Een dicetray gevuld met een hoop dobbelstenen van allerlei soorten en formaten.

De rol van kans

Bordspelliefhebbers kunnen hevig debatteren over of kans wel of niet iets goeds is. Er zijn puristen die alles tot op de laatste puntjes uit willen denken in een strategiespel en gokverslaafden die niets spannender vinden dan de rol van een paar dobbelstenen. Als iemand die schaakleraar is geweest en tegelijkertijd veel Magic speelde zie ik allebei wel zitten. Maar in dit artikel heb ik het over waarom kans wél thuishoort in een bordspel.

Geef strategie een kans

Een veelvoorkomend argument tegen kans is dat het strategie belemmert. ‘Pure strategie’ is minstens vijf beurten vooruit denken en weten wat er gaat gebeuren. De enige willekeur die je nodig hebt zijn de hersenspinsels in jouw brein en in dat van je tegenstander.

Kans houdt een potje tussen twee strategen die misschien niet zo aan elkaar gewaagd zijn spannend. Dit klinkt misschien stom, maar het zorgt ervoor dat je een spel waar je goed in bent kan spelen met iemand die het nooit eerder heeft gedaan.

Geen rollenspel zonder rollen

Een rollenspel zonder kans is gewoon improv. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, improv kan hartstikke leuk zijn. Maar de rollen maken het een spel. Als je terugdenkt aan je DnD campagne denk je niet aan hoe goed jullie iets geacteerd hebben. Je denkt aan het gestoorde plan dat werkte omdat jullie maar twintigen bleven gooien. Of de keer dat je de perfecte heist had bedacht, maar een slechtgetimede één alles in de war schopte een jullie plots moesten gaan improviseren.

Het ‘ja, en’ principe van improvisatie in een RPG zit hem niet alleen in jou, je medespelers en de spelleider. Het zit hem ook in de dobbelstenen die je beste vrienden of je grootste vijanden kunnen zijn. Ze geven je het zetje dat je nodig hebt om wat meer uit je schulp te komen. En ze maken vier uur aan improvisatie toegankelijk voor een verzameling antisociale mensen die niet getraind zijn op toneelschool.

Een dice tray vol dobbelstenen, spell- en monsterkaarten, Dungeons and Dragons handboeken en de Bailey's Bag of Holding.

Kans is spannend

Dat willekeur harten doet kloppen kan je haast niet ontkennen. Heel Las Vegas is gebouwd op dit idee. Waarschijnlijk verlies je wat geld als je meedoet aan de postcodeloterij. Maar er is een kans dat je rijk wordt. En dat maakt het spannend.

Vriend- en Familievriendelijk

Ik haalde aan het begin al even aan dat kans spellen leuk houdt voor iedereen. Laat ik daar nog even dieper op in gaan.

Kans zorgt ervoor dat je met een slechte strategie kan winnen. Het zorgt er ook voor dat je terug kan komen uit slechte situaties. Voor de hardcore strategen onder ons klinkt dit waarschijnlijk als nadelen. En afhankelijk van de tafel waaraan jij speelt kan dat ook zo zijn. Magic was voor mij nooit frustrerender dan als ik verloor omdat ik het hele potje alleen maar landjes trok. Ook voor mijn tegenstander is er dan weinig leuks aan. Maar deze twee punten kunnen ook voordelen zijn.

Waarschijnlijk zijn niet al je vrienden bordspelfanaten die precies weten wat ze moeten doen in Twilight Imperium. Of je hebt familie die wel eens bereid is een spelletje met jou te spelen, maar er eigenlijk niet zoveel mee heeft. Zij gaan niet beurten uitplannen, want ze begrijpen niet genoeg van de werkingen van het spel om dat te doen. Of ze vinden dat simpelweg niet leuk. In plaats daarvan proberen ze maar wat.

Mijn gemodificeerde versie van Patchwork met echte knopen als currency, gesorteerd op waarde.

Geef kans een kans

Ik heb een paar argumenten genoemd voor kans in bordspellen, maar er zijn er natuurlijk meer. Heb jij nog wat redenen dat willekeur een bordspel leuker maken? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *