Een screenshot uit Inside. De Huddle gooit een brandende kist over wat sproeiers heen.

Waarom we meer korte games nodig hebben

De grote studio’s pushen steeds meer op grote videogames waar we tientallen of honderden uren in moeten steken. “Groter is beter” is wat ze ons proberen te vertellen. Maar wat mij betreft kunnen we best meer korte games gebruiken. En hier is waarom.

Korte games kosten minder tijd

Je hebt vast de meme wel eens gezien. Als je tiener bent heb je het geld niet om de videogames te kopen en als je volwassen bent heb je de tijd niet om ze te spelen. Voor mij is het zeker van toepassing, al had ik het als tiener ook wel aardig druk. Dus als ik naar de zestig uur kijk op een doos heb ik al een donkerbruin vermoeden dat ik het niet uit ga spelen.

Een screenshot uit Before Your Eyes. Ernie de kat zit op je speelgoedpiano terwijl je moeder je instructies geeft om te spelen.

Meer afwisseling

Bovendien krijg ik met korte games ook meer afwisseling. De gameplay binnen een enkele videogame mag dan wel wat eenzijdig zijn, maar ik kan het gemakkelijk afwisselen door een ander spel te spelen.

Voor grote games is dat lastig. Ik kan best af en toe tussendoor iets korts spelen, maar twee joekels door elkaar werkt niet. Het duurt even voor je in een grote videogame zit als je eerder iets anders groots speelde. Als je er twee door elkaar speelt spendeer je een aardig aandeel van je tijd steeds aan wennen. Korte games zijn vaak simpeler, wat enerzijds betekent dat het gemakkelijker is om erin te komen en anderzijds dat ze je minder uit een andere game halen.

De boxart voor Harmony: The Fall of Reverie. Polly/Harmony staat vooraan met achter haar de zes Aspirations: Truth, Bond, Chaos, Glory, Power en Bliss.

Minder FOMO

Liefst zie ik in een maand een grote en drie tot vier kleine games waar ik naar vooruit kijk. Daar kom ik nog wel aan toe. Maar omdat de grote studio’s allemaal steeds maar groter willen gaan is dat zelden het geval. Dat betekent dat de lijst met games die ik wil spelen zelfs in een jaar niet haalbaar is, terwijl mijn algemene backlog eeuwig door blijft groeien.

Als grote bedrijven meer korte games gaan maken kom ik niet alleen aan meer toe, de kans is ook groter dat ik een van hun spellen oppak. Natuurlijk is het prijskaartje dan wat kleiner, maar de productiekosten zijn ook lager en ik koop meer. Is dat niet een win-win?

Een screenshot uit Goodbye Volcano High. Fang, Reed en Trish staan samen op het podium voor een bandoptreden.

Minder dode content

Is dat een goed iets? In een interview leerden we dat ongeveer een derde van de planeten leven hebben. Ik heb opzich niets tegen de dode planeten die je kan bezoeken. In tegendeel. Maar hebben we er echt ruim duizend nodig? Ik ben er nu al moe van.

Een screenshot uit Starfield, waarin de speler op een maan of dode planeet staat en staart naar een geringde planeet op de horizon.

Een verduidelijking

Het is zeker niet zo dat er geen grote videogames meer gemaakt worden. Maar AAA studio’s mogen best wat meer aandacht besteden aan kleine games. Ze zijn meer gefocust en we kunnen dan meer werelden en verhalen beleven.

Ben jij het met mij eens, of juist helemaal niet? Of heb je korte games die je mij en je medelezers graag wil aanraden? Laat dat dan vooral weten in de comments.

Reacties

4 reacties op “Waarom we meer korte games nodig hebben”

  1. […] Met hoe lang AAA games tegenwoordig zijn heb ik niet altijd de tijd om ze uit te spelen voor ik met iets anders aan de slag moet of wil. Vroeger voelde ik me daar wel eens schuldig over, maar ik heb iets geleerd: games niet uitspelen is niet erg. […]

  2. […] heb het eerder gehad over hoe games steeds langer worden en hoe we er steeds minder tijd voor hebben. Helaas komt hier de komende jaren geen verandering in, […]

  3. […] Wealth: de zijmissies. Zoals jullie misschien al wel weten vind ik dit een essentieel deel van een lange game als deze, en Ryu ga Gotoku levert in dat opzicht weer een […]

  4. […] Maar welke games waarop speelbaar zijn is eigenlijk het minste van onze zorgen. Met een groot bedrijf boven je hebben ontwikkelaars meer mensen die zich met hun proces gaan bemoeien. Hierdoor kunnen ze niet meer de games maken die ze willen. Voor studio’s als Arkane zijn er zelfs meerdere lagen. Bovendien hebben grote bedrijven geen interesse in games die geen blockbusters zijn, want die trekken de aandacht niet. Dus krijgen we alleen nog AAA-titels die steeds maar groter worden. […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *