De doos en inhoud van De Crewm rommelig en willekeurig uitgestald.

Hoe versla je de alfagamer?

Als je wel eens coöp spellen speelt ben je het probleem waarschijnlijk wel eens tegengekomen. Één speler neemt de hele boel over en maakt alle beslissingen terwijl de rest alleen speelstukken verplaatst. Dit is de alfagamer. Het mag dan wel de meest efficiënte route naar de overwinning zijn, maar de speelplezier is eruit. Wat kan een bordspelmaker doen om dit probleem te voorkomen?

De alfagamer is de persoon die alles op zich neemt in een coöperatief bordspel. Meestal kennen ze het spel van binnen en buiten, terwijl de rest het misschien voor het eerst probeert. Dus leidt de alfagamer de rest door aan te geven wat de beste keuzes zijn en te vertellen wat iedereen moet doen.

Als je volledig op de winst gericht bent, dan klinkt dit alleen maar goed. Je wil het beste plan en dat laat je over aan de beste speler. Af en toe heeft iemand anders een idee waar de alfagamer misschien niet aan gedacht heeft, maar verder laat je het aan hun over.

Wat je dan vergeet is dat je niet zit met een geval van leven of dood, of iets dat op wat voor manier dan ook impact heeft op je leven. Je hebt het over een bordspel. En die speel je omdat het leuk is. Alleen doen wat iemand anders zegt en je beurten afstaan aan de ‘expert’ is niet leuk.

Bovendien is de alfagamer niet altijd de expert. Het is gewoon de persoon met de luidste stem. Als iedereen input heeft kom je vaak op betere of op zijn minst interessantere ideeën. Toch is het vaak niet hoe het gaat.

Ik lijd ook een beetje aan dit probleem. Als ik ‘weet’ wat de juiste oplossing is ben ik geneigd dat te pushen. En als ik een spel goed ken, dan is mijn instinct om de andere spelers te sturen. Gelukkig vang ik mezelf meestal, maar soms glipt het er toch wat doorheen.

De startopstelling van Pandemic, met de doos in de achtergrond.

Gesloten informatie

Om de alfgamer te verslaan zijn er gelukkig wel dingen die bordspelmakers kunnen doen. En het eerste is gesloten informatie.

Omdat de rest je moet vertrouwen op je woord kunnen ze je niet uit het spel halen. Je blijft in de discussie. Een alfagamer heeft een totaaloverzicht nodig, want het komt neer op micromanagen. En dat kan nu niet, want ze hebben geen details.

Een screenshot uit Gloomhaven Digital.

Persoonlijke doelen

Om maar even bij Gloomhaven te blijven, het geeft spelers ook geheime, persoonlijke doelen. Twee smaken zelfs. Eentje die over meerdere potjes gaat, het grote doel van jouw personage en de reden dat ze mee gaan op avontuur. En eentje die elk potje anders is.

Deze geheime doelen beïnvloeden hoe jij speelt. De alfagamer weet niet wat ze zijn, maar zou er ook geen rekening mee houden als die het wel wist. Dus heb jij een reden om af te wijken van ‘het grote plan’. Je snapt misschien dat het een goed idee is om de monsters uit te schakelen, maar dan moet je wel op dat plekje staan. Dan pak je een muntje op, wat betekent dat je je checkmarks niet krijgt. Dat gaan we niet doen, dus besluit je ‘zelfzuchtig’ iets anders te doen. En dat houdt het spel leuk.

Dit zorgt ervoor dat je beter in je personage zit en de campagne niet gaat zien als een simpel coöperatief bordspel die je samen probeert te winnen. Nu heeft een rpg natuurlijk niet echt een ‘winnen’, wat hierbij helpt. Maar zelfs als dat niet zo is, je persoonlijke doelen zorgen ervoor dat je het spel meer ervaart door de ogen van je personage en niet overkoepelend als een bordspelspeler. En dat betekent dat je niet altijd gewoon doet wat de ‘leider’ van je vraagt.

Bronboeken voor Dungeons and Dragons gestapeld onder een dice tray, die op zijn beurt weer gevuld is met allerlei verschillende soorten dobbelstenen.

Spelen tegen de alfagamer

Nog een methode die je tegen de alfagamer kan gebruiken, hoewel die wat mij betreft wel riskant is, is het spel semi-coöperatief maken. Dat wil zeggen je moet samen het spel verslaan, maar misschien is er maar één winnaar.

Ik noemde deze methode riskant, want hoewel je de alfagamer hiermee tegenwerkt komt het wel met een asteriskje. Het zorgt er namelijk voor dat je soms gemotiveerd bent om de boel te verpesten. Als je weet dat je niet winnen in Legendary kan het namelijk een strategie zijn om het hele schip te doen zinken en het hele potje te verliezen. Want als jij niet gaat winnen, waarom zij dan wel?

Communicatieproblemen

Eerder had ik het al over niet mogen communiceren zodat je de kaarten niet gewoon open legt. Tegenwoordig zijn er steeds meer bordspellen die communiceren helemaal verbieden. En als je niet kan communiceren, dan kan de alfagamer je niet de beurt voorleggen.

Nu kan de alfagamer je geen bevelen geven, want ze mogen niet praten. Iedereen moet zelf nadenken en proberen de stroming van het spel te vinden. Op een gegeven moment kom je allemaal samen en werken jullie het samen uit. En dan zie je hoeveel beter dat is dan een enkele speler die alles voor je doet.

De startopstelling van een potje De Crew: De zoektocht naar de Negende Planeet. De kaarten liggen allemaal gesloten op tafel.

Wat kan jij doen om de alfagamer in je te verslaan?

Soms ben ik de alfagamer. En dat is niet goed. Dus wat kan ik, en ook jij, doen om dit te voorkomen?

De eerste stap is doorhebben dat je het doet, of in ieder geval die neiging hebt. Pas dan kan je er namelijk iets aan doen. Willen je vrienden geen coöperatieve spellen met jou spelen of weet je van jezelf dat je gauw gaat micromanagen? Dan ben jij waarschijnlijk de alfagamer.

Probeer dan niet knopen door te hakken maar juist verschillende opties voor te leggen aan de rest. Laat ze die verteren en overleggen over welke zet iedereen samen wil maken. En zorg ervoor dat je luistert naar suggesties van anderen. Stel jezelf open op. Dan wordt het probleem al een stuk minder heftig.

En vooral ook: vertel anderen niet wat ze moeten doen. We zijn hier allemaal om een leuke dag of avond te hebben. Winnen draagt daar natuurlijk aan bij, maar de weg naar die overwinning (of verlies) is veel belangrijker. Zeker als het jouw spel is, is het jouw taak om ervoor te zorgen dat iedereen het naar hun zin heeft. En niet alleen jij. Dus laat ze puzzelen, laat ze fouten maken en laat ze ervan leren. Als iets precies zo gedaan moet worden om de overwinning te bereiken is het bovendien geen bordspel, het is een puzzel. Ook leuk, maar niet waar we het over hebben. Wij hebben het over bordspellen.

Lesje geleerd?

Dit waren een aantal manieren waarop bordspelmakers de alfagamer kan verslaan, met extra tips over hoe jij de alfagamer in jou kan onderdrukken. Nou ben ik natuurlijk niet de alfaschrijver met de enige juiste mening. Dus deel vooral tips die ik heb gemist in de comments!

Reacties

2 reacties op “Hoe versla je de alfagamer?”

  1. Stefan avatar
    Stefan

    Herkenbaar probleem, ben zelf ook wel eens de alfagamer geweest. In mijn geval werd dat vooral getriggerd omdat de andere spelers niet alle regels van het computerspel goed kenden, waardoor de verkeerde beslissingen gemaakt werden en we steeds opnieuw moesten beginnen.

    Ik denk dat je het beste jezelf als alfagamer wat afstandelijker kan houden van het spel en dat soort dingen gewoon laten gebeuren, maar dat is ook niet makkelijk! Bovendien doe je dan ook niet echt mee, en dat is ook zonde.

    Ik hou maar een oogje op deze blog voor (nog) meer tips..

    1. Arran avatar

      Het is inderdaad lastig de balans te vinden tussen je inhouden en het spel spelen. Daarom is het belangrijk dat het spel je daarbij helpt!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *