Een jaar geleden kocht ik een domein via Strato om een blog over bordspellen en videogames te starten. Ondertussen bevat Digitaal en Analoog ruim honderd artikelen, die ik nog altijd wekelijks uitbreng. Hoogtijd om terug te blikken naar wat ik allemaal heb gedaan.
Honderd artikelen
Het honderdste stukje dat ik schreef kwam uit op 11 mei, en het focuste op moeilijkheidsgraden. Ik keek erin terug naar de middelbareschool en het gepest dat erbij kwam kijken. Ondertussen is gamen cool, maar dat was toen echt nog niet zo. Natuurlijk zullen kinderen en tieners altijd een reden vinden om een minderheid de grond in te trappen. Maar een liefde voor games (en bordspellen) was er toen zeker één. Ik vond het een belangrijk onderwerp om aan te kaarten, omdat ik nog steeds vrienden heb die zich niet alleen schamen om de games die ze spelen, maar ook om de moeilijkheidsgraad die ze instellen.
Aan de andere kant richtte mijn eerste artikel zich op de unieke manieren waarop videogames verhalen vertellen. In de afgelopen tien jaar ofzo zijn games flink uit hun schulp gekomen, waarna ze aanzienlijk meer gezien worden als een medium waarin je interessante, leuke of meeslepende verhalen kan vertellen. Toevallig kwam vorige week Nathan Byrne van Future Game Show met een video. Daarin concludeert hij dat tijdloze games zich niet bekommeren om verhaal en in plaats daarvan zich volledig op gameplay richten.
Een interessante claim, en games hebben inderdaad geen verhaal nodig. Maar ondanks dat ik zijn these een like waard vond, was ik het niet met hem eens. Games kunnen verhalen namelijk brengen op een manier die geen ander medium kan. “The Last of Us hoefde geen game te zijn,” is een statement van hem waar ik het volledig mee oneens ben. Want hoewel de serie absoluut laat zien dat het verhaal zich kan uiten op een andere manier, word je niet in Joels schoenen gezet. Je voelt de band tussen hem en Ellie minder. En je staat minder aan zijn kant als hij aan het einde iets doet dat ik niet ga spoilen. IYKYK.
Ondertussen heb ik ook een paar gastschrijvers gehad. Thomas schreef een verslag over zijn bezoek aan Essen Spiel 2023. Mijn broertje schreef een stuk over waarom hij steeds terug gaat naar Dofus. Ook trommelde ik mijn vrienden bij elkaar om te vertellen over hun favoriete momenten in onze DnD campagne, de beste games zonder geweld en hun keuzes voor GOTY 2023. Hopelijk zal ik in de komende jaren nog veel meer gasten aan het woord laten. Want voor mij is het in ieder geval erg leuk om te lezen.
Digitaal en Analoog en Interviews
Een volledig nieuwe ervaring voor mij zijn de interviews. Het begon met een bezoekje aan het Spellenspektakel, waar ik een paar bordspelontwikkelaars sprak. Daar kwam een interview uit met Felix Albers, die me ook een kopie van Paco Sako meegaf om te reviewen. Later deed ik ook een gesprek met Vivienne en Tyron over Benki Games en Pizzachef.
Uit beiden kwamen leuke gesprekken die jullie allemaal na kunnen lezen. Ik kan je vertellen dat een interview lastig is als je een extreme introvert bent als ik. Maar het levert wel interessante stukken voor Digitaal en Analoog op, en het is ook een leuke uitdaging. Bovendien is het ook weer een manier voor mij om te groeien.
Een paar weken geleden kreeg ik nog een kans, ik interviewde Queen Ann van Roll Initiative Con. De enige roleplay conventie in Nederland, en een fenomeen dat lekker aan het groeien is. Dit jaar kun je in ieder geval nog een Halloween editie verwachten.
Ondanks mijn zenuwen vond ik het interviewen elke keer weer een leuke ervaring. Dus ik wil het ook blijven doen. Wie weet, misschien kom ik wel met een artikel over Erik Boltjes van Guerrilla Games als Horizon 3 uitkomt. Of krijg ik de kans een gesprek te voeren met Swen Vincke over het volgende project van Larian Studios.
Digitaal en Analoog en Bereik
Digitaal en Analoog bestaat omdat ik het leuk vind om te praten over videogames en bordspellen. Maar het bestaat ook omdat ik mensen wil bereiken. En dat is nog niet gelukt.
Op het moment worden mijn stukken gelezen door grofweg tien mensen. Als jij één van die tien bent, hartelijk dank! Voel je ook zeker vrij om het te delen met je vrienden, daar help je mij een hoop mee. En vergeet niet dat je je in kan schrijven voor de maillijst door je mail door te geven onderaan de homepage.
Ik moet een keer goed duiken in hoe ik Digitaal en Analoog naar de mens kan brengen. Op de achtergrond zoek ik naar een (gratis) manier om een taalswitch op de website te zetten, zodat je mijn artikelen ook in het Engels kan lezen. Maar met een fulltime baan is twee artikelen per week al een grote vraag.
Toen ik de website begon was het uiteindelijke doel dat het een beetje geld op zou gaan leveren. Niet genoeg om te stoppen met mijn baan. Maar wel genoeg dat ik een dagje per week hierop kan focussen, in plaats van dat het allemaal in mijn vrije tijd moet. Want als ik denk aan een leven dat ik wil, dan is dat eentje waarin ik stukjes schrijf over dingen die ik interessant vind. Niet werken in CMS’en voor andere bedrijven. Om dat voor elkaar te krijgen zal ik nog actief aan de slag moeten.
Op naar het volgende jaar
Soms raak ik de motivatie even kwijt, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over Digitaal en Analoog, en wat ik ermee bereikt heb. Dus op naar het volgende jaar! Heb jij ideeën voor content op de website? Suggesties zijn altijd welkom. Laat het vooral weten in de comments.
Geef een reactie