Afgelopen weekend stuurde Mathijs me een berichtje om te laten weten dat zijn spel River Rats nu op Kickstarter staat. Hartstikke leuk, natuurlijk. Dus hebben we meteen een plekje in Spel en Meer geregeld voor een interview.
Wil je meeluisteren? Dat kan met onderstaande opname!
Hallo Mathijs
Arran: Hallo allemaal, ik ben Arran van Digitaal & Analoog. Ik zit hier met Mathijs. Hallo Mathijs!
Mathijs: Ik ben Mathijs, niet van Digitaal & Analoog maar wel van River Rats.
Arran: Yes! Nou, wij zijn hier dus omdat jij een spel hebt gemaakt samen met Robin Stokkel. Vertel er eens wat over.
Mathijs: River Rats is een coöperatief pokerhand builder. Je speelt met zijn allen tegen de schurken. Het idee is dat je samen een betere hand moet maken dan die van de River Rats. Je speelt om de beurt een kaart en als je als team vijf kaarten hebt gespeeld kijk je wie een betere hand heeft.

De regels van River Rats
Arran: De vijf kaarten vormen dus je hand?
Mathijs: Ja, precies. Dat is dus het spel in een notendop. Er zijn natuurlijk een aantal twists toegevoegd, anders is het wel heel saai. Elke suit die je speelt doet wat als je de kaart speelt. Als je bijvoorbeeld een hartenkaart speelt, dan verhoog je de debt.
Arran: En dat is eigenlijk waar je om speelt?
Mathijs: Ja! Laat ik uitleggen wat je moet doen in het spel. Je speelt als team tegen de River Rats. Het idee is dat je er twee moet verslaan door ze allebei vijf debt te geven. Je wint als beide vijf debt hebben, maar je verliest als je dat samen als team krijgt. Het is Poker, dus je gaat niet elke hand winnen. Maar als je slim speelt en een beetje geluk hebt, dan moet je eigenlijk elk potje kunnen winnen.
Arran: Alright. En hoe moeilijk schat je in dat dit is? Je zei net dat je eigenlijk elk potje wel kan winnen.
Mathijs: Je kan pech hebben. Als ik solo speel, of met mensen die het goed kunnen, dan winnen we ongeveer 80-90%. Voor nieuwe spelers ligt het aan de versie. De gemakkelijke versie is grofweg 50%, de normale versie wordt dan ongeveer 40%. De eerste keer ga je waarschijnlijk niet winnen, maar als je ervaring hebt met Poker of spellen optimaliseren, dan ga je River Rats goed kunnen spelen.

Voor wie is het spel?
Arran: Voor de mensen die luisteren, wat is eigenlijk de doelgroep?
Mathijs: Iedereen kan het eigenlijk wel spelen. We hebben een gemakkelijkere versie ingebouwd zodat het ook vriendelijk is voor beginners. Dan zijn er wat minder regels, wat weer wat nadenkwerk scheelt. Als jij een ervaren Pokerspeler bent, dan haal je misschien wat meer lol uit het optimaliseren van bepaalde dingen.
Je kan kaarten tellen, bijvoorbeeld leuk voor mensen die van Bridge of De Crew houden. Dus ik denk dat er voor iedereen wel wat te halen valt. Mensen zullen er op verschillende manieren naar kijken. Sommigen vinden het leuk om gewoon kaartjes te leggen met elkaar, anderen vinden het leuk om te optimaliseren. Dus hopelijk zit er voor iedereen wat in.

Waar komt River Rats vandaan?
Arran: Wat was de inspiratie om River Rats te maken?
Mathijs: Het oorspronkelijke spel heette Dream Guardians, dat was een beetje Robins kindje. Dat heb ik een keer getest bij de spellentestgroep in Leiden.
Arran: Is dat bij Phoenix?
Mathijs: Nee, het is gewoon een spellenontwerpgroep. Die komen tegenwoordig één keer per maand samen. Maar goed, ik heb toen dus zijn spel gespeeld. Het idee was een soort deckbuilder met speelkaarten. Ik ben wel erg fan van deckbuilders. Maar na afloop zei ik tegen hem: “Nou, gefeliciteerd. Je hebt het voor elkaar gekregen een deckbuilder te maken die ik niet leuk vind.” Dat is ongeveer hoe ik het zei, en hij was het er opzich wel mee eens.
Toen hebben we het een paar keer geplaytest en ik gaf steeds feedback. Als je dit anders doet, dan kan dat anders. Testen, testen, testen. Maar uiteindelijk werd het gewoon niet leuk, het bleef een beetje zitten in ‘het is het allemaal net niet-modus’. Maar ik gaf wel veel commentaar. Dus op een gegeven moment vroeg Robin mij of ik mee zou willen helpen met het ontwikkelen. Toen ben ik vrij snel met een versie van coöperatief een Pokerhand bouwen.
Arran: Maar het is dus eigenlijk iets heel anders dan Dream Guardians?
Mathijs: Ja, het is echt iets totaal anders. Oorspronkelijk was het een deckbuilder. Er waren wat elementen waarvan ik vond dat die moesten blijven. Je vocht al tegen bazen, het was coöperatief, het moest met een normaal spel kaarten te spelen zijn. Maar omdat de basis in mijn ogen niet echt werkte heb ik zelf een heel nieuw concept bedacht. En dat werkte opzich wel goed. We hebben het toen een beetje uitgebreid. De speciale krachten en de jokers hebben we toegevoegd, maar dat kwam allemaal een beetje later op de rails.
Maar qua inspiratie: Balatro. Ik was toentertijd een hoop Balatro aan het spelen, net als de rest van de mensheid. En Doomtown, geloof ik. Dat is een oudere release waar je ook Pokerhanden bouwt. Dat waren een beetje de inspiratie. Daarna hebben we veel getest, de krachten bijgewerkt totdat we een leuke versie hadden. En dit is het geworden.

Het thema van de kaarten
Arran: En het thema? Hoe kwamen jullie daarop? En hadden jullie eerst het spel, waar je vervolgens het thema bij bedacht?
Mathijs: Heel eerlijk, ik werd gevraagd mee te denken aan het spelontwerp. Toen was het nog niet duidelijk dat er een thema was. Maar ik vond het wel belangrijk dat er een thematische, mechanische link in zit. Dat zul je ook terug zien in de artwork. De harten verhogen de inzet, dus op de plaatjes doen ze allemaal riskante dingen. De ruiten wisselen kaarten, dus op de afbeeldingen wisselen ze ook dingen om en verkopen ze spullen.
Het beeld van River Rats is ook iets als Pokeren op de Mississippi, een beetje dat idee. Dat was een combinatie van mij en Robin. Ik dacht eigenlijk aan iets Mission Impossible-achtigs, en het idee van wat schattige diertjes die het toegankelijk maken voor iedereen. Als je het abstract houdt, dan voelt het soms een beetje te ver. Met de diertjes maken we het wat luchtiger. Ik hoop in dat opzicht ook dat je de thematiek terugziet in hoe het spel speelt. Want het is absoluut bedoeld als een spel dat je gewoon in de kroeg kan spelen. Dit is ook het enige dat je nodig hebt, een spel kaarten.
Arran: Precies. Ik zag op de Kickstarter dat je er nog een speelmat en Pokerchips bij kon krijgen, maar daar stond ook al dat je die niet per sé nodig hebt.
Mathijs: De add-ons zijn inderdaad allemaal optioneel. Je zou de regels uit kunnen printen, die staan gewoon op de Kickstarter. Die kun je gratis downloaden.




De leuke plaatjes
Arran: Het eerste dat je ziet is natuurlijk de art. Is het gemaakt door iemand die jullie al kenden, of hebben jullie iemand gerecruteerd?
Mathijs: Pfoe, dat moet je eigenlijk aan Robin Vragen. Rixt is de artiest. Het is niet iemand die we kennen, ik geloof dat Robin Rixt vond via een forum. Op een gegeven moment liet hij me wat dingen zien van een artiest die hij tof vond. Ik keek wat naar het werk en vond het ook erg leuk, en het paste ook bij het spel. Zodoende zijn we hier gekomen. Robin is een beetje verantwoordelijk voor de art direction, dus die deelde wat ongeveer op de kaarten moet staan. Rixt gaf daar zelf een eigen invulling aan. Vanuit mijn perspectief was vooral de thematische link belangrijk.
Arran: Los daarvan, zoals je al zei staan de regels kun je gewoon downloaden, en voor het spel gebruik je normale kaarten. Dus de art is ook een reden om überhaupt het spel te kopen.
Ik zag op de Kickstarter dat jullie ‘rood’ en ‘blauw’ hebben. Inhoudelijk neem ik aan dat er geen verschil is, maar wat maakt de twee versies anders van elkaar?
Mathijs: De achterkant. Mensen vinden het leuk om Pokerdecks met verschillende achterkanten te hebben, dus we besloten twee versies aan te bieden.




Wie is Mathijs?
Arran: Ik ken jou natuurlijk al wat langer, maar voor de lezers en luisteraars: dit is niet het eerste spel dat jij hebt gemaakt, of wel?
Mathijs: Nee, maar het is wel het eerste spel dat uitgegeven is. Ik heb meerdere projectjes in verschillende fases van ontwikkeling en het wel of niet hebben gehaald. Ik heb een spel dat wel is opgepikt door een uitgever, maar die ging failliet voor het op de markt kwam. Daarvoor maakten ze Monsters of Loch Lomond (ook van Robin Stokkel). Ik vind het gewoon vet om te doen. Maar als je het via Kickstarter doet in plaats van een kleine uitgever, dan is er een stuk minder risico. Je moet wat geld investeren voor artwork en om de Kickstarter online te krijgen, maar als het niet zo populair is zit je niet met duizend exemplaren in je woonkamer.
Arran: Van de eerdere projectjes die je hebt gemaakt, is er een thema aan spellen waar je graag aan werkt?
Mathijs: Ik ben erg fan van het idee dat je in het eerste potje al een grip op de regels moet hebben; je moet mechanisch competent zijn. Dat betekent niet dat je alle regels van binnen en buiten kent, maar het is goed genoeg om te spelen. Maar ik wil wel dat je na twintig keer spelen nog steeds tegen iets nieuws aanloopt. Of dat nou in de art zit, of mechanische interactie. Dat vind ik leuk. Ik ben zelf niet zo van de super lange spellen. Ik ben meer van de deckbuilders, trading card games.
Arran: Dus geen Twilight Imperium?
Mathijs: Nee, ik heb het een halve keer gespeeld. Op Duivelsei was dat. Dan werd ik meteen al gesloopt, maar het potje duurde nog twee uur. Ik vind dat niet zo leuk. Magic: the Gathering, daar ben ik groot fan van. Elk potje is anders, en je kan je deck op zoveel manieren bouwen. Dat vind ik erg leuk. Voor digitale spellen, ik hou van puzzelgames die me een beetje verrassen.
Arran: Heb je Blue Prince gespeeld?
Mathijs: Jazeker. Ik dacht dat ik alle geheimen had, toen speelde ik nog vijftig uur verder. Dat soort spellen vind ik leuk. Zoals Baba Is You, Antichamber, spellen waar je altijd nog iets kan ontdekken.

Mathijs maakt spellen
Arran: Heb je wel eens overwogen een game te maken?
Mathijs: Het is aanzienlijk moeilijker om een videogame te maken. Want dan moet je leren coderen. Ik heb er wel eens over nagedacht, en vroeger had ik zo’n game maker kit, echt een super basic editor. Ik denk er wel eens over na. Maar ik heb bijvoorbeeld wel Escape Room designs gedaan. Binnenkort doe ik er weer eentje. Maar een bordspel, als het prototype niet leuk is gooi je het in de prullenbak, je bedenkt wat nieuwe dingen, maakt wat nieuwe kaartje en dan staat het binnen vijf minuten op tafel. Itereren is een stuk gemakkelijk.
Bovendien vind ik het sociale aspect belangrijk. Je zit met zijn allen aan tafel en of je nou wint of verliest, je doet het samen. Het is een beetje het Jengatoreneffect, of faal met de stral van improvisatie. Het idee is dat ook als iets niet goed gaat, het nog wel leuk moet zijn.
Arran: Heb je al plannen voor nieuwe spellen?
Mathijs: Zeker! Ik heb ongeveer drie dingen waar ik mee bezig ben, want één ding tegelijk is saai. Eentje ligt in de koelkast, eentje ligt bij een uitgever. Dat spel wordt een beetje Print-and-Play-achtig. Maar dat zie je op deze blog vanzelf verschijnen!

River Rats op Kickstarter
Arran: Waar kunnen mensen het spel vinden? En hoe heet het ook maar weer?
Mathijs: Het heet River Rats. Het staat nu op Kickstarter. Ongetwijfeld is het spel op een gegeven moment ook gewoon online beschikbaar in een webshop. Maar voor nu loopt de Kickstarter nog even. Dus ga het alsjeblieft spelen, zelfs als je het niet gaat backen. En stuur het ook lekker door naar mensen die misschien interesse hebben.
Arran: En als afsluiter, wat is je favoriete spel?
Mathijs: Oh, lastig. Als we het over bordspellen hebben, dan Magic. Voor videogames, ik speelde laatst weer Mario Galaxy 2. Dat is voor mij een beetje de ultieme feel good videogame, want ik weet gewoon dat ik het naar mijn zin ga hebben. Het is een hamburger. Eentje die goed in elkaar zit, maar je weet precies wat je gaat krijgen. Als je ooit een master class level design wil, speel level 1-1 van de originele Mario. Daar kun je een heel boek over schrijven.

Ben jij benieuwd geworden naar River Rats? Je vindt de regels dus gewoon op hun Kickstarterpagina! Natuurlijk help je de makers flink als je hun spel backt, dan hebben zij weer wat geld voor hun volgende project. Bovendien zien de kaarten er erg leuk uit. Ik kreeg van Mathijs een prototype mee naar huis, dus die ga ik binnenkort spelen voor een review!
Geef een reactie