Arran zoekt iets op in het spelregelboek van The King's Dilemma. De tafel staat vol spul voor het spel, drinken en snacks.

Houd rekening met de instapdrempel

Soms worden spellen pas leuk als je ze wat beter kent. Wat je nodig hebt om plezier te beleven aan een spel is de instapdrempel. Liefst zou die natuurlijk altijd gelijk zijn aan de grond. Maar dat is praktisch onmogelijk. Dus hoe houd je rekening met deze barrière?

Ludoliteracy

Als je een gamer bent, dan weet je inderdaad al wel hoe je je personage moet bewegen. Maar wat dacht je van iemand die nog nooit een videogame heeft gespeeld? Als jij vol enthousiasme een partner of familielid aan de wereld van games introduceert, dan zal je merken dat je hier ineens tegenaan loopt.

Dit basisbegrip heet ‘ludoliteracy’. Bordspellen en videogames hebben een taal die je kan leren begrijpen, op dezelfde manier dat filmwetenschappen je leren een film te analyseren. Deze kennis bouw je op met tijd en ervaring. Verkijk je niet op wat jij al hebt opgebouwd ten opzichte van iemand die helemaal nieuw is in onze wereld.

Deze literacy komt op verschillende niveau’s. Hoe hoger je gaat, hoe specifieker het wordt. Weten dat kaarten geschud worden voor willekeur ligt ergens onderaan, begrijpen dat de kaarten in je startersdeck in een deckbuilder niet veel voor zal stellen ligt weer wat hoger. Helemaal bovenaan heb je spelspecifieke strategieën.

Een foto van het spelregelboek van Magic Maze

De kennisvloek

In gamedesign komt deze kennisvloek veel naar boven. Van welke voorkennis kan een ontwikkelaar uitgaan dat je het hebt, en wat moet echt nog even uitgelegd worden in een tutorial? Moet een bordspelmaker uitleggen wat ‘schud de kaarten’ betekent, of is dat wel bekend?

Het antwoord op deze vraag komt vaak voort uit de doelgroep. Als het spel gemaakt is voor mensen die nog nooit eerder spellen hebben gespeeld, dan zul je zien dat ook de simpelere dingen worden uitgelegd in de tutorial of het spelregelboekje. Is het voor ervaren spelers, dan wordt dat overgeslagen. Of ze gaan er snel overheen en nemen aan dat je het dan direct oppikt. Zo begint de instapdrempel al te vormen.

Een foto van de doos van Twilight Imperium, derde editie

Tijd en de instapdrempel

Spellen moet je ook leren door te spelen. Zo vormt tijd een instapdrempel. In veel gevallen is deze tijddrempel het eerste deel van een spel, of misschien het eerste potje. Daarom is het vaak slim om maar gewoon te beginnen zodra je min of meer een grip op de regels of mechanieken hebt. Maar daar blijft het niet altijd bij.

Een screenshot van een jacht op Glavenus in Monster Hunter World Iceborne. De Glavenus heeft zijn staart verhit en zwaait er imposant mee.

Wat betekent de instapdrempel voor jou?

Wat doe jij met deze instapdrempel? Dat ligt aan jouw relatie met het spel, en eventueel met die van de andere spelers aan tafel of online.

Ben jij een wat moeilijker spel aan het spelen, en zit je er nog niet helemaal in? Wees er dan van bewust dat dit er waarschijnlijk aan ligt dat je er wat tijd aan moet besteden. Vraag jezelf dan af wat er nog achter ligt, hoelang het zal duren voor het leuk wordt en of jij die tijd eraan wil besteden. Er is niets mis met een game links laten als je liever je tijd besteedt aan wat anders. Aan de andere kant kunnen de leukste ervaringen voortkomen aan ergens goed in worden.

Ben jij de persoon die een spel aan de rest uit moet leggen? Houd dan rekening met het niveau van je medespelers. Vraag bijvoorbeeld of ze bekend zijn met het genre, of misschien zelfs een ander spel met vergelijkbare mechanieken. En pas het soort spel dat je op tafel legt ook aan op de ervaring van de rest.

Heb jij nog wat gedachten over de instapdrempel die ik niet besproken heb, of ben je het misschien in sommige aspecten niet met mij eens? Laat het dan vooral weten in de comments!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *