, dan kan dat anders. Testen, testen, testen. Maar uiteindelijk werd het gewoon niet leuk, het bleef een beetje zitten in ‘het is het allemaal net niet-modus’. Maar ik gaf wel veel commentaar. Dus op een gegeven moment vroeg Robin mij of ik mee zou willen helpen met het ontwikkelen. Toen ben ik vrij snel met een versie van coöperatief een Pokerhand bouwen.

Arran: Maar het is dus eigenlijk iets heel anders dan Dream Guardians?

Mathijs: Ja, het is echt iets totaal anders. Oorspronkelijk was het een deckbuilder. Er waren wat elementen waarvan ik vond dat die moesten blijven. Je vocht al tegen bazen, het was coöperatief, het moest met een normaal spel kaarten te spelen zijn. Maar omdat de basis in mijn ogen niet echt werkte heb ik zelf een heel nieuw concept bedacht. En dat werkte opzich wel goed. We hebben het toen een beetje uitgebreid. De speciale krachten en de jokers hebben we toegevoegd, maar dat kwam allemaal een beetje later op de rails.

Een speler neemt het op tegen The Eye in een potje Balatro

Het thema van de kaarten

Arran: En het thema? Hoe kwamen jullie daarop? En hadden jullie eerst het spel, waar je vervolgens het thema bij bedacht?

Mathijs: Heel eerlijk, ik werd gevraagd mee te denken aan het spelontwerp. Toen was het nog niet duidelijk dat er een thema was. Maar ik vond het wel belangrijk dat er een thematische, mechanische link in zit. Dat zul je ook terug zien in de artwork. De harten verhogen de inzet, dus op de plaatjes doen ze allemaal riskante dingen. De ruiten wisselen kaarten, dus op de afbeeldingen wisselen ze ook dingen om en verkopen ze spullen.

Het beeld van River Rats is ook iets als Pokeren op de Mississippi, een beetje dat idee. Dat was een combinatie van mij en Robin. Ik dacht eigenlijk aan iets Mission Impossible-achtigs, en het idee van wat schattige diertjes die het toegankelijk maken voor iedereen. Als je het abstract houdt, dan voelt het soms een beetje te ver. Met de diertjes maken we het wat luchtiger. Ik hoop in dat opzicht ook dat je de thematiek terugziet in hoe het spel speelt. Want het is absoluut bedoeld als een spel dat je gewoon in de kroeg kan spelen. Dit is ook het enige dat je nodig hebt, een spel kaarten.

Arran: Precies. Ik zag op de Kickstarter dat je er nog een speelmat en Pokerchips bij kon krijgen, maar daar stond ook al dat je die niet per sé nodig hebt.

De leuke plaatjes

Arran: Het eerste dat je ziet is natuurlijk de art. Is het gemaakt door iemand die jullie al kenden, of hebben jullie iemand gerecruteerd?

Arran: Los daarvan, zoals je al zei staan de regels kun je gewoon downloaden, en voor het spel gebruik je normale kaarten. Dus de art is ook een reden om überhaupt het spel te kopen.

Ik zag op de Kickstarter dat jullie ‘rood’ en ‘blauw’ hebben. Inhoudelijk neem ik aan dat er geen verschil is, maar wat maakt de twee versies anders van elkaar?

Mathijs: De achterkant. Mensen vinden het leuk om Pokerdecks met verschillende achterkanten te hebben, dus we besloten twee versies aan te bieden.

Wie is Mathijs?

Arran: Ik ken jou natuurlijk al wat langer, maar voor de lezers en luisteraars: dit is niet het eerste spel dat jij hebt gemaakt, of wel?

Arran: Van de eerdere projectjes die je hebt gemaakt, is er een thema aan spellen waar je graag aan werkt?

De box art van Monsters of Loch Lomond

Mathijs maakt spellen

Arran: Heb je wel eens overwogen een game te maken?

Mathijs: Het is aanzienlijk moeilijker om een videogame te maken. Want dan moet je leren coderen. Ik heb er wel eens over nagedacht, en vroeger had ik zo’n game maker kit, echt een super basic editor. Ik denk er wel eens over na. Maar ik heb bijvoorbeeld wel Escape Room designs gedaan. Binnenkort doe ik er weer eentje. Maar een bordspel, als het prototype niet leuk is gooi je het in de prullenbak, je bedenkt wat nieuwe dingen, maakt wat nieuwe kaartje en dan staat het binnen vijf minuten op tafel. Itereren is een stuk gemakkelijk.

Bovendien vind ik het sociale aspect belangrijk. Je zit met zijn allen aan tafel en of je nou wint of verliest, je doet het samen. Het is een beetje het Jengatoreneffect, of faal met de stral van improvisatie. Het idee is dat ook als iets niet goed gaat, het nog wel leuk moet zijn.

Arran: Heb je al plannen voor nieuwe spellen?

Mathijs' Print-and-Play, met de tijdelijke naam Flower Cut. Het is een puntensalade waarin jij meot puzzelen om de meeste punten te scoren.

River Rats op Kickstarter

Arran: Waar kunnen mensen het spel vinden? En hoe heet het ook maar weer?

Arran: En als afsluiter, wat is je favoriete spel?

Ben jij benieuwd geworden naar River Rats? Je vindt de regels dus gewoon op hun Kickstarterpagina! Natuurlijk help je de makers flink als je hun spel backt, dan hebben zij weer wat geld voor hun volgende project. Bovendien zien de kaarten er erg leuk uit. Ik kreeg van Mathijs een prototype mee naar huis, dus die ga ik binnenkort spelen voor een review!

Reacties

Eén reactie op “Interview met Mathijs (River Rats)”

  1. […] Rats is nog steeds beschikbaar op Kickstarter. Maar misschien twijfel jij na mijn interview met spelontwikkelaar Mathijs Jansen of je hem wil backen of niet. In dat geval niet gevreesd, hier is mijn review van het […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *