De knopen die ik gebruik als geld in Patchwork. Er zijn verschillende formaten, materialen en patronen.

*Kletterdeklater*: Wat goed voelende en klinkende speelstukken toevoegen 

Videogames proberen steeds meer met gevoel te doen met haptics en rumble technologie. Maar bordspellen hebben dit al inherent. Hoe een spel voelt en ook klinkt kan best wat doen met je speelervaring. Laten we ingaan op het gebruik van speelstukken.

Bordspelmods

Als je een bordspelfan bent die kickstarters in de gaten houdt ben je vast al bekend met stretch goals die kartonnen fiches vervangen met plastic of hout, de munten vervangen met metaal en de kaarten een BETA finish geven. Deze aanpassingen zijn slechts cosmetisch, maar spelers kunnen er flink enthousiast van worden.

Als gevolg komt het thema van Patchwork, het maken van een lappendeken, meer naar boven. Liefst wil ik de borden vervangen met stof en de stukken met dik velt, zodat ik gaten erin kan punchen voor knopen zonder dat ze het bord oneven maken. Maar nu hebben we het over een heel project dat nooit gaat gebeuren. Tenzij jij dit voor mij wil doen, laat het in dat geval weten in de comments!

Het spel wordt op deze manier minder abstract, wat het een stuk speelser maakt. Wat het idee van de verschillende knopen ook doet, is dat je niet alleen ziet wat de waarde van een stuk is, je voelt het ook. Door meer zintuigen te gebruiken zitten de waarden nu beter in je hoofd. Bovendien voelt het ook goed en leuk.

Mijn gemodificeerde versie van Patchwork met echte knopen als currency, gesorteerd op waarde.

Squishy bits

Niet alle spellen hoeven gemodificeerd te worden op deze manier. Sommigen doen het ook zelf. Everdell heeft verschillende grondstoffen, en voor elk daarvan wordt ander materiaal gebruikt als speelstukken. De takken zijn gemaakt van hout, hars van hard plastic met oneffen kanten. Steen is gerond, hard plastic. En de bessen zijn gemaakt van squishy rubber. Ook heb je metalen munten. In een van de uitbreidingen worden zelfs glazen parels toegevoegd.

De startopstelling van Everdell voor vier spelers.

Metalen klinkers

Aan mijn tafel deed eigenlijk zelden iemand iets met die munten. We spelen niet écht om de punten maar voor het verhaal, dus een bonus aan het einde laat veel van mijn spelers volledig koud. Ik eindig meestal met de meeste munten, gewoonweg omdat ik er wel wat mee doe en de rest niet. Dit komt doordat het niet super veel uitmaakt in het spel, maar ook doordat The King’s Dilemma saaie, nondescript kartonnen munten gebruikt die niet leuk zijn om naar te kijken of om aan te raken.

De metalen munten van Scythe op volgorde van waarde.

Slappe remakes en nostalgie

Oké, dus er waren wat regels veranderd, en die veranderingen vond ik niet allemaal top. Maar het is meer dan dat. De charme is weg. En dat lag toch in die karakteristieke, metalen robotjes die in de versie van 1994 zitten. Ze zijn dopey, ze hebben persoonlijkheid. Ik wou altijd Twonky zijn, dat was mijn favoriet. Deze metalen goomba was het voor mij. In het nieuwe spel maakte het me allemaal niet meer zoveel uit.

Een eigenlijk nog veel extremer voorbeeld is Catan. Daar zijn namelijk helemaal geen verschillen in de regels. De speelstukken, daarentegen, hebben een cruciale verandering. De simplistische, houten dorpen, steden en straten hebben voor mij een bepaalde romantiek. Het hout voelt goed in de vingers, en het gebrek aan detail liet mij juist fantaseren over hoe het er daadwerkelijk uitzag. De gedetailleerde, plastic speelstukken van nieuwere edities zijn het niet voor mij. Misschien is dit ook deels nostalgie, maar ik kies ervoor te geloven dat het enkel aan de spelonderdelen ligt.

De startopstelling voor een potje Catan voor vier spelers.

Dobbeldingen

Het einde van een potje Everdell Digital.

Conclusie

Dit is een aantal manieren waarop speelstukken onze speelervaringen kunnen beïnvloeden. Heb ik er wat gemist? Of ervaar jij het juist helemaal niet zo? Laat het dan weten in de comments. Oh, en geef me een belletje als je mijn Patchworkkopie wil modificeren. Mijn nummer is *redacted*

Reacties

Eén reactie op “*Kletterdeklater*: Wat goed voelende en klinkende speelstukken toevoegen ”

  1. […] geldt vooral voor spellen met stukken die leuk zijn om aan te raken. De gewichtige pokerchips van Hibachi voel je goed als je ermee in de weer bent en de verschillende […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *