Een close-up van normale power armor in Fallout 3.

Science fantasy: Waarom niet allebei?

Elfen en aliens, magie en technologie

Aan het oppervlakte lijken de twee inderdaad redelijk anders. De een heeft elfen, de ander aliens. De een heeft middeleeuwse magie, de andere futuristische wetenschap. Maar dan neem je een stapje terug.

Elfen zijn interessant in hoe ze anders zijn dan wij. Ze zijn onsterfelijk en dichtbij de natuur. Als een gevolg kijken ze vanuit een andere hoek naar de wereld. Maar ‘alien’ is gewoon een ander woord voor ‘anders.’ En is dat ook niet precies waarom we de ruimtewezens in science fiction interessant vinden? Omdat ze anders zijn dan wij?

Dan heb je de settings. Als we even de meest typische gevallen nemen speelt fantasy zich af in een middeleeuwachtige wereld af. Met landen die verschillende rassen en hun culturen representeren. Science fiction speelt zich af in futuristische werelden waarin ruimtevaart bestaat. Met planeten die verschillende rassen en hun culturen representeren. Het enige verschil is de schaal, maar met voertuigen die aanzienlijk sneller kunnen reizen in de toekomst is ook dat niet echt een anders.

Dus waarom staan deze twee groepen zo vaak tegenover elkaar als de genres zoveel op elkaar lijken? Kunnen we niet gewoon samen science fantasy waarderen?

De header voor Shadowrun Returns, met ene futuristische elf op de voorgrond.

Science fantasy door ontwikkelaars

Bioware en Bethesda zijn twee voorbeelden van ontwikkelaars die dit gebrek aan verschil goed doorhadden. Ze waren namelijk snugger genoeg om hetzelfde spel te nemen, het andere genre als thema te geven en het zo opnieuw te verkopen.

De logo's van Dragon Age en Mass Effect naast elkaar. Twee games an dezelfde ontwikkelaar staan samen voor science fantasy.

Een ander sfeertje

Ik geef toe, ik weet dat er echt wel een belangrijk verschil is. Die zit vooral in de sfeer. Hoewel ze functioneel hetzelfde zijn is er wel een verschil tussen een lasergeweer en een staf die vuurballen schiet. Ze voelen gewoon anders.

Science fiction houdt van wit, zwart en neonkleuren. Het houdt van harde, strakke lijnen of mooie curves, want machines doen dat nu allemaal perfect. Ook is het fan van een steriele omgeving, want in de toekomst is alles schoon. Het futuristische genre focust net wat meer op het verkennen en ontdekken van het heelal. Fantasy houdt van paars, groen en rood. Vormen zijn natuurlijker, want magie heeft een eigen wil. Ook zit alles onder de modder, want in het verleden was alles vies. Fantasyverhalen richten zich vaak meer op de magie zelf.

Dat gezegd hebbende zijn games (of andere media) zelden puur een genre. De Mindflayers in BG3 zijn bijvoorbeeld letterlijk aliens van een andere planeet. Ze vliegen zelfs rond in levende ruimteschepen! De Jedi in Star Wars zijn een mystische orde van ridders die hun magische krachten gebruiken om de wereld om zich heen te besturen. Ze probeerden het wel even meer SciFi te maken door het uit te leggen in Phantom Menace, maar dat is ook ruim en breed teruggedraaid. De genres lenen zo hevig van elkaar dat ze flink in elkaar aan het smelten zijn. Ze worden dus science fantasy.

Een screenshot van een nautiloid uit Baldur's Gate 3. Dit levende schip kan reizen in de ruimte en zelfs naar verschillende dimensies gaan.

Handen in elkaar: science fantasy

Dus science fiction en fantasy staan lang niet zover uit elkaar als diehard fans soms geloven en zelfs hun verschillen moeten vaak wijken. Het inherente verschil van technologie en magie wordt steeds meer arbitrair. Maar waar het pas echt interessant wordt, is als ze de handen ineen slaan.

Als science fantasy goedt wordt uitgevoerd reist het vaak naar de top van interessante werelden om verhalen in te vertellen. Wat mij betreft mag het daarom echt wel vaker gebeuren.

Artwork voor de cover van Blades in the Dark. Een enkel, gekapt figuur die enkel belicht wordt door een explosie die niet te zien is.

Geen ruzie meer

De eeuwige ruzie tussen diehard fantasy of science fiction fans mag echt wel een keer ophouden. Naast dat iedereen leuk mag vinden wat ze zelf willen liggen de twee ook zo dicht bij elkaar dat het helemaal nergens op slaat. Bovendien werken ze goed samen. Ze lenen van elkaarom meer te worden en combineren zelfs om samen een nieuw genre te vormen. Science fantasy is waar het echt goed wordt.

Reacties

Eén reactie op “Science fantasy: Waarom niet allebei?”

  1. […] afgelopen paar weken ben ik mijn weg door de drie Shadowrun games aan het werken. Ik vind het een interessante wereld, maar de games klikken niet helemaal met […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *